[Column] Roupert Muller: Een stroom van beelden
14-04-2015 11:06:00 | Hits: 5868 | columnist: Roupert Muller | Tags:

Video is here to stay. En live video waarschijnlijk ook. De afgelopen paar maanden hebben we twee nieuwe apps gezien die de videohitlijsten bestormen – specifiek live video: Meerkat en Periscope. Gezien de wijze waarop mensen hun mobiele devices gebruiken is de focus op live video een logische ontwikkeling. Als we het hebben over “iedereen kan tegenwoordig het nieuws brengen” dan was live video via een mobile device op een platform waar je al een publiek hebt een missing link. Nu dus niet meer.

Waarschijnlijk wordt een van de apps marktleider. Wat vooral bepalend is, is hoe je gebruikers aantrekt en activeert. Twitter heeft Periscope gekocht wat op papier een slimme zet is. Als gebruiker is namelijk een nieuwe social media kanaal opzetten waarbij je weer opnieuw een publiek moet opbouwen een grote drempel. Juist omdat Periscope (en ook Meerkat) via Twitter te volgen is, hebben gebruikers door hun bestaande volgers al een publiek. Via live video hebben merken uiteraard talloze mogelijkheden voor een persoonlijker dialoog met klanten en hun target audience. Waar ik nu al persoonlijk naar uitkijk zijn bijvoorbeeld de Amerikaanse verkiezingen. Welk kandidaat is in staat om live video te integreren in zijn/haar campagne als versterker van andere middelen? Live video is natuurlijk een mooie manier om een ‘dagboek’-format te delen met (potentiële) kiezers. Denk echter ook aan het publiek zelf. Die kunnen een kandidaat filmen tijdens een bezoek aan hun woonplaats. Als politicus lig je dus nog meer onder het vergrootglas. Verstoppen is er echt niet meer bij. Kandidaten worden nu meer dan ooit gedwongen hun zelf te zijn want alles wordt onverbiddelijk vastgelegd en direct de wereld ingestuurd waarbij de ‘bloopers’ garant staan voor de hitlijsten.

Naast alle mooie aspecten voor de creatieve industrie, is er nog een ander aspect waar rekening mee moet worden gehouden. Discussies over privacy (en dus ook commercie) zullen ongetwijfeld oplaaien als deze type apps hun impact hebben bewezen. Heerlijk meekijken naar een concert of sportwedstrijd zonder dat je daar fysiek aanwezig hoef te zijn en ook maar een Eurocent voor betaalt. Daar schuilt dus de uitdaging: het verbieden van het gratis meegenieten van een evenement waar normaliter voor betaald moet worden of maakt het (in de huidige deeleconomie) niet meer uit?

Ik verwacht dat het ‘gratis meegenieten’ uiteindelijk geen probleem zal zijn. Uiteraard zullen we hier en daar wat gezeur en geklaag horen. Uit angst reageren is simpelweg menselijk bij verandering. Gelukkig zijn er ook mensen die het van de andere kant bekijken: ‘Laat iedereen maar lekker live video delen, gewoon gratis publiciteit!’. Want laten we eerlijk zijn, hoe mooi het ook is om via live video een concert of wedstrijd te volgen, er gaat niets boven the real deal. Dat is namelijk onbetaalbaar (herinneren jullie die mooie Champions League reclames van een bekende creditcard maatschappij?). En wie weet helpt live video juist om extra publiek te trekken naar het evenement.

Met de explosieve groei van het internet en vooral hoe content wordt gegenereerd en geconsumeerd is live video weer bewijs dat het publiek bepaalt wat, wanneer en hoe zij content tot zich nemen. Of is live video weer een mooie hype die te vroeg komt?

 

Roupert Muller is oprichter van social media bureau 2851

 

Lees van Roupert ook:

02-03-2015 | Roupert Muller: Always-on
15-12-2014 | Roupert Muller: Welkom in de toekomst
27-10-2014 | Roupert Muller: wie is nu eigenlijk de Goliath waartegen de dagbladen vechten?

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie