[Column] Roupert Muller: Staren
28-08-2017 10:53:37 | Hits: 3222 | columnist: Roupert Muller | Tags:

De zomervakantieperiode loopt teneinde. Aankomende week zijn er nog wat zomerse dagen voorspeld. Wat tijd doorbrengen op het strand om het zomergevoel nog even vast te houden zou een cadeautje zijn. Ontspannen genieten van de zon, het strand, het buitenleven, met familie en vrienden lekker tot laat in de avond borrelen. En ja, het liefst zonder te veel schermtijd op de telefoon.

Sinds de meivakantie is er op de website van KLM een waarschuwing voor reizigers om op tijd te komen op Schiphol vanwege de drukte. Drukte die eigenlijk ook voor adverteerders gunstig is. Voor adverteerders zijn vakantieperiodes eigenlijk de beste periodes voor online (lees: mobile) campagnes. Waarom? Simpel: veel tijd om te doden tijdens het wachten in die lange rijen bij de douane of tijdens een vertraging. En je wordt niet gestoord door je dagelijkse werkzaamheden.

Vakantiegangers leken onlosmakelijk verbonden met hun mobieltjes en de zakenlui waren of druk aan het bellen

Puur uit nieuwsgierigheid ben ik sinds het voorjaar gaan letten op het wachtgedrag van mensen op vliegvelden. Of het nu Amsterdam, Chicago, Vancouver, Malaga of Londen was, ik schat dat ongeveer 80 procent van de mensen in een willekeurige wachtrij (bijvoorbeeld bij de douane of bij de gate) minimaal 3 keer naar zijn of haar telefoon greep. Los van de mensen waarbij dat ding vastgeplakt was aan hun handen.
Vakantiegangers leken onlosmakelijk verbonden met hun mobieltjes en de zakenlui waren of druk aan het bellen of aan het mailen om - zo leekt het althans - maar het gevoel te hebben dat ze hun tijd in de rij nuttig besteedde (overigens zijn er natuurlijk voldoende mogelijkheden om lange rijen over te slaan, en nee, je hoeft niet altijd de hoofdprijs te betalen).

Tegenwoordig is het menselijk contact tijdens het wachten bijna een uitzindering geworden

Goed voor adverteerders, maar eigenlijk jammer voor de mensen zelf. Schermtijd gaat aanzienlijk omhoog als hele kuddes mensen zich moeten voortbewegen. Vroeger gingen we kaarten, plannen maken voor als we op bestemming kwamen of winkels bekijken. Ik weet nog heel goed dat ik de boekenwinkels op vliegvelden steevast bezocht en lang ronddwaalde. Tegenwoordig is het menselijk contact tijdens het wachten bijna een uitzondering geworden, wie weet heeft het lot een cadeau voor je in petto: die verloren (vakantie)liefde van vorig jaar staat toevallig in dezelfde rij (en hierna blijven jullie wél bij elkaar)! Of je komt een oude bekende tegen en het bedrijf waarvoor zij werkt blijkt een vacature te hebben met jouw naam erop. Wat te denken van een gesprek met totale vreemden van wie je misschien wat opsteekt over het land dat je gaat bezoeken? En, wat is er mis met gewoon voor je uit staren? Gewoon je gedachten uitzetten. Zeker als je op vakantie gaat, is het doel toch om te ontspannen, om op te laden en te ontsnappen aan teveel (nutteloze) prikkels?

Misschien romantiseer ik mijn vakantiegevoel uit de tijd waarin smartphones nog niet bestonden te veel. Toch vind ik dat reizen nog altijd een gevoel van ontdekking heeft. Die natuurlijke nieuwsgierigheid van de mens om verder te kijken en verder te reiken. Ach, terwijl ik de laatste zinnen van deze column bedenk, sta ik in een rij in een boekenwinkel in Londen een beetje te dagdromen. Was die rij toch nog ergens goed voor.

---

Roupert Muller is oprichter van socialmediabureau 2851.

@RoupertM

Lees ook:

08-08-2017 | [Column] Roupert Muller: 6 seconds ads
29-06-2017 | 
[Column] Roupert Muller: Doorvragen
25-04-2017 | [Column] Roupert Muller: Blocken
27-03-2017 | [Column] Roupert Muller: Valse verontwaardiging; programmatic advertising is niet waterdicht

28-02-2017 | [Column] Roupert Muller: Bye bye LinkedIn?

24-01-2017 | [Column] Roupert Muller: Me(di)a culpa

13-12-2016 | [Column] Roupert Muller: Het jaar 2016

01-11-2016 | [Column] Roupert Muller: Sinterklaas op een ezel
20-09-2016 | [Interview] Roupert Muller talks to Ana Brant of Dorchester Collection luxury hotels

08-08-2016 | [Column] Rupert Muller: ROT

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie