[Column] Tale Meester: Adblockers. Eigen schuld, dikke bult. Maar wat nu?
18-02-2016 12:25:00 | Hits: 3944 | columnist: Tale Meester | Tags:

Laten we even bij het begin beginnen. Wat zijn adblockers precies? Adblock is een gemakkelijk te installeren add-on, voor “een internet zonder vervelende reclames!” (quote: Adblock Plus). Deze add-on checkt op verschillende browsers de internetpagina’s en filtert alle trackers, pop-ups, banners, video ads en malware domains. Volgens Adfactor heeft 41% van de millennials een adblocker en onder generatie Y heeft al 26% van de mensen een adblocker aanstaan.

Nu kunnen we, als adverteerders, gaan roepen dat het een schande is en dat wij snel een techniek moeten uitvinden om de adblockers te kunnen omzeilen. Maar wat naar mijn mening een beter idee is, is de schuld op ons nemen en manieren verzinnen om de consument echt te helpen, zonder vervelende reclames. Vraag jezelf eens af waarom men adblockers installeert en zoek daar een oplossing voor. In deze blog ga ik op zoek naar een oplossing, maar onthoudt wel, er is niet één juiste oplossing.

Met de opkomst van het internet is ook het online adverteren gegroeid. Pop-ups, banners en video’s werden uitgeleverd als mass-marketing, met vaak als enige targeting de demografie van de gebruiker of bepaalde website plaatsingen. Producten en services worden gepusht naar de consument in de hoop dat zij het relevant vinden en er actie op gaan ondernemen.

Toen dit een beetje werd doorontwikkeld, kwam er een tweede grote introductie die meespeelt bij de irritatie van de consument en de creatie van Adblockers: remarketing. Na één bezoek aan een website of na het kijken van één product wordt men max. 540 dagen overal gevolgd door hetzelfde product. Geen idee of de consument dit product al offline, bij een andere webshop, of erger nog, in jouw eigen webshop heeft gekocht. Als dit niet op een goede manier wordt ingezet, wordt dit al snel als vervelend ervaren.

De vraag is nu, wat is wel een effectieve manier om Adblockers tegen te gaan?

Gepersonaliseerde marketing. Het is zaak om veel relevanter te worden voor de consument, relevance is key. Dit houdt in dat wij op het juiste moment de juiste boodschap aan de juiste persoon serveren. Door alle data die beschikbaar is, kunnen we ontzettend goed in kaart brengen wat de consument precies wil en kunnen wij deze helpen in het aankoopproces over alle verschillende kanalen heen. Probeer je product niet op elk moment te pushen voor verkoop, maar help diegene met wat hij op dat moment echt nodig heeft.

Heeft je potentiële klant een vraag, beantwoord deze. Is hij nog meerdere producten aan het vergelijken, geef hem de informatie die hij echt nodig heeft. Als je dat allemaal hebt gedaan, dan komt vanzelf het moment dat hij/zij daadwerkelijk het product wil kopen. En heeft hij/zij dat dan gedaan, stop dan niet met de hulp maar biedt ook de juiste aftersales service aan. Zo krijg je uiteindelijk veel meer loyale klanten en daarmee meer earned media.

Een goed voorbeeld van een medium waar het op de juiste manier wordt ingezet, is Google (paid) search. Mensen gebruiken Google op zoek naar een product of antwoord op een vraag. Door het goed inzetten van Google als marketeer, is het een perfect medium waarmee op het juiste moment met de juiste boodschap, de juiste persoon de advertentie te zien krijgt. Ook met de opkomst van Programmatic Marketing is er een tal van mogelijkheden om dit te realiseren. Wanneer dit gebeurt, zal de consument vanzelf de advertising niet meer zien als irritante reclame, maar meer als hulpmiddel.

Tale Meester is Search Specialist bij Performics.

www.performics.com/nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie