[Commercial Review] Gérard Ghazarian: Nierstichting, Dacia Duster, Zeeman
18-02-2016 14:28:00 | Hits: 7500 | columnist: Gérard Ghazarian | Tags:

Nierstichting

Wat moet je zeggen over een commercial waar eigenlijk alles aan klopt? Licht, cameravoering, casting, locatie, regie, edit, muziek, spanningsopbouw, het klopt allemaal en allemaal even mooi. Een commercial die je niet wegzapt, en een boodschap die beklijft. Een commercial die niet snel verveeld, al is het 2 minuten. Een commercial met een uniek verhaal (waar vind je die?), een twist en een voor iedereen even krachtige als begrijpelijke metafoor. Een commercial die je doorstuurt naar je vrienden. Een commercial die je laat nadenken over nierziekte. Da’s best knap, zo zonder de obligate ziekenhuisbeelden of patiënten testimonials.

Maar goed, tot zover de versie voor de prijzenkast. Deze bewustwordingscampagne, hoe geweldig ook, levert op deze manier geen cent op en dat is uiteindelijk wél waar het om te doen is. Twee minuten is wel heel erg lang. Voor TV is het nauwelijks geschikt (hoe vaak kun je twee minuten uitzenden?) en de film is te traag om de ongeduldige Nederlandse online kijker meteen te grijpen. Onbedoeld zegt zo’n productie ook dat de Nierstichting wat minder behoeftig is dan ze willen doen voorkomen. Kortom, gaat deze film de bewustwording bevorderen? Misschien. Levert deze film geld op voor de Nierstichting? Ik ga er niet van uit. De echte redding komt via de online aanpak, en wellicht uit een hele goede re-edit, de Nierstichting verdient het.

Dacia Duster

De Dacia 'Duster', een niet al te goed gekozen naam voor een stoere SUV. De Dacia 'Stofdoek' of de Dacia 'Badjas', daar zijn al grappen genoeg over gemaakt. En dan nu: een adaptiecommercial, met de Duster als kosmopoliet en off road beest in de hoofdrol, afgewisseld met Enzo Knol humor. “Another one drives a Duster”, parodie op de Queen hit “Another one bites the dust”. Dat laatste wil zoveel zeggen als: je doet niet meer mee, uitgeschakeld, afgevallen. De loser in de race. Ik vraag me dan toch af of echt niemand in de DMU denkt: “Leuk zo’n woordgrapje, maar gaan we dit echt winnen van het origineel in de hoofden van mensen?”

Ik denk het niet en waarschijnlijk zitten die beslissingsprocedures in Frankrijk en Roemenië wat hiërarchischer in elkaar dan wij in Nederland gewend zijn (Dacia = Renault, geproduceerd in Roemenië). Wat blijft is een inwisselbaar filmpje voor een relatief goedkope auto, veel-voor-weinig, die hier z’n best doet om vooral niet goedkoop over te komen. Op zich absoluut begrijpelijk, maar de prijs zal voor de doorsnee Duster rijder uiteindelijk toch de doorslaggevende factor zijn. Het blijft tenslotte maar een Duster. En als je je dat goed realiseert, had deze commercial met een beetje zelfrelativering toch een stuk leuker, opvallender en beter gekund.

Zeeman

En nóg een keer veel-voor-weinig. Maar hoe leuk en goed is dit gedaan. Waarschijnlijk snappen ze hier juist in Frankrijk en Roemenië niets van, maar hoeft ook niet. Verrassende actie van Zeeman in een remake van een scène uit Turks Fruit. Zet Toots Thielemans eronder en in gedachten terug in de tijd met een blozende Monique van de Ven achterop de fiets bij Rutger Hauer. Qua beeld dus niet echt iets nieuws en esthetisch gezien ook geen klapper. Wel heel geloofwaardig geacteerd en wel een uiterst sympathiek filmpje voor Zeeman, voor een - wie had dat gedacht - trouwjurk. En dat ook nog voor een echt Zeemanprijsje.

Binnen twee dagen verheven tot spraakmakend cultartikel met een Marktplaatswaarde van 500 euro en meer. Leuke extra aandacht (earned!), maar daar gaat het natuurlijk niet alleen om. Zeeman weet met deze low-budget feel good commercial op briljante wijze de juiste imagosnaar te raken. De bestaande doelgroep voelt zich gesterkt, een nieuwe doelgroep wordt geprikkeld om toch een keer te gaan kijken. Een trouwjurk - voor weinig - en een marketingafdeling met lef, dat moet je terugzien in de kassa (en dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait).

Gérard Ghazarian is CEO van Candid Group

Lees van Gérard ook:

21-01-2016 | [Commercial Review] Gérard Ghazarian: Fonds Gezond Geboren, Campina Vla, WNF