[Commercial Review] Lodewijk van der Peet: Kutjepoepandijvie
30-06-2016 13:48:00 | Hits: 4436 | columnist: Lodewijk van der Peet | Tags:

Deze leen ik even van dominee Gremdaat: kent u die uitdrukking? Garbage in, garbage out. Natuurlijk is dat als een koe zo waar, maar met hard poetsen kan je een heel eind komen. In Cannes bijvoorbeeld. Neem de online campagne van Under Armour. De briefing is: als je nou maar hard genoeg traint, dan word je hartstikke goed. Kutjepoepandijvie briefing dus. Maar wat een genot om naar te kijken. Een typisch geval van ‘garbage in, juwel out’.

Under Armour

Het Concertgebouw

Een voorbeeld van goed inzicht is de briefing voor Het Concertgebouw. In dit geval letterlijk neergepend (zo voelt het) als pay-off: ‘Alles klinkt mooier in het concertgebouw’. Een goede copywriter had daar vast meer uitgehaald. Het Concertgebouw heeft de beste akoestiek van alle concertgebouwen ter wereld, dus inhoudelijk is dat zinnetje best goed en je kan er leuke dingen op bedenken. Helaas is de executie een typisch gevalletje van kutjepoepandijvie geworden.

Als ze om bagger vragen, stuur ze dan naar Boskalis! Hier heeft de klant zijn bestelling opgediend gekregen. Gemaakt door een designbureau dat bekend staat om de gepeperde nota’s. (Beste designbureaus, ik beloof dat wij nooit meer een logo bedenken als jullie beloven  nooit meer filmpjes te maken, afgesproken?) Waardeloos cameraatje, slechte casting, overdreven geacteerd, zonde van het geld. Een geval dus van juwel in, garbage out.

PostNL

Ja hoor, nu is het eindelijk tijd voor een filmpje dat van-voor-naar-achter klopt. Ik zag hem gisteren, in andere media zie ik nog niks. Hij is van PostNL. Gebaseerd op het inzicht dat PostNL faciliterend is en altijd achter de schermen opereert. De commercial is vakwerk. Elke scène klopt, is van deze tijd. Fijn om naar te kijken. Mocht wat kosten. De muziek maakt hem zwaar op de hand, dat is het enige minpuntje, te veel goede doelen-emoties. De strategie, het fundament is ijzersterk; helden in bescheidenheid. De executie is compromisloos. Daar is er meer voor nodig dan een goed bureau, de adverteerder verdient dan ook een veer in de bips.

Lodewijk van der Peet is Managing Director bij BeyenMeyer

Lees van Lodewijk ook:

10-06-2016 | [Column] Lodewijk van der Peet: Eerste hulp bij pitchen