[Column] Wouter Bax: NU.nl en de NOS. Gelukkig, ze zijn er nog
21-09-2016 12:10:23 | Hits: 3476 | columnist: Wouter Bax | Tags:

Soms is het maar goed dat dingen die je graag wilt, niet lukken. Mijn carrière in de wereld van media en communicatie is er mede op gebouwd.

Daar zaten we, jaren geleden, in een Amsterdams hotel, op loopafstand van huis, twee dagen opgesloten met de chefs van de online-redacties en een stel hotshots van de Persgroep. We bekeken presentaties, discussieerden, schreven whiteboards vol en dronken een goed glas. Ons doel: NU.nl vernietigen.
En waarom ook niet? De redacties van Algemeen Dagblad, de Volkskrant, Het Parool en Trouw telden samen vele honderden gepokt en gemazelde journalisten. En die zouden niet op kunnen tegen die anderhalve man en een paardenkop bij NU.nl?

Alleen, een jaar later was ik zelf hoofdredacteur van NU.nl, dat niks had gemerkt van het Persgroep-offensief en de groei naar een miljard pageviews per maand onbekommerd doorzette.  NU.nl is een vrolijk, innovatief bedrijf dat alle reden heeft om te vinden dat je de snelle nieuwsverslaggeving gerust aan de vrije markt kunt overlaten. Daarom had ik zo nu en dan ontmoetingen met een gezelschap waarin onder meer collega’s van de FD Mediagroep en RTL aanschoven. Ons doel: De NOS om zeep helpen.

Twee jaar later werkte ik bij de NOS. Het bleek een bedrijf met mensen uit één stuk, toegewijde professionals waarvoor elke redactiechef een moord zou plegen. We maakten de digitale pijler volwassen door een natuurlijke verbinding te maken met radio en televisie. En ik raakte ervan overtuigd dat de NOS in dit medialandschap een welverdiende plaats inneemt.

Soms is het dus maar goed dat niet elk plan lukt. Van fouten leer je en een business opbouwen uit het afbreken van iets anders is niet de weg. Toch is dat onder media nog vaak de mentaliteit. Voor vele uitgevers en hoofdredacteuren is het publiek nog steeds een statische koek die moet worden verdeeld en zijn nieuwe partijen dus ongewenst. Maar je kunt niet tegelijkertijd instaan voor persvrijheid en de onafhankelijkheid van je eigen redactie als je niet ook van pluriformiteit en vernieuwing houdt.

Die vernieuwing kan overal vandaan komen. Ook van partijen waarvan wij oude rotten eerst even moeten slikken. Vorige week hoorde ik Human-hoofdredacteur Marc Josten en Jan-Kees Emmer, ex-adjunct van De Telegraaf, op de radio pleiten voor een wereldwijd orgaan dat erop toeziet dat aggregatoren als Google en Facebook de makers van nieuws eerlijk gaan betalen. De mannen vinden het niet eerlijk dat het snelle nieuws al tijden van iedereen is. Dat Facebook berichten weert die ze niet bij zich vindt passen, vinden ze ook niet leuk. Bij nieuwsmedia heet dit selectieproces redactioneel beleid, maar dat is kennelijk iets heel anders.

Een wereldwijde instantie die het nieuws tot de bronnen herleidt, toeziet op een correcte afrekening en dus bepaalt wie er eigenlijk professionele nieuwsmakers zijn, dat kan een fraai bureaucratisch monster worden. Het kan lukken, aldus het duo, en hun optimisme roept zoete herinneringen bij me op.

Mijn tip: ga ervoor! Verzamel gelijkgestemden, ga vergaderen, organiseer een congres! En als het mislukt, haal dan opgelucht adem.

---

Wouter Bax is ondernemer in media en communicatie, gespecialiseerd in veranderingsprocessen. Hij werkt vanuit zijn bedrijf Bureau Good Work. Bax werkte eerder bij de NOS en was hoofdredacteur van NU.nl.

@Wout_r

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie