[Commercial Review] Machiel Verkuyl: KLM, Energiedirect.nl, Olvarit
18-10-2017 11:00:00 | Hits: 2986 | columnist: Machiel Verkuyl | Tags:

Wie kent het niet: de hel van budget-vliegmaatschappijen. Elke keuze in het boekingsproces voelt een beetje alsof je Indiana Jones bent: elk moment kun je geplet worden door een plotseling opdoemende mega-kei die van een heuvel op je af komt rollen. Binnen 4 kliks loopt de prijs van je ticket op tot ver boven de prijs van die bekende vliegmaatschappij waar je net zo goed had kunnen boeken. Daar komen nog de sneaky prijstactieken bij die dit soort bedrijven hanteren: kom je voor de 3e keer de tickets bekijken? Rien ne va plus, de vorige lage prijs is niet meer van u. U mag nu meer betalen. U heeft een tas van meer dan 10 millimeter? Hahá! Ja, dat gaat u kosten.

KLM speelt hier slinks op in door met een VR-ervaring nadruk te leggen op het verschil in dienstverlening tussen hen en de goedkopere branchegenoten. Niet meer dan een stunt natuurlijk en vooral bedoeld om bestaande klanten te dempen in hun overweging om toch eens dat andere vliegtuig te pakken. Als stunt wat mij betreft geslaagd, misschien wel de meest innovatieve en leuke manier om dit punt te maken op een positieve manier.

Energiedirect.nl

In de energiemarkt zijn er niet zo veel routes naar groei waar je uit kunt kiezen. Een van die routes is die van no frills, met prijs als belangrijkste wapenfeit. Energiedirect heeft in dit kader een campagne gemaakt die bestaat uit maar liefst negen creatieve uitwerkingen, die voor mijn gevoel allemaal wel familie van elkaar zijn. Hoofdboodschap: bespaar geld. Lekker simpel.

Wat je hier mooi ziet is hoe social media ons vak hebben veranderd. Want vanuit een ouderwets mediaperspectief zou het wenselijk zijn om één boodschap vaak te herhalen: iedereen weet dan waar je voor staat en wat je uitdraagt. Maar vanuit het perspectief van de consument kun je natuurlijk op je vingers natellen hoe snel dat leidt tot irritatie en bovendien geldt op Facebook dat je al snel de noodzaak hebt voor een nieuwe, verfrissende creatie. Fijn ook dat de uitingen kort zijn en lekker schoppen tegen alles waar hun concurrenten mee koketteren.

Wat ik wel mis: één duidelijke uitsmijter. De campagne maakt nu gebruik van verschillende afsluitende woordjes: hoppa, of dat voelt goehoehoed. Lijkt leuk, toch denk ik dat de creatieven hier het herinneringsvermogen van de gemiddelde Nederlander overschatten.

Olvarit

Hoe vertel je ouders dat Olvarit producten maakt die écht beter zijn voor je kind(eren), terwijl de trend in foodmarketing vooral vers is? Ze komen met een webserie waarin ouders #hapsgewijs wordt uitgelegd wat er in zo’n potje zit en vooral wat er achter de schermen is gebeurd.

Ouders – zeker kersverse – zijn naast voorzichtig ook vooral gewapend met zo’n beetje alles wat je nodig hebt om achtergrondinformatie te krijgen over een product. Camera kopen? Eerst even 4 rondjes over het internet om te achterhalen welke de beste is. Auto kopen? Eerst 5 onderzoeken lezen over welke het beste bij je past. Dus is de stap naar content voor babyvoeding erg logisch: leg maar uit wat er in zit. Op papier is de strategie zo solide als de afsluitdijk.

En toch irriteert de video me en ik weet niet precies waarom. Is het dat ik een klein beetje word aangesproken als een kleuter? Is het dat de netto inhoud van de video prima op een billboard had kunnen staan? Is het de Jan de Bouvrie kleurcorrectie? Is het dat ze een statief vergeten waren op de draaidag terwijl het windkracht 8 was in België? Of erger ik me vooral aan de beperktheid van de video’s in aantal? Want echte ouders hebben veel meer vragen dan "waar komen worteltjes vandaan". Ik ben erachter; het is helemaal geen content, het is reclame uit een potje, in een paar smaakjes.

Machiel Verkuyl is Strategy Director bij Initiative.

@machiel

 

Lees ook:

01-08-2017 | [Column] Machiel Verkuyl: Even lekker disrupten
26-07-2017 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Volvo, Interpolis, Ford
03-05-2017 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: sluikreclame met Vriendenloterij, Madame Tussauds, Haven van Rotterdam
20-03-2017 | [Column] Machiel Verkuyl: Elke dag rokjesdag

08-01-2017 | [Column] Machiel Verkuyl: Cultuur maken is het nieuwe reclamemaken

17-11-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Huawei, Volkswagen, Visit Japan
22-09-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Heineken, Mentos, Galaxy Note7

21-07-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bever, Johnsonville, Samsung

14-06-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Royal Club, Tabac, Fietsenwinkel.nl
10-03-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Trouw, Libresse, Mercedes-Benz

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie