[Column] Rutger Mackenbach: Zomerdip
10-08-2015 09:26:00 | Hits: 4849 | columnist: Rutger Mackenbach | Tags:

De zomerdip, daar issie weer. Of nog niet, want tot nu toe geen Veluwepoema of ander komkommernieuws. Feit is echter wel dat er nog steeds veel merken zijn die niet in de zomer willen adverteren. Want: in de zomer is iedereen op vakantie, niemand kijkt TV, er zijn sowieso alleen maar herhalingen te zien, etc. etc. Nu denk ik daar iets anders over, maar het is zomer en buiten 30 graden en dus wil ik deze column snel afhebben. Tijd om een paar van mijn stokpaardjes van stal te halen.
 
Mensen zijn routinedieren en mediaconsumptie is routinegedrag. Een van de beste media onderzoeken van dit land, het Tijdbestedingsonderzoek, toont dat goed aan. Als we kijken naar de dagindeling van de gemiddelde Nederlander, dan wordt er tot zes uur ’s avonds radio geluisterd en daarna gaat de TV aan. En dat is al zo sinds de eerste keer dat dit gemeten werd, in 1970. Ook uit ander onderzoek blijkt dat mediagebruik sterk door gewoonte wordt gedreven. En dat gedrag verdwijnt niet zomaar in de zomer. Natuurlijk zijn er mensen op vakantie, maximaal 31% van alle Nederlanders is in de zomervakantie tegelijk weg. Maar die overige 69% is gewoon thuis en werkt gewoon. Zit dus in de auto, rijdt weleens langs een billboard, zet weleens een computer aan, en kijkt dus echt wel TV. Een rekensom laat zien dat het gemiddelde aantal kijkers naar de RTL zenders in de maand juli 69% is van het gemiddelde in januari t/m juni…
 
En we leggen het nog maar eens uit, in de mediawereld anno nu betaal je wanneer iemand je uiting daadwerkelijk ziet. Dus stel, je zendt een commercial op TV uit en het is die dag onverhoopt 30 graden en iedereen is buiten. Je betaalt in dat geval alleen voor degenen die de commercial wel hebben gezien. Of de exploitant zendt de spot nog een keer uit zodat je wel het gewenste aantal oogballen hebt geraakt. Er is in dat opzicht geen risico voor het adverteren in de zomer. Of althans, dit geldt voor radio, TV en online. De printexploitanten voeren de laatste jaren consequent prijsverhogingen door, terwijl het bereik van de titels onder druk blijft staan. Maar dat terzijde.
 
Ook niet onbelangrijk, voor radio en TV geldt dat adverteren in de zomer een stuk goedkoper is. Voor hetzelfde aantal bereikte personen in de zomer betaal je iets meer dan de helft dan in de maand november. En als we daaraan het feit koppelen dat de allerbelangrijkste factor in reclame continuïteit is… Door niet te adverteren in de zomer sla je niet alleen een gat in je campagne, je mist dus ook de kans kostenefficiënt aanwezig te zijn om verder te bouwen aan je merkbekendheid.
 
Maar communicatie draait tegenwoordig toch om direct resultaat? Goed nieuws, ook in de zomer geven we als consument gewoon nog steeds geld uit. Als we naar het consumptiepatroon van de Nederlander kijken, dan is dat elke maand ongeveer hetzelfde in volume en bestedingen. De enige uitschieters zijn de maanden december (er wordt een stuk meer uitgegeven) en februari (dan wordt er een stuk minder uitgegeven). Blijkbaar laten mensen zich in hun consumptiepatroon dus vooral sturen door Sinterklaas en kerst en de bijbehorende feestdagendip. De moraal van dit verhaal: de zomerdip is overrated, en dan ga ik nu even Nu.nl checken, dat doe ik namelijk altijd tussen twee taken door…

 

Rutger Mackenbach is Hoofd Strategie & Onderzoek bij Stroom

www.stroomviainternet.nl

 

Lees van Rutger ook:

08-07-2015 | Rutger Mackenbach: De zachte wereld van Mobile Video
25-05-2015 | Rutger Mackenbach: Instant media, quick fix
13-04-2015 | Rutger Mackenbach: Nieuwe Pino gezocht
26-02-2015 | Rutger Mackenbach: Reclame draait niet om inhoud
12-01-2015 | Rutger Mackenbach: Voorspellingen voor 2015
10-12-2014 | Rutger Mackenbach: Lijstjestijd
28-10-2014 | Rutger Mackenbach: Tijd voor een mash-up
23-09-2014 | Rutger Mackenbach: Logo’s plakken
11-07-2014 | Rutger Mackenbach: Accountability versus de slagroomtaart van de media
20-05-2014 | Rutger Mackenbach: Een sterk mediamerk is gratis
02-04-2014 | Rutger Mackenbach: Scoren in de rust

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie