[Column] Rutger Mackenbach: Adblockers te lijf met popsterren en nerds
05-10-2015 08:53:00 | Hits: 5397 | columnist: Rutger Mackenbach | Tags:

Als je het deze maand niet over adblockers hebt doe je niet meer mee. Dus laten we het daar maar eens over hebben. Het fenomeen adblocker is al best wel oud. In 1992 werd deze geïntroduceerd in de vorm van de ja/nee danwel nee/nee sticker. Een reclamemedium zou ten dode zijn opgeschreven, ware het niet dat vandaag de dag slechts zo’n 20% van de Nederlandse huishoudens zo’n sticker gebruikt.

Waar je een pakketje reclamefolders zo de papierbak in kan kieperen, is het ontwijken van online reclame wat minder makkelijk. Vandaar dat online adblockers vast een snellere adaptie zullen kennen dan de bovengenoemde stickers. Kenners discussiëren zich inmiddels suf over wat dit betekent voor ons vak. Wat ik momenteel interessanter vind is wie of wat deze hele hype op gang heeft gebracht. Want online adblockers bestaan ook al een tijdje en onder jongeren is het gebruik al een tijd heel fors. Dus waarom er nu dan ineens zoveel aandacht voor is? Volgens mij begon het balletje te rollen toen Apple aankondigde adblockers te ondersteunen en Matthijs van Nieuwkerk er aandacht aan besteedde in DWDD.

Dat Apple adblockers toelaat in de app store betekent natuurlijk nogal wat. Direct is het voor 44% van de Nederlandse smartphone gebruikers mogelijk om online reclame te ontwijken, met een simpele download uit de appstore. En we weten van IOS gebruikers dat ze snel nieuwe software en –updates oppikken. Wat overigens niet betekent dat ze de implicaties overzien. De gemiddelde iPhone bezitter heeft niet door dat Apple op deze manier nog meer macht krijgt op het gebied van content. Wat later nog wel eens een vervelend staartje kan krijgen in de vorm van beperkte concurrentie en daardoor hogere prijzen om een stukje nieuws te kunnen lezen. Overigens zijn alle digitale spelers in het medialandschap bezig de controle naar zich toe te halen. Zo heeft Youtube aangekondigd vanaf 2016 geen inventory meer via de exchange aan te bieden. Waardoor adverteerders waarschijnlijk meer zullen moeten betalen voor video advertising.

Dat de voor de gemiddelde consument redelijk droge mededeling van Apple dat adblockers worden ondersteund grootschalig wordt opgepikt is te danken aan Matthijs van Nieuwkerk. Als iets in DWDD zit, dan is het wat. Zo ook adblockers. Dit fenomeen is overigens ook niet nieuw. In elk communicatieplan voor een albumrelease zit de wens om bij DWDD op te treden en menig politicus zit rond de verkiezingen liever bij Matthijs en consorten aan tafel dan dat hij weer een debat moet aangaan. Voor een groot deel van Nederland is Matthijs van Nieuwkerk een opinieleider en in die hoedanigheid voor mensen en merken een belangrijke factor om bij een groot publiek aandacht te krijgen. Ook jongeren kennen het fenomeen opinieleiders en laten zich er graag door beïnvloeden. In plaats van grijze saaie mannen zijn dat in hun geval popsterren, dj’s of vloggers. Zie hier de reden dat G-Star samen werkt met Pharrel Williams, Adidas Kanye West zijn eigen lijn geeft en Opel Hardwell laat opdraven.

Wat de discussie rond de adblockers dus vooral laat zien is dat in de huidige reclame wereld tech bedrijven de regels bepalen en dat opinieleiders (nog steeds) belangrijk zijn om een boodschap over te brengen. Een beetje marketeer zal dan op de begroting voor 2016 minimaal een nerd en een popster hebben staan. Al eens aan will.i.am gedacht?

Rutger Mackenbach is Strategy Director bij mediabureau Stroom.
www.stroomviainternet.nl


Deze bijdrage is onderdeel van een forum over adblockers. 
Het forum staat hier


Lees van Rutger ook:

10-08-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Zomerdip
08-07-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: De zachte wereld van Mobile Video
25-05-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Instant media, quick fix
13-04-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Nieuwe Pino gezocht
26-02-2015 | Rutger Mackenbach: Reclame draait niet om inhoud
12-01-2015 | Rutger Mackenbach: Voorspellingen voor 2015
10-12-2014 | Rutger Mackenbach: Lijstjestijd
28-10-2014 | Rutger Mackenbach: Tijd voor een mash-up
23-09-2014 | Rutger Mackenbach - Logo’s plakken


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie