[Commercial Review] Bart Vijlbrief: HP, Beter Horen, Anderzorg
13-11-2014 11:15:00 | Hits: 8856 | columnist: Bart Vijlbrief | Tags:

De commercial begint met een ode aan onze handen. En terecht. Want door onze handen onderscheiden wij ons van alle andere dieren. Charles Darwin schreef meer dan een eeuw geleden dat “Man could not have attained his present dominant position in the world without the use of his hands”. Ik bedoel maar, hij kon het weten.

De HP Sprout bedien je met je handen en daarom laat HP zien welke fantastische dingen we in de loop der eeuwen hebben gemaakt met onze handen. Qua opbouw doet ie een beetje denken aan de ‘Think Different’-commercial van Apple; eerst een bloemlezing van wat de mensheid allemaal heeft bereikt en dan laten zien hoe je merk of product daar nog een schepje bovenop kan doen. Dat kan best pretentieus overkomen en bij deze commercial van HP heb ik dat ook een beetje. Of ben ik daar te Nederlands in? Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg?

En eigenlijk is die Wichtigmacherei (om maar ‘ns een mooi Nederlands woord te gebruiken) helemaal niet nodig, want volgens mij is de HP Sprout een supervet ding. Maar in de commercial zie ik daar nét te weinig van om dat goed te kunnen beoordelen. Volgende keer mag de commercial dus best wat minder hoogdravend en mag HP gewoon laten zien wat ze verkopen.


Beter Horen

Wat een goede commercial is dit! Geen Willeke Alberti in een winkel vol gehoortoestellen en een suffe, maar o zo betrouwbare verkoper. Nee, gewoon laten zien wat slecht horen en daarna Beter Horen voor mensen betekent. Voor échte mensen, niet voor Willeke Alberti’s. Zo simpel kan het zijn. En mooi gefilmd ook. Nice touch: de ondertiteling.

En wat een sprong voorwaarts vergeleken met dit:

Beter Horen heeft goed begrepen dat het niet gaat om het verkopen van hoortoestel X in hun winkel. Het gaat om wat er gebeurt vóórdat mensen naar de winkel komen. Het gaat er om dat mensen niet willen toegeven dat ze een hoortoestel nodig hebben. Want een hoortoestel is voor hele oude versleten bejaarden.

Dat is natuurlijk niet waar, want de vijftiger van vandaag heeft vanaf de jaren 80 concertzalen bezocht en met een Walkman op gelopen. Dat is niet goed voor je oren en daar krijgen ze nu last van. Juist door dat te benoemen, haalt Beter Horen het taboe er af, maken ze het herkenbaar voor mensen die nog vol in het leven staan en breken de markt open voor hen die anders misschien nog jaren hadden gewacht voordat ze eindelijk een winkel zouden durven binnenlopen.

En ja, misschien is dat ook adverteren voor de categorie in plaats van alleen maar voor het merk. Maar bij een categorie die de komende jaren explosief gaat stijgen door de vergrijzing, is dat helemaal niet zo erg.


Anderzorg

ER ZIT EEN PIEMEL IN DE COMMERCIAL! HAHAHAHAHA!
Want dit is een verzekering voor jonge mensen die graag in beweging komen! En die te gek zijn! En social! En anders!
Daarom heet deze zorgverzekering Anderzorg. Ze zijn anders, ze zijn digitaal, ze doen het speciaal voor jonge mensen!
Hoe anders zijn ze dan? Niet zo anders hoor… valt wel mee, want ze horen gewoon bij het grote Menzis. Maar… je kunt wel met ze twitteren en facebooken als je een vraag hebt. O wacht, dat kan ook met Menzis? En die handige mobiele declaratie-app dan? Heeft Menzis ook, ah…

Wat is dan zo anders? De prijs? Vreemd dan dat ik in het informatiefilmpje op de site van Anderzorg te horen krijg dat ze de premie zo laag kunnen houden omdat hun klanten bewust met hun lichaam omgaan. En dan zijn de eerste twee shots van de commerical respectievelijk van iemand die zichzelf in een gat in de aarde stort en van een freerunner die met z’n KLOTEN op een dakrand terecht komt. Kloten en piemels, dat vinden jonge mensen leuk. Kom bij Anderzorg.

 

Bart Vijlbrief is strategy director bij Initiative

www.initiative.nl

www.twitter.com/bvijlbri