[Column] Sara Madou: Kleur kiezen in verkiezingstijd
20-02-2017 09:17:13 | Hits: 3165 | columnist: Sara Madou | Tags:

De Nederlanders die blij zijn dat Donald Trump de president van de VS is: ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar ik ben ze (nog) niet tegengekomen. Wel lees ik dagelijks protesten tegen zijn presidentschap op Twitter en andere kanalen. Journalisten, bedrijven, culturele organisaties; velen spreken zich tegen hem uit.

Als het om de Nederlandse politiek gaat, is er duidelijk meer voorzichtigheid. Openlijk kleur bekennen kan lastig zijn, wanneer je aan het hoofd staat van een groot bedrijf of werkt bij een (media)organisatie die geacht wordt onafhankelijk te zijn. Maar ja, de verkiezingen helemaal doodzwijgen is ook weer zoiets.

Op 15 maart worden beslissingen genomen die belangrijk zijn voor ons allemaal, dus ook voor je klanten, collega’s en andere betrokkenen.

Sommige organisaties hebben het wat betreft de vraag of ze kleur kunnen bekennen of niet makkelijker dan de anderen. Milieuorganisaties die openlijk hun steun uitspreken voor GroenLinks, daar zal niemand tegen protesteren. Mocht je bij een dergelijke organisatie werken en op Twitter praten over hoe enthousiast je bent over het verkiezingsprogramma van de VVD, dan heb je het waarschijnlijk lastiger.

In een tijdperk waarin zelfs de president van de Verenigde Staten elk hersenspinsel op Twitter gooit, zou men kunnen denken dat het geoorloofd is om dan ook maar hetzelfde te doen. Los van de gevaren, lijkt het me ook niet nodig.

Met gezond verstand kom je namelijk al een heel eind.

Zorg dat je binnen je organisatie duidelijk bent over de regels die je hiervoor hanteert. Wil je dat je medewerkers hun politieke voorkeur voor zich houden? Vertel ze dit dan ook, liefst vóórdat iemand je bedrijf schade heeft berokkend door een Twitter-rant tegen of voor Geert Wilders.

Wat je vanuit de (socialmedia)kanalen van je bedrijf of organisatie naar buiten brengt, kun je het beste beperkt houden als er geen coherente politieke groep aan je klanten/kopers/leden te hangen is.

Wat je natuurlijk wél altijd kunt doen, is aansporen om te gaan stemmen en/of het vooraf goed laten informeren. Bij CJP starten we bijvoorbeeld volgende week met De Culturele Coalitie, waarbij de doelgroep (jongeren van 18 tot 30 jaar) aangespoord wordt om vooral te gaan stemmen. Er is een groep van maar liefst 850.000 jongeren die dit jaar voor het eerst richting stembus mag. Wat ze stemmen moeten ze uiteraard zelf weten, als ze er maar goed over nagedacht hebben én het daadwerkelijk gaan doen. Op die manier hopen we meer awareness rondom het onderwerp te creeëren bij onze doelgroep.

Je zou ook kunnen overwegen om al je medewerkers vrij te geven op 15 maart, zoals Tim Hofman opperde, maar laten we eerlijk zijn: stemmen is binnen een kwartiertje gebeurd. Des te meer redenen om allemaal even langs dat stemkantoor te gaan op 15 maart, welk vakje je daar ook aankruist. 

---

Sara Madou is hoofdredacteur van CJP media en freelance (film)journalist voor onder andere Esquire, VARAgids en Revu.
@saramadou

 

Lees ook:

11-01-2017 | [Column] Sara Madou: Drinken met je collega’s
23-11-2016 | [Column] Sara Madou: Strak plannen of improviseren
18-10-2016 | [Column] Sara Madou: De juiste toon
28-09-2016 | [Column] Sara Madou: De eindeloze honger naar clicks

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie