[Commercial Review] Bart Vijlbrief: ING, Batavus, Snelle Jelle
12-06-2015 15:45:00 | Hits: 5891 | columnist: Bart Vijlbrief | Tags:

ING looft Nederland: we lopen voorop. Olé, olé.

ING is héél hard bezig zich te onderscheiden van de bombastische middelmaat die regeert in bankenland; mannen in pakken die nóg weer harder lopen om mijn geld te laten groeien. Geen holle beloftes dus, zoals Knab, die ook zeggen dat ze de digitale Nederlander willen helpen, alleen niet hóe.

Daarom word ik blij van ING. Ze signaleren niet alleen, maar bieden ook meteen bijpassende diensten. Inloggen met je vingerafdruk is klein maar significant. Het is dichtbij en begrijpelijk. En ze laten zien dat ze bezig zijn met meer services (ze hebben zelfs een lab!).

Eerder liet ING met ‘Financieel Fit’ zien het beste met Nederland voor te hebben en daar ook concreet op door te pakken.

Voeg daar nog eens de ‘ING is Oranje’-campagne aan toe en je ziet dat ING zich positioneert als de  bank voor de gewone Nederlander. Verfrissend!

Net zoals ING-voorloper De Postbank dat in 1997 deed. 15 miljoen mensen dus, maar nu met een concreet product-aanbod. De tijden veranderen. 

 

Batavus

Batavus op TV! Is dat hun eerste commercial sinds… sinds… echt heel vroeger? Zó vroeger dat zelfs Googlen geen jaartal oplevert. Toen alleen Nederland 1 en 2 bestonden en de helft van Nederland naar Tita Tovenaar keek? Blijkbaar brengt de verkoop van elektrische fietsen genoeg op om weer ‘ns uit te pakken op TV.

 
Maar goed, dat was toen en nu is nu. Er is veel veranderd. Of niet?

Nederland fietsland. Zo simpel kan het zijn. Heerlijke beelden van dijken, duinen en tegenwind. Batavus als de fiets voor fietsend Nederland. Geen opsmuk. Gewone fietsen. Die hebben we nodig. Net als in de jaren ’80. En dat is wat Batavus biedt. Geen Specialized Fuse Expert 6Fattie of Trek Custom Émonda SLR Trek Factory Racing Team Edition.

Nee, gewoon een Batavus. Tring, tring!

 

Snelle Jelle

En als we het dan toch over fietsen hebben:

Na een zwemmer, een roeier en een schaatser is daar nu de fietser. Een mooie reeks met steeds dezelfde opbouw: een mannetje in een vreemde situatie gevolgd door de flashback die uitlegt hoe het allemaal zover heeft kunnen komen: Snelle Jelle, de krachtige kruidkoek die je verder brengt, soms té ver.

Niks mis mee. Strak op de merkbelofte en dus al een paar campagnes heel consequent neergezet. Volgens het boekje.

Maar waarom doet het me dan hééélemaal niks? Waar is de emotie? De typetjes in de commercial zijn nietszeggend; ik vind de beelden kil en kaal.

Wat een schril contrast met Peijnenburg. Misschien is het omdat ik zelf een voetballende dochter heb, maar ik bekijk ‘m met brandende oogjes. Díe koek wil ik hebben. 


Bart Vijlbrief
 
is strategy director bij Initiative
www.initiative.nl
www.twitter.com/bvijlbri


Lees ook:

06-03-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: BMW, IKEA, Dial Direct
29-01-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Hersenstichting, Unox, Manutan
11-12-2014 | Bart Vijlbrief: Op welk device heeft je videocommercial de meeste impact?
13-11-2014 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: HP, Beter Horen, Anderzorg
21-09-2014 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Knab, Menzis, Zeeman
14-08-2014 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Apple, Samsung, Toyota
11-05-2014 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Pickwick, Oxxio, Skoda
21-01-2014 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Guinness, Axe, Verbond van Verzekeraars
20-11-2013 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: KLM, Nationale Nederlanden, Gamma