[Column] Roupert Muller: Blocken
25-04-2017 17:16:43 | Hits: 3608 | columnist: Roupert Muller | Tags:

In een tijd waarin sociale media en fake news bepalend kunnen zijn voor de uitslagen van verkiezingen, worden wij - het publiek , adverteerders en publishers - nog meer gewezen op onze verantwoordelijkheden. Wij bepalen nog altijd of we zelf de context bij het nieuws willen achterhalen en (fake) content filteren. Wij bepalen uiteraard ook hoe advertenties en content worden gecreëerd en of die getoond worden aan de juiste doelgroep. Wij (horen te) bepalen wat relevant is of relevant zou moeten zijn.

De opkomst van ad blockers was een kwestie van tijd. De user (het publiek) is simpelweg de dupe van het onvermogen van publishers om een duurzaam businessmodel te realiseren. Het gaat nog altijd om advertentie-inkomsten, de ouderwetse manier van werken die bij veel mediabureaus nog heerst (lees: weinig performance, veel marge) en adverteerders die ook nog steeds hun weg aan het vinden zijn in de moderne mediawereld. En nu is er een team van onderzoekers uit Princeton en Stanford University die mogelijk de ad blocker heeft ontwikkeld. Slecht nieuws voor publishers en adverteerders? Niet per se. Ik vind dat dit juist innovatie kan stimuleren.

Zijn ad blockers en anti-ad blockers dan een noodzakelijk kwaad geworden? Wel als relevantie ontbreekt. Persoonlijk vind ik socialmedia-advertenties en display-advertenties helemaal niet vervelend zolang het relevant is. Ook bij het ontbreken van relevantie kan ik het nog waarderen als een advertentie gewoon heel mooi gemaakt is of humor heeft (ik ben niet de doelgroep voor Old Spice maar hun oude The Man Your Man Could Smell Like ad is gewoon leuk). Daarentegen vind ik zoekmachine-advertenties op Google wel enorm vervelend. Een goed voorbeeld zijn hotels. Ik wil mijn hotel he-le-maal niet via een bookingwebsite boeken. Liever boek ik direct bij het hotel omdat ik uit ervaring weet dat ik de beste deal krijg als ik direct bij hen boek en dus een (relevante) relatie opbouw. Voorlopig gebruik ik andere zoekmachines zoals Duck Duck Go of Qwant in plaats van Google (tenzij ik er echt niet uitkom) als verkapte ad blocker.

Het artikel over de ad blocker van Princeton en Stanford belicht tevens de ethische kant van ad blocking: journalisten worden natuurlijk voor een deel betaald uit advertentie-inkomsten en publishers bestaan mede door inkomsten uit advertenties. En daar zit wat mij betreft de uitdaging: wanneer gaan publishers en/of adverteerders iets ontwikkelen met een duurzaam model?

---

Roupert Muller is oprichter van socialmediabureau 2851.

@RoupertM

Lees ook:

27-03-2017 | [Column] Roupert Muller: Valse verontwaardiging; programmatic advertising is niet waterdicht
28-02-2017 | [Column] Roupert Muller: Bye bye LinkedIn?

24-01-2017 | [Column] Roupert Muller: Me(di)a culpa

13-12-2016 | [Column] Roupert Muller: Het jaar 2016

01-11-2016 | [Column] Roupert Muller: Sinterklaas op een ezel
20-09-2016 | [Interview] Roupert Muller talks to Ana Brant of Dorchester Collection luxury hotels

08-08-2016 | [Column] Rupert Muller: ROT
17-05-2016 | [Column] Roupert Muller: To The Max
04-04-2016 | 
[Column] Roupert Muller: Aandacht
20-07-2015 | [Column] Roupert Muller: Gewoon
14-04-2015 | [Column] Roupert Muller: Een stroom van beelden
02-03-2015 | [Column] Roupert Muller: Always-on
15-12-2014 | [Column] Roupert Muller: Welkom in de toekomst
27-10-2014 | [Column] Roupert Muller: wie is nu eigenlijk de Goliath waartegen de dagbladen vechten?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie