[Column] Wouter Bax: De krant is beter dan vroeger, dankzij internet
24-10-2016 12:22:00 | Hits: 3813 | columnist: Wouter Bax | Tags:

Twintig jaar geleden dronken wij Antwerpse journalisten geregeld een bolleke bij de lunch, een pintje om drie uur en ’s avonds enige pinten voor we gingen tikken voor de krant van morgen. Leverden we goed werk? Nou, wij hadden er wel een goed gevoel bij. Wij waren immers zenders.

Zenders zouden we nog heel wat jaren blijven. Als je een persconferentie verliet - de persmap onder je arm - waren jij en een stuk of acht collega’s de enigen die over het nieuws beschikten. Op dag één bepaalde je met je bericht wat het nieuws was, op dag twee doceerde je met een analyse hoe het in elkaar zat en op dag drie schreef je mensen in een hoofdredactioneel commentaar voor wat ze ervan moesten vinden.

Het publiek had het nakijken, en hoewel redacties gelukkig genoeg slimme, ijverige en gewetensvolle journalisten telden, ging het wringen dat de pers zich nauwelijks hoefde te verantwoorden. Journalisten zijn niet per definitie nieuwsgierig of vernieuwend, ze behoren even graag als iedereen tot wereldjes en kunnen even bang zijn om af te wijken van de heersende norm.

Dus werd er in de perszaal van de Europese Commissie in Brussel weleens een persbericht omhooggehouden: "Jongens, wat doen we hiermee?" In Den Haag konden politici vallen als vliegen, de parlementair journalisten bleven zitten. En in de economische hoogtijdagen schreef de pers ronkend van trots over de achteraf gezien te grote expansiedrift van bedrijven als Ahold en de banken. De economische en maatschappelijke schade liep hoog op, voor de pers had het nauwelijks gevolgen.

Ironisch genoeg vertrouwen journalisten nog wel heel erg op zichzelf. Volkskrant-redacteur Peter de Waard denkt dat zijn papieren krant "een gids is in een jungle waar niemand meer de weg kan vinden." "Het vergt vakmanschap om te selecteren wat echt belangrijk is", schreef hij in zijn krant. "Het feit dat papieren kranten maar één keer per dag verschijnen kan van een nadeel een voordeel worden."

Die had ik al een tijdje niet meer gehoord: het ligt aan internet, dat kennelijk nog platter is dan papier en dat je het gewone volk niet kan toevertrouwen. Maar iedereen die op een grote redactie werkt zal moeten toegeven dat er nog vele journalisten zijn die het gewoon irritant vinden dat anderen zich met hun werk bemoeien. En hoewel de kranten gelukkig aardig op stoom komen met hun digitale transitie, zou ik niet graag pannenkoeken moeten bakken voor elke redacteur die daar nog helemaal niets mee hoeft te doen. Op een vast contract is het mooi mopperen.

Die mopperaars zijn er altijd geweest, zo memoreerde Marc Chavannes, de altijd al inspirerende NRC-journalist die overstapte naar De Correspondent, in het radioprogramma Argos. Hij recenseerde het laatste boek van de Vlaming Chris de Stoop die na een rijke journalistieke carrière, vol kansen om mooie dingen te maken, vol gram de journalistiek verliet. Chavannes moet niks hebben van grumpy old men: "Ik hou niet zo van mensen die ongevraagd over vroeger gaan vertellen, dat het vroeger beter was. Hij beschrijft het alsof hij in het café met een stel andere gepensioneerden zit. NRC Handelsblad is nu een heel veel betere krant dan veertig jaar geleden."

Zo is het: de krant is beter dan vroeger, veel beter. NRC lees ik elke dag van voor naar achter en het liefst nog een paar kranten erbij. Met dank aan digitale interactiviteit en al die mensen en organisaties die de genade van journalisten niet afwachten en zelf kanalen ontwikkelen om nieuws, meningen en ideeën te verspreiden.

Het monopolie van gevestigde media had ook zonder internet aan de gewetens van journalisten moeten gaan knagen. En dat ze tegenwoordig nuchter zijn tijdens het werk, dat helpt ook.

---

Wouter Bax is ondernemer in media en communicatie, gespecialiseerd in veranderingsprocessen. Hij werkt vanuit zijn bedrijf Bureau Good Work. Bax werkte eerder bij de NOS en was hoofdredacteur van NU.nl.

@Wout_r

 

Lees ook:

21-09-2016 | Wouter Bax: NU.nl en de NOS. Gelukkig, ze zijn er nog

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie