[Column] Roupert Muller: Het jaar 2016
13-12-2016 13:22:00 | Hits: 4177 | columnist: Roupert Muller | Tags:

De voorspellingen en terugblikken worden weer volop uit de kast getrokken en eerlijk gezegd is dat voor de tijd van het jaar ook gewoon relevant. Ook ik waag me aan een soort terug- en vooruitblik.

Cruijff, Ali, Brexit, Trump, Renzi, Verstappen, de toekomst van de EU, President Park van Zuid-Korea, Olympische Spelen, EK Voetbal, Castro, Prince, Bowie, Cohen. Het was weer een intens jaar. Hopelijk heeft iedereen ook een voorbeeld van een verhaal over de gewone man of vrouw. Het verhaal hoeft niet eens te gaan over een heldendaad. Gewoon een feelgoodverhaal of juist een verhaal waarvan de pijn echt voelbaar is. Alledaagse verhalen van gewone mensen. Verhalen van mensen die normaliter niet in de (media)spotlights staan. Die verdienen wellicht meer de aandacht. Zij weerspiegelen de ziel van de maatschappij en daarmee ook het sentiment onder de mensen. Hopelijk beseffen de Nederlandse media dit in de aanloop naar onze verkiezingen.

De les voor de media naar aanleiding van Brexit: er was een (gapend) gat ontstaan tussen wat de media rapporteerden en wat er in de maatschappij speelde. De media konden eigenlijk onvoldoende het sentiment onder de bevolking rapporteren. Het resultaat: een belofte dat de media voor november veel beter het sentiment van het gewone volk zouden gaan melden. Is dit gebeurd? Nee.

Uiteraard snap ik ook wel dat de periode tussen juli en november niet alles goed kan maken. Enige vorm van zelfreflectie is toch wel op z’n plaats. Wanneer beseffen de traditionele media – en vooral de kranten – dat moderne technologie met authentieke journalistiek een krachtige combinatie kan zijn (ga eens langs bij The Washington Post). Het lijkt erop dat zelfs voor de dynamische wereld van nieuwsmedia verandering erg moeilijk is. Verbazingwekkend eigenlijk, aangezien juist nieuwsmedia trends voorspellen in hun verslaggeving en kunnen putten uit een archief waarin trends te achterhalen zijn.

Vanuit de bureauwereld was er ook nieuws te melden. Een onderzoek over transparantie onder mediabureaus die voor wat opschudding zorgde. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de Association of National Advertisers (ANA) uit de VS, met een focus op de handelwijze en transparantie – en dus de toegevoegde waarde – van mediabureaus (hier een mooie samenvatting op Marketing Week). Laten we eerlijk zijn, het was toch algemeen bekend dat mediabureaus zich “vergrijpen”? Adverteerders gaan overigens wat mij betreft ook niet geheel vrijuit. Ook zij hebben immers een verantwoordelijkheid in hun samenwerking met mediabureaus. De huidige werkwijze is volgens het onderzoek op z’n zachtst gezegd twijfelachtig. De vraag is nu: kunnen mediabureaus en adverteerders een modus operandi vinden waarin transparantie en performance samengaan? Wat gaat er echt veranderen?

We kunnen ons in 2017 in ieder geval opmaken voor de verkiezingen in eigen land, een nieuwe Amerikaanse president, voor Italië een nieuwe premier en ook Duitsland en Frankrijk gaan naar de stembus. Veel verandering op papier, maar wat gaat er echt veranderen?

Voor nu alvast een mooie kerst en een fantastisch 2017!

---

Roupert Muller is oprichter van socialmediabureau 2851.

@RoupertM

Lees ook:

01-11-2016 | [Column] Roupert Muller: Sinterklaas op een ezel
20-09-2016 | [Interview] Roupert Muller talks to Ana Brant of Dorchester Collection luxury hotels

08-08-2016 | [Column] Rupert Muller: ROT
17-05-2016 | [Column] Roupert Muller: To The Max
04-04-2016 | 
[Column] Roupert Muller: Aandacht
20-07-2015 | [Column] Roupert Muller: Gewoon
14-04-2015 | [Column] Roupert Muller: Een stroom van beelden
02-03-2015 | [Column] Roupert Muller: Always-on
15-12-2014 | [Column] Roupert Muller: Welkom in de toekomst
27-10-2014 | [Column] Roupert Muller: wie is nu eigenlijk de Goliath waartegen de dagbladen vechten?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie