[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Royal Club, Tabac, Fietsenwinkel.nl
14-06-2016 13:44:00 | Hits: 13290 | columnist: Machiel Verkuyl | Tags:

Royal Club – Don’t be a boring drink 

Hoe krijg je Nederland aan Royal Club? Volgens bureau Alfred doe je dat door de strijd aan te gaan met ‘doe maar een frisje’, je bent tenslotte wat je drinkt. Wat mij betreft een schot in de roos. De productlijn van Royal Club heeft daar een prima antwoord op. Een knipoog naar de 'The most interesting man in the world' van Dos Equis. 

Probeerde het frisdrankmerk eerst nog de, in de UK zo populaire, running dinner trend, nu blijft het wat dichter bij ’t glas. De uplift van Gin & Tonics die Nederland sinds 2014 kent, zal ze meer hebben gebracht.

Dit concept leent zich ruimschoots voor activatieconcepten. Want als je bent wat je drinkt, dan kun je de invulling in social al voor je zien. Wat me in de drankenmarkt vooral opvalt, is de grote mate van maakbaarheid van cultuur. Steeds vaker zie je de scheidslijn tussen content, sponsoring en campagne vervagen. Met een belangrijke rol voor influencers. Daar ligt volgens mij in deze campagne ook een prima mogelijkheid.

Tabac – Take Care

Wat vroeger bij opa op het plankje onder de spiegel in de badkamer stond, staat vandaag ineens weer op de radar. Tabac sponsort de FHM 500, heeft de verpakking opnieuw vormgegeven en gaat in de campagne voor 'Take Care'. Zat er vroeger nog tabaksgeur aan de verzorgingsproducten, die claim hebben ze anno 2016 laten vallen. Nu gaat het over ‘Take Care’. Heel anders dan Dove Men+Care, zult u begrijpen. 

Nu is het markttechnisch een gedurfde zet om een mannenlijn te introduceren met een merk dat Nederland niet (meer) kent, maar er zit ook niet een duidelijke ‘why’ in waarom Nederland opeens een revival nodig heeft van de mannenverzorgingscategorie. Zelfs niet als ze een leuke activatie op Schiphol verzorgen.

Hoopt Tabac dan nu dat de Hipster snel plaats maakt voor de Yuccie, dat de baard snel wordt afgeschoren? Of loop ik zelf al weer achter? Kort gezegd: ik vind de campagne van Tabac nogal random, generiek en vooral makkelijk. Geen ziel, een internationale adaptie met zo’n beetje alles waarvan de Milennial niets mee heeft. Maar who cares.

Nee, Tabac. Ik zeg: Take care. 

Fietsenwinkel.nl – Doos

Bij Fietsenwinkel vertellen ze in de nieuwe commercial dat als je bij ’s lands grootste fietsenwinkel bestelt, je daar een hoop complimenten aan overhoudt. Als je met de doos rond blijft lopen, tenminste. Sorry, maar… wat? Ik begrijp hier helemaal niets van.

Ok. Dan met het fileermes erdoor. Ja, Fietsenwinkel is een grote winkel. Dat is belangrijk, blijkbaar. En ze komen m’n bestelde (merk)fiets thuisbrengen. Klinkt prettig.

Het voordeel van een grote doos ontgaat mij volledig. Laat staan dat je daar als consument mee naar de kroeg gaat. Deze rare, wat lullige man die het fijn vindt om z’n doos te aaien, moeten ze opsluiten. Gokken ze dan op bizar? Want dat is dit ook niet echt.

Nee. Juist de ‘grootste fietsenwinkel van Nederland’ heeft zó veel te vertellen, waarom dan dit?

Ik heb ‘m. Het logo. De hele tijd in beeld. Dat is het. Dit is het antwoord op: I want a bigger logo.

Machiel Verkuyl is strategy director bij Initiative
www.twitter.com/machiel
www.initiative.nl

 

Lees van Machiel ook:

10-03-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Trouw, Libresse, Mercedes-Benz
11-02-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Superbowl 50 – Budweiser USA, SoFi, GoDaddy
24-12-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: GAMMA, 3FM Serious Request, Dance4life
12-11-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: DAS, Telfort, Sony Playstation
23-07-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Seat, Campina, Interpolis
07-04-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: ING, Marktplaats, Bolletje
04-02-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Super bowl 2015 XLIX
15-12-2014 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Brand Bier, Blokker, Westjet
20-10-2014 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Gamma, T-Mobile, Volvo
28-08-2014 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Oopoeh, Klene Drop, Axe Peacemaker
26-06-2014 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Volkswagen, Allsecur, Pearl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie