[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Den Haag, Red Bull, Jacobs Douwe Egberts
23-11-2017 09:42:51 | Hits: 3002 | columnist: Bart Vijlbrief | Tags:

De quote “if your advertising goes unnoticed, everything else is academic” van meer dan 60 jaar geleden (!) is nog steeds actueel en misschien nog wel meer dan toen. Die eerste horde neemt de stad Den Haag met glans met hun video om de stad te promoten als toeristische bestemming. Leuk idee om het gegeven dat Den Haag zo dicht bij zee ligt met onderwaterbeelden te benadrukken. Laten we hopen dat de beelden door global warming geen werkelijkheid worden.

Den Haag doet in citymarketing wat Amsterdam ook doet: zichzelf steeds meer gebied toe-eigenen. We noemen Schiphol gewoon Amsterdam Airport en weet je wat: Zandvoort is gewoon Amsterdam Beach. En op dezelfde manier zijn Scheveningen, Kijkduin en Wassenaar ook ineens Den Haag. Maar goed, voor buitenlandse toeristen liggen al die plekken toch zó dicht bij elkaar dat ze net zo goed één stad hadden kunnen zijn. Ik vergeef het Den Haag.

Ik vergeef ze ook dat de video weinig concreet laat zien waarom je de stad moet bezoeken. Iets met musea, politiek, het koningshuis en de zee. Dat wist ik eigenlijk al. Ik vergeef ze dat vooral omdat ik de bijbehorende site echt vreselijk goed vind: duidelijke thema’s en navigatie. Goede en logische links naar Google Maps, OV-informatie en real time info over drukte en beschikbare parkeerplaatsen bij de verschillende attracties en bestemmingen.

Oh, oh Den Haag. Mooie stad achter de duinen…

Red Bull

We kennen Red Bull natuurlijk allemaal van de extreme sporten, ruimtesprongen en Formule 1. En vooral van héél veel videocontent. Zoveel zelf dat oprichter Dietrich Mateschitz zich eens zou hebben laten ontvallen: “Red Bull is een mediabedrijf dat toevallig ook energiedrankjes verkoopt.”
Daarin past ook deze video, waarin een mooie verbinding wordt gelegd tussen extreme sport en een goed doel. Maar waarom Red Bull juist dit goede doel steunt wordt alleen niet duidelijk. Misschien omdat global warming hot is? En steunen ze het eigenlijk wel of doen ze alleen maar verslag? Of geven ze dit goede doel gewoon de exposure die het anders niet zou krijgen? Want het bereik dat Red Bull realiseert met hun content is heel wat geld waard.

Vragen, vragen… Maar who cares? Een goed doel is een goed doel en een vette video is een vette video. Toch?

Jacobs Douwe Egberts

JDE zoekt mensen; best wel veel mensen als ik de site mag geloven die ze daarvoor in het leven hebben geroepen. En werven gaat – anno 2017 – via online video. Hoe zorg je dat (online) video voor je werkt? Het moet de aandacht trekken, snel duidelijk maken waar het over gaat en als het even kan, ervoor zorgen dat mensen de video willen uitkijken. Het is net reclame.
Dat heeft JDE goed begrepen. Ze tonen een hindernisbaan van het soort dat populair is op YouTube en doet denken aan de muziekvideo’s van de best wel onbekende band Ok Go (die dit tot een absolute kunstvorm heeft verheven). Kortom, knap uitgevoerd en je wilt echt de hele video uitkijken om te zien hoe het afloopt. Ik merkte zelfs dat het misschien wel té goed werkt; omdat ik zó op de beelden was gefocust, hoorde ik helemaal niet wat er nou werd gezegd over “werken bij JDE”.

Na een tweede keer gekeken en nu ook geluisterd te hebben, vond ik de tekst eigenlijk nogal braaf en algemeen. Iets over de impact die je kan hebben en de kansen die je krijgt binnen het bedrijf. Vallen millennials daarvoor? Ik weet het niet, ik ben geen millenial, maar als ik al die onderzoeken mag geloven, zoeken ze een werkgever waar je na afloop van een groot project een paar maanden op sabbatical mag (Netflix) en/of willen ze vooral werken bij een bedrijf met een duidelijke maatschappelijke overtuiging waar werk en privé goed in balans zijn. Ze leven niet meer om te werken, maar werken om te leven.
In dat opzicht vond ik de inhoud van de JDE-video’s best ouderwets carrière-georiënteerd; een beetje corporaal zo je wilt. Ik kreeg ook het gevoel dat de mensen in de video’s de teksten niet echt zelf hadden geschreven, maar dat het compromissen waren die door de HR-afdeling door een board of directors van allemaal vijftigers geloodst moest worden.

Kortom, de vorm is goed, nu de inhoud nog wat oprechter en meer van deze tijd. maar misschien pas ik wel gewoon niet in het profiel van JDE... 

Bart Vijlbrief is Strategy Director bij Initiative.

www.initiative.nl
@bvijlbri

 

Lees ook:

24-08-2017 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: We Fashion, NFF, Sigma
09-03-2017 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: CDA, Samsung, Skechers
15-12-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Anderzorg, Ohra, Oxxio
20-10-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: UNESCO, ING, Haribo
25-08-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Samsung, Nike, Procter & Gamble
05-07-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Aegon, NIVEA SUN, Clearasil
04-05-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Blokker, Nationale-Nederlanden, Specsavers
14-01-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Heineken, Zillertal Arena, KFC
10-12-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Mindshakes, Heineken, Consumentenbond
12-06-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: ING, Batavus, Snelle Jelle

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie