[Column] Roupert Muller: 6 seconds ads
08-08-2017 12:34:24 | Hits: 3274 | columnist: Roupert Muller | Tags:

Onlangs kondigde Facebook aan dat zij samen met een aantal selecte adverteerders een nieuw format voor videoadvertenties willen ontwikkelen. De videoadvertenties kunnen vrij kort worden: het voornemen is advertenties van maximaal 6 seconden te tonen. Is dat echt de ideale lengte of is het een meesterzet van Facebook om nog meer advertentie-inkomsten binnen te harken?

Het is geen rocket science om te begrijpen dat kortere advertenties het wegklik-gedrag van gebruikers helpt voorkomen. YouTube was een voorloper in het aanbieden van kortere videoadvertenties en Facebook heeft nu na het testen van 6-, 15- en 30-secondenformats gezien dat 6 seconden het beste renderen voor merken. Een beetje een open deur.

Facebook creëert op deze wijze een vicieuze cirkel

Laten we inderdaad vaststellen dat de resultaten voor 6 seconden goed zijn - en die zullen over het algemeen altijd beter zijn dan bij langere video’s - dan zijn klanten tevreden. Tevreden klanten betekent hoogstwaarschijnlijk meer budget om nog meer advertenties in te kopen. Simpel gezegd: Facebook creëert op deze wijze een vicieuze cirkel die ervoor zorgt dat zij inkomsten blijven genieten uit advertenties.
Aan de andere kant: ik neem aan dat adverteerders - dus niet hun mediabureaus - zelf ook kijken naar de resultaten van hun videoadvertenties op Facebook (en Instagram) en zelf kunnen achterhalen welke lengte het beste werkt. Tegenwoordig kun je als adverteerder heel goed zelf online en socialmedia-advertenties monitoren en waar nodig optimaliseren - mits het verzamelen van de data goed ingericht is. En uiteraard (nog een open deur): wat voor een automerk werkt, hoeft natuurlijk niet te werken voor een verzekeraar.

Een inspirerend verhaal verzinnen en gieten in een video van 6 seconden is niet voor alle merken of producten even makkelijk

Er is een ander, mogelijk positief effect waar ik naar uitkijk. Een inspirerend verhaal verzinnen en gieten in een video van 6 seconden is niet voor alle merken of producten even makkelijk. Dit biedt de creatieve bureaus van adverteerders een nieuw speelveld om hun creativiteit te laten spreken. Wellicht stimuleert dit een nieuwe type generatie advertentie: 3S oftewel Six Second Stories (denk aan het ontstaan van bijvoorbeeld de GIF of trailer). We gaan het hopelijk meemaken.

Wat weer duidelijk is geworden: mediabedrijven à la Facebook en Google zijn nog altijd voor een groot deel afhankelijk van advertentie-inkomsten. De onderliggende, en veel fundamentelere vraag is dus: wanner gaan de Facebooks en Googles van deze wereld andere typen inkomsten realiseren die hun advertentie-inkomsten kunnen vervangen? Wanneer ontstaat de nood om echt te innoveren?

---

Roupert Muller is oprichter van socialmediabureau 2851.

@RoupertM

Lees ook:

29-06-2017 | [Column] Roupert Muller: Doorvragen
25-04-2017 | [Column] Roupert Muller: Blocken
27-03-2017 | [Column] Roupert Muller: Valse verontwaardiging; programmatic advertising is niet waterdicht

28-02-2017 | [Column] Roupert Muller: Bye bye LinkedIn?

24-01-2017 | [Column] Roupert Muller: Me(di)a culpa

13-12-2016 | [Column] Roupert Muller: Het jaar 2016

01-11-2016 | [Column] Roupert Muller: Sinterklaas op een ezel
20-09-2016 | [Interview] Roupert Muller talks to Ana Brant of Dorchester Collection luxury hotels

08-08-2016 | [Column] Rupert Muller: ROT
17-05-2016 | [Column] Roupert Muller: To The Max

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie