[Column] Willem van Lynden: De verhouding tussen online reputatiemanagement en zoekmachine reputatiemanagement
07-05-2015 12:28:00 | Hits: 5601 | columnist: Willem van Lynden | Tags:

Online reputatiemanagement begint een steeds vaker gehoorde term te worden. Niet onterecht, de online en offline wereld raken steeds meer verweven. Bedrijven en particulieren kunnen er niet meer vanuit gaan dat een goede offline reputatie of marketingcampagne online het gesprek vanzelf de goede kant op stuurt. Zoekmachine reputatiemanagement is een minder bekend fenomeen, maar daarom niet minder belangrijk. Het verschil tussen de twee? Zoekmachine Reputatiemanagement vormt een deel van online reputatiemanagement. Samen met diensten als Social Media Monitoring en Webcare vult zoekmachine reputatiemanagement deze term in. Hoewel de diensten volledig op zichzelf staan, zijn ze ook complementair en worden de verschillende termen vaak door elkaar heen gebruikt.

Zoekmachine Reputatiemanagement

Social Media Monitoring en Webcare zijn ingesleten termen, zoekmachine reputatiemanagement niet. Het doel van dit laatste is de zoekresultaten voor zoekopdrachten naar de eigen naam of de eigen bedrijfsnaam een positief beeld te laten geven van het individu of het bedrijf in kwestie. Ook voor bedrijven die klanttevredenheid hoog in het vaandel hebben staan is een positieve eerste pagina in Google niet altijd een vanzelfsprekendheid. Slechte journalistiek, onterecht negatieve reviews en kwaadwillenden in het algemeen kunnen de goede naam van een persoon of bedrijf onnodig hard schaden. Doordat dergelijke berichten in potentie tot in den eeuwigheid getoond kunnen blijven worden op de eerste pagina van de zoekresultaten is het soms noodzakelijk om hiertegen actie te ondernemen.

Zoekmachine reputatiemanagement doet dit door middel van het promoten van neutrale of positieve berichten door middel van SEO-technieken, alsmede het aanmaken van nieuwe positieve berichten. Door de benodigde specialistische kennis en resources is dit de afgelopen jaren een vakgebied op zichzelf geworden.

Complementair

Wanneer een zoekopdracht naar een bedrijfsnaam negatieve berichten of reviews toont op de eerste pagina van de zoekresultaten, brengt het geïnteresseerden steeds weer in contact met de “oude zeer”. Het prompt potentiële klanten tot het opzoeken van de negatieve berichten op sociale media, lang nadat de storm is gaan liggen en het probleem opgelost leek te zijn. Daarnaast werkt het ook andersom. Door klachten in een vroeg stadium goed aan te pakken kunnen social media monitoring en webcare ervoor zorgen dat zoekmachine reputatiemanagement niet nodig zal zijn. Klachten vinden hierdoor geen weg vinden naar reviewwebsites, of vervelender nog; blogs en nieuwsberichten.

Het zal u niet verrassen. Ook online vereist reputatiemanagement een multidimensionale aanpak. Naast de bekende, offline, reputatiemanagement technieken spelen zoekmachine reputatiemanagement, social media monitoring en webcare een belangrijke rol. De invloed van de online componenten zal alleen maar belangrijker worden, opinie wordt steeds vaker online gevormd en het internet is het startpunt voor vele online, maar vooral ook offline verhalen.


Willem van Lynden is eigenaar en oprichter van MediaMaze

www.mediamaze.nl

 

Lees van Willem ook:
12-02-2015 | Willem van Lynden: LinkedIn als online visitekaartje
23-12-2014 | Willem van Lynden: Google’s Right To Be Forgotten is niet voor iedereen

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie