[Column] Sietse Pots: Crisis op kookpunt voor Mandemakers
06-02-2017 09:57:00 | Hits: 6529 | columnist: Sietse Pots | Tags:

Wat doe je als twee populaire vloggers letterlijk een hoop stront over je heen gooien? Als vervolgens een vlogger van Libelle er een persoonlijk punt van maakt en – al filmend – wordt aangevallen door een van je medewerkers? Als op social media de bom barst en tv-programma’s in de rij staan voor tekst en uitleg?

Bij Mandemaker Keukens werd de soep heet gegeten deze week. Een discutabele verkoopvoorwaarde (standaard 30 procent boetebetaling na annulering van een aankoop) die al tijden in de kleine lettertjes stond, werd in één klap uitvergroot in chocoladeletters van de Telegraaf. De druk werd aan alle kanten opgevoerd omdat vrijwel iedereen die wel eens een keuken heeft gekocht, zich herkende in het verhaal. Het frame was gezet, de meningen stapelden zich op en de publieke terechtstelling was een feit. Mandemakers kon weinig anders dan stilzitten en stilletjes hopen dat het zou overwaaien.

Zou je denken.

Niet dus. De opperkeukenboer van Mandemakers deed wat hij op dat moment het beste kon doen: verantwoordelijkheid nemen en met de billen bloot gaan. Niet recht praten wat krom is. Ook geen sorry zeggen om het sorry zeggen, maar maatregelen treffen om beleid dat in veel ogen onterecht is, aan te passen en daarmee het ontstane beeld te kantelen. De manier waarop hij dat deed, valt te prijzen: live in de best bekeken talkshow van Nederland, letterlijk lijnrecht tegenover zijn tegenstanders.

Je zoukunnen zeggen dat hij niet veel anders kon, na zoveel weerstand en dat hij het beleid ook zonder alle negatieve aandacht allang had moeten aanpassen of, sterker nog, helemaal niet had moeten voeren. Allemaal waar, maar dan nog; het valt te prijzen dat hij aan tafel ging zitten. Daarmee bewees hij zijn bedrijf een grote dienst door het podium te pakken voor zijn kant van het verhaal.

Wat mij vooral opviel in het gesprek aan tafel bij Jinek, is dat de Mandemakers-directeur er niet alleen blijk van gaf te luisteren naar zijn klanten, hij gaf ook duidelijk de grenzen aan. "Een keukenverkoper moet keukens verkopen en zal dat altijd blijven doen." Met woorden van deze strekking liet hij blijken dat er nu eenmaal altijd een spel gespeeld wordt tussen een verkopende en aankopende partij en daarmee haalde Mandemakers de ketel van het inbouwinductiefornuis, zonder zijn handen te branden.

---

Sietse Pots is Managing Director bij Sterk Werk Communicatie & Content Marketing.

www.sterkwerk.nl
@sietsepots

 

Lees ook:

04-01-2017 | [Column] Sietse Pots: Vijftig jaar televisiereclame: darten met een heipaal?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie