[Commercial Review] Marlies Mols: Heineken, Tele2, Zalando en Calvin Klein
30-11-2015 11:05:00 | Hits: 5528 | columnist: Marlies Mols | Tags:

Millenials blijven trending topic. Merken zijn op zoek naar deze early adaptors, want die zijn experimenteel genoeg om nieuwe producten of diensten te proberen. Die durven de gok wel te wagen, maar dan moeten ze er wel wat aan hebben. Dus snelle en toegankelijke producten graag, of die het leven voor hun makkelijker kunnen maken, of waarvan ze geïnspireerd worden of hun uitdagen. Verzin maar een uiterste daarin en dan heb je de millenials te pakken die iets nieuws uit willen proberen.

Een zware opgave lijkt dit en dat klopt. Heineken en Tele2 hebben in ieder geval geprobeerd dit te doen in hun product en communicatie. En in minder uitdagende en extreme mate Zalando. Maar ze hebben allen bedacht: Zodra ik deze groep heb dan rol ik dat straks makkelijker uit naar de mass, de grotere doelgroep die je uiteindelijk wilt bereiken en waar je volume mee krijgt.

Heineken

Heeeerlijkheden van Heineken gaat verder op de merkwaarden waar ze ooit mee begonnen zijn. Het klinkt al heeeeerlijk en is ook heeeerlijk! Oh zo passend bij het merk en positionering en in lijn met de merkwaarden en introductie van een innovatief bier; Heineken Extra vers. Bier dat beschermt is tegen tijd, temperatuur en licht… Maarruh "is mijn ‘gewone’ Heineken dat dan niet?" zou een consument zomaar kunnen denken. En dat begrijp ik wel. Ik ben benieuwd of early adaptors voor extra vers (gekoeld) bier ook extra willen betalen. In de zomer geloof ik dat zeker wel.

Tele2

Tele2 heeft het rebelse karakter aangenomen en daar houd ik wel van. Opvallende en uitdagende communicatie om uit de massa te springen in de armen van de millenials. En Tele2 gaat daarmee de datarevolutie aan wat voor millenials uiteraard zo relevant is, veel data krijgen, weinig willen betalen, en toch alles kunnen bekijken en doen zoals ze altijd al doen. Communicatie met een knipoog, of een letterlijke knipoog zoals op het museumplein. Ik ben benieuwd wat er nog meer gaat volgen…en hoe concurrenten hierop gaan reageren in deze competitieve markt. 

Zalando en Calvin Klein

Van zeer uitgesproken communicatie, naar Zalando en Calvin Klein die iets minder uitgesproken de doelgroep proberen te bereiken. Maar wel goed over communicatie nagedacht hebben met een # en online platform zoals dat hoort voor deze doelgroep. Of ik de uitdaging aan zou gaan om beeld in te sturen weet ik nog zo net niet, maar visueel gaat het zeker worden deze campagne. #shareyoursexy #cheers 

Marlies Mols is Head of Moxie bij Moxie Amsterdam

www.twitter.com/MoxieAmsterdam
www.facebook.com/MoxieAmsterdam
www.moxieamsterdam.nl