[Column] Willem van Lynden: Bestuurders en hun reputatie anno 2015
17-06-2015 10:25:00 | Hits: 7148 | columnist: Willem van Lynden | Tags:

U kent allemaal het voorbeeld van de voetbalcoach. Slechte resultaten voor de club? Dan vliegt de coach eruit. Wat de achterliggende redenen ook zijn geweest, iemand moet de schuld krijgen en dat is in de voetballerij de coach. In het bedrijfsleven liggen de zaken wat gecompliceerder zou u denken. Echter, in de huidige bedrijfscultuur krijgen bestuurders steeds meer te maken met verregaande problemen rondom de persoonlijke beeldvorming wanneer er problemen binnen het bedrijf zijn. Belanghebbenden rekenen naast het bedrijf ook de bestuurder af op zijn gedrag. Reputatieproblemen voor het bedrijf lijken hierdoor gelijk te staan aan reputatieproblemen voor de bestuurder. Neem daarbij dan het olifantengeheugen van het web in het digitale tijdperk en de bestuurder kan zich zijn leven lang blijven verantwoorden. Om deze reden zouden bestuurders zowel in voor- als in tegenspoed voorbereid moeten zijn op eventuele deuken in hun reputatie.

Goed voorbereid

In het bedrijfsleven probeert men elkaar natuurlijk altijd een stap voor te zijn. Toch lijken bestuurders veelal geen stap voor te liggen wanneer het draait om hun persoonlijke reputatie. Om uzelf staande te houden in tegenspoed is het belangrijk voorbereid te zijn in dagen van voorspoed. Op deze manier zult u meer vertrouwen opbouwen bij belanghebbenden. Heb een duidelijk plan klaar, weet wie de communicatie naar buiten gaat voeren en ben voorbereid op hoe u zich het beste kunt presenteren. Zorg dat u een schone reputatie heeft om op terug te vallen en zorg dat die reputatie goed zichtbaar is voor anderen. Uzelf kunt weten van uw capaciteiten en eerder behaalde successen zijn, maar dit betekent nog niet dat een ander hetzelfde ziet. Zorg ervoor dat er ook extern over u geschreven wordt, zodat mensen uit bronnen van derden kunnen lezen over uw capaciteiten. De mening van anderen doet ertoe voor belanghebbenden. In andere woorden, ben goed voorbereid. Bekijk bijvoorbeeld eens de tips van Frank Peters over het ‘overleven’ in een bedrijfscultuur waar reputatie alles is.       

Online

Bestuurders zullen zich bewuster moeten worden van het belang van een goede online reputatie. Wanneer een bedrijfsschandaal naar boven komt, zal er altijd online meer informatie gezocht worden over de bestuurder van het bedrijf. Journalisten of belanghebbenden zullen het web doorspitten naar wie u nu helemaal bent. Zorg dat uw online reputatie op orde is zodat niet het enige wat vindbaar is over u het nieuws is dat u werd ontslagen of dat u aan het hoofd stond toen de problemen zich voordeden. Schrijf bijvoorbeeld columns en wees actief op sociale media. Sta achter uw principes en toon uw expertise aan het web. Op deze wijze zal een resultatenpagina van Google niet alleen vol staan met nieuwsberichten over uw ontslag, maar zullen ook eerdere goede behaalde resultaten goed zichtbaar zijn. Wanneer mensen dan naar u zoeken of over u lezen, krijgen ze in ieder geval een objectief en volledig beeld waarop een mening kan worden gebaseerd.

Manage uw reputatie dus al in dagen van voorspoed en vergeet hierbij vooral niet het belang van uw online reputatie. Op deze wijze zult u ook extern vertrouwen opbouwen, hierdoor beter functioneren binnen uw huidige functie en uw kansen vergroten tijdens het zoeken van een nieuwe uitdaging.


Willem van Lynden is eigenaar en oprichter van MediaMaze

www.mediamaze.nl

 

Lees van Willem ook:
07-05-2015 | Willem van Lynden: De verhouding tussen online reputatiemanagement en zoekmachine reputatiemanagement
12-02-2015 | Willem van Lynden: LinkedIn als online visitekaartje
23-12-2014 | Willem van Lynden: Google’s Right To Be Forgotten is niet voor iedereen

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie