[Column] Rutger Mackenbach: Het Songfestival is een koopje
21-05-2016 11:15:00 | Hits: 5601 | columnist: Rutger Mackenbach | Tags:

Eigenlijk is het Eurovisie Songfestival z’n tijd ver vooruit. Investeren in hoogwaardige content die vervolgens op grote schaal kan worden gedistribueerd. Nu kun je twijfelen aan hoe hoogwaardig die content is, maar Jan Smit mag ook nog steeds op kosten van de Nederlandse belastingbetaler de zomer voorbij laten gaan.  

Betaalkanalen maken ook gebruik van dit model. Alleen schaalgrootte kan er voor zorgen dat mega-investeringen in zogenaamde originals, series die alleen bij het betreffende kanaal te zien zijn, renderen. Zo kost het maken van een aflevering van de serie Rome € 8,9 miljoen. Ook de budgetten van series als Games of Thrones, House of Cards en Vinyl zijn gigantisch. Amazon spant wellicht de kroon: de heren van Top Gear hebben naar verluid een productiebudget van $ 250 miljoen per seizoen. Daarvan kun je aardig wat Ferrari’s de prak in rijden. Een reden om zoveel te investeren in die hoogwaardige content is om daarmee kijkers naar je kanaal te trekken. Je biedt iets aan waardoor ze bij jou geld uitgeven en niet bij de concurrent. Afgezien daarvan is de schaalbaarheid van die content enorm. Sluit een extra land aan op je netwerk en je kan diezelfde content weer aan een hele nieuwe doelgroep slijten.  

De afgelopen editie van het Eurovisie Songfestival kostte ongeveer € 25 miljoen. Vijf miljoen daarvan is opgehoest door alle publieke kanalen van de Eurovisie landen. Het grootste deel van die vijf miljoen wordt betaald door vijf landen die zich daarmee inkopen bij de finale van zaterdag. Ik ken de verdeelsleutel niet, maar stel die big five betalen € 4 miljoen, dan is de investering per land € 800.000. Eén van die landen is Duitsland. Die met deze € 800k 9,33 miljoen mensen bediende, want zoveel mensen uit Duitsland keken naar de finale op zaterdag. Maar in vergelijking daarmee is Nederland spekkoper. Met een geringe investering worden in totaal (halve en hele finale bij elkaar) 8,4 miljoen kijkers bediend. Dat zijn een hoop GRP-tjes die kunnen worden verkocht.  

Gelukkig investeren de Nederlandse zenders ook zelf in hoogwaardige content. Natuurlijk zijn er zenders die de zoveelste herhaling van een serie uitzenden of een oud concept nieuw leven inblazen. Maar over het algemeen beseffen zenders inmiddels dat goed Nederlands product nodig is om kijkers vast te houden. Dit is namelijk content die de internationale kanalen zoals Netflix veelal niet aanbieden. En in tegenstelling tot de OTT-zenders kan er op de Nederlandse zenders bij die hoogwaardige content geadverteerd worden. Daarbij loont het voor adverteerders om dit te doen. Commercials rond hooggewaardeerde programma’s worden meer likeable gevonden en de koopintentie van de producten waarvoor geadverteerd wordt is hoger dan bij minder gewaardeerde programma’s. Nu is programmawaardering niet hetzelfde als hoogwaardige content, maar een goede productie helpt wel. Ik fiets ook liever op een goede carbon racefiets dan op een ramsj-ding van € 200. 

Ik was altijd groot voorstander van het idee om minder amusement op de NPO uit te zenden. Maar inmiddels ben ik van mening dat staatssecretaris Dekker zijn plannen hiervoor moet herzien. Nederland is na Zweden het land waar relatief het meeste wordt gekeken naar het Songfestival. Dus ik voorzie een volksopstand als dit amusement van het publieke net verdwijnt. Voor adverteerders is deze content ook alleen maar goed. Hiermee weten zij zich verzekerd van een goed Umfeld voor hun commercials. En als belastingbetaler ben ik er ook blij mee. Er is volgens mij geen investering van een publieke organisatie die zo goed rendeert als het Songfestival. Moeten we in 2017 alleen maar weer even de finale halen.

Rutger Mackenbach is Strategy Director bij mediabureau Stroom.
www.stroomviainternet.nl

 

Lees van Rutger ook:

07-03-2016 | [Column] Rutger Mackenbach: De loodgieters van de communicatie-industrie
11-01-2016 | [Column] Rutger Mackenbach: Kwalitatieve voornemens
01-12-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Het gevoel van diversiteit
05-10-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Adblockers te lijf met popsterren en nerds
10-08-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Zomerdip

08-07-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: De zachte wereld van Mobile Video
25-05-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Instant media, quick fix
13-04-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Nieuwe Pino gezocht
26-02-2015 | Rutger Mackenbach: Reclame draait niet om inhoud
12-01-2015 | Rutger Mackenbach: Voorspellingen voor 2015
10-12-2014 | Rutger Mackenbach: Lijstjestijd
28-10-2014 | Rutger Mackenbach: Tijd voor een mash-up
23-09-2014 | Rutger Mackenbach - Logo’s plakken

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie