[Column] Rutger Mackenbach: Kwalitatieve voornemens
11-01-2016 10:45:00 | Hits: 3092 | columnist: Rutger Mackenbach | Tags:

Pas las ik een verhaaltje over de kandidaten uit The Voice of Holland. Vorige seizoenen waren het vooral nog gewone jongens en meisjes die een gooi naar roem deden. Dit seizoen staan oude kandidaten en artiesten in de herkansing centraal (Brace). En zingen mensen met een goede stem uit de achtergrondkoortjes van bekende artiesten zich in de spotlight (Jennie, Ivar, Ivan). De overige kandidaten zijn ook geen leek in het muziekvak, op een enkele vakkenvuller na. 

De beste Nederlandse internetvideohit van 2015 was niet de biervangende en –drinkende zanger van John Coffey, niet de keeper die diep in blessuretijd een goal maakt en de stand gelijk trekt (Martin Hansen) en ook niet iets van Enzo Knol. Dé video van 2015 was natuurlijk de clip bij ‘Drank en Drugs’ van Ronnie Flex en Lil’ Kleine. De simpele maar o zo provocatieve beelden bij deze tekst werden wereldwijd opgepakt. Het lijkt een low fi filmpje, maar een toevallig succes is deze clip niet. Geregisseerd door filmmaker Sam de Jong die genomineerd is voor een prestigieuze filmprijs en al de nodige ervaring heeft met Nederlandse hiphop.  

Een tijdje geleden heeft het bureau waarvoor ik werk onderzoek gedaan naar het mediagedrag van jongeren. Niet dat er enorm vernieuwde dingen uitkwamen, maar het was wel lekker om nu echt te zien dat alles visueel moet zijn. Youtube, het belangrijkste kanaal, is voor muziek en mobile by far het belangrijkste device is. De meest opvallende uitspraken van jongeren waren die over de (visuele) content die ze tot zich namen. Waaraan volgens jongeren een video moet voldoen? Natuurlijk dat het interessant voor ze is en dat ze er iets aan moeten hebben. Maar ook, en ik citeer: "Niet wazig, niet te lang, goed gemonteerd, snel, duidelijk, goede geluidskwaliteit, goede videokwaliteit."

Belangrijke issues in media in 2016 zullen natuurlijk het verschuivende mediagedrag (van TV naar online) en adblockers zijn, met name bij jongeren. Beide zijn zeker waar en zaken om rekening mee te houden. Maar ik denk ook dat merken wat kritischer moeten zijn op de content die ze de wereld in slingeren. Uit bovenstaande voorbeelden blijkt dat jongeren gewoon superhoge kwaliteitseisen stellen aan content. Jongeren weten precies hoe ze zelf goede foto’s en video’s kunnen maken en bewerken, dus verwachten ze ook te worden aangesproken op een professionele manier. En daarbij accepteren ze het ook gewoon niet dat ze bestookt worden met slechte reclame, dan worden er dus adblockers geïnstalleerd. 

Aan verschuivend mediagedag en adblockers kun je als adverteerder weinig doen. Je reclame verbeteren wel. Dit door in te spelen op de ‘What’s in it for me’-mentaliteit en hoogwaardige content te produceren. Dat lijkt me nu eens een goed voornemen.

Rutger Mackenbach is Strategy Director bij mediabureau Stroom.
www.stroomviainternet.nl

 

Lees van Rutger ook:

01-12-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Het gevoel van diversiteit
05-10-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Adblockers te lijf met popsterren en nerds
10-08-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Zomerdip

08-07-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: De zachte wereld van Mobile Video
25-05-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Instant media, quick fix
13-04-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Nieuwe Pino gezocht
26-02-2015 | Rutger Mackenbach: Reclame draait niet om inhoud
12-01-2015 | Rutger Mackenbach: Voorspellingen voor 2015
10-12-2014 | Rutger Mackenbach: Lijstjestijd
28-10-2014 | Rutger Mackenbach: Tijd voor een mash-up
23-09-2014 | Rutger Mackenbach - Logo’s plakken

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie