[Column] Tijmen van der Meer: Google Trends essentieel voor digitale campagnes
07-09-2015 19:33:00 | Hits: 6409 | columnist: Tijmen van der Meer | Tags:

Google biedt een aantal krachtige hulpmiddelen voor marketeers, één daarvan is Google Trends. Google Trends biedt informatie over zoekwoorden op basis van zoekvolume over de hele wereld. Het heeft veel nuttige functies, zoals de mogelijkheid om (1) zoekvolume te vergelijken over meerdere trefwoorden, (2) bepaalde tijd range filteren (3) het verschil in zoekvolume over verschillende steden inzichtelijk te maken.

Een functie die veelal ondergewaardeerd wordt in Google Trends is de functie waarmee marketeers zoekwoorden kunnen segmenteren in diverse kanalen zoals afbeeldingen, video en shopping. De data die uit Google Trends gehaald kan worden, is bijzonder relevant voor merken die hun content willen uitbreiden binnen digitale campagnes.

Google Trends Kanalen ZenithOptimedia

Hieronder staan enkele voorbeelden van situaties waarin Google Trends van toegevoegde waarde is bij het plannen van digitale campagnes.

Situatie # 1: Time-sensitive content

Wanneer een merk een artikel of infographic wil publiceren op hun site dat slechts voor een bepaalde tijd van het jaar relevant is, dan is het zaak dat hier de relevante seizoensgebonden zoekwoorden met hoog zoekvolume voldoende in worden verwerkt. Op deze manier wordt de zichtbaarheid van een merk in de zoekmachineresultaten pagina (SERP) gedurende een korte periode van tijd gemaximaliseerd. Er is niets meer frustrerend voor een marketeer dan een slecht geplande creatieve campagne met een korte flight die door een gebrek aan zichtbaarheid niet heeft kunnen bereiken wat men gehoopt had.

Bijvoorbeeld, een automotive-merk dat een pagina omtrent de zoekopdracht ‘een auto kopen’ wilt bouwen en hiervoor research doet met Google Trends ontdekt al snel dat de piek in de maand maart ligt. Een stuk content dat live gaat in deze periode met de juiste opbouw omtrent de zoekopdracht zal wél genieten van de juiste zichtbaarheid en dat zal de gehele campagne ten goede komen.

Google Trends Interesse in de loop der tijd

Situatie # 2: budgetten voor nieuwe campagnes

Een merk lanceert een nieuwe campagne en heeft een beperkt budget. Om de efficiëntie te maximaliseren is het noodzakelijk nauwkeurig te targeten. Google Trends kan uitlichten waar de zoekvraag het grootst is en de campagnes kunnen dan nauw aansluiten rond deze gebieden van een relatief hoog zoekvolume.

Regionale Interesse Google Trends Mediabureau ZenithOptimedia

Als u zoekt naar 'auto kopen' zult u zien dat de populariteit van de zoekopdrachten voornamelijk in de provincie Flevoland plaatsvinden. De steden Eindhoven en Tilburg voeren de lijst aan. Een stuk content wat gelokaliseerd kan worden op deze gebieden zal nog beter aanspreken en dat kan de digitale campagne versterken.

Situatie # 3: A/B testen met behulp van Google Trends

Digital is bekend voor zijn test-en-learn mentaliteit bij lancering van campagnes. Merken die verschillende varianten van landingspagina’s publiceren willen een significant onderzoek doen om te ontdekken welke variant van de pagina het beste converteert. Zulke testen hebben voldoende traffic nodig in beperkte tijdspaden. Hiervoor kan Google Trends helpen om te ontdekken in welke periode, welke delen van de website het best getest kunnen worden.

Summary: Google Trends helpt merken zicht te verdiepen in bepaalde details zodat ze kunnen zien wanneer mensen zoeken en waar mensen naar op zoek zijn - gespecificeerd op steden desgewenst. Dit soort tools, gepaard met de Keyword Planner en Google AdWords, kunnen merken helpen goed voorbereid te zijn voor aanpassingen in de website, nieuwe ideeën op te doen voor content en strategie uit te zetten voor zowel SEA als SEO.

Tijmen van der Meer is Performance Consultant bij Performics

Ook columnist worden bij het Nederlands MediaNetwerk? Dat kan! Lees hier meer...

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie