[Commercial Review] Marlies Mols: KLM, Center Parcs, Fit For Free
08-01-2016 15:40:00 | Hits: 5997 | columnist: Marlies Mols | Tags:

Een Commercial Review aan het begin van het jaar vraagt om een vooruitblik op 2016: Wat gaat dit jaar brengen voor ons in media en reclame? Waar we in 2015 al druk mee gestart zijn, is uiteraard meer data-driven denken. Iets wat bij ons (Moxie) al centraal staat, maar nòg meer de boventoon gaat voeren in 2016. Het definiëren van audiences, op basis van deze data, en hier dan ook relevantere content voor te maken die geconsumeerd wordt. De consument is namelijk in de lead en beslist zelf of hij/zij content consumeert of juist niet. 

Data en (ad)technologie gaan een steeds grotere rol spelen in de gehele consumer experience (CX loop), om daar te bepalen wat de storyline moet worden gedurende de gehele loop. Programmatic staat hier natuurlijk centraal in en heeft invloed op paid, maar zeker ook op owned en earned media. Oftewel, crossmediaal denken blijft in 2016 weer een speerpunt, waarbij we relevantere content kunnen gaan aanbieden door de technologie die dit mogelijk maakt. Om vervolgens deze content continu weer te optimaliseren.

Mobile, mobile, mobile… Het device in 2016 wat je niet meer kan en mag ontkennen in je strategie. ‘Mobile first’ graag als dat nog steeds niet gedaan is. Mobile is niet een middel in je totale mix, maar de basis voor communicatie omtrent je merk. En al helemaal als je doelgroep de millenial is. Trends in mobile waar we rekening mee moeten gaan houden, zijn onder andere voice search, meer native content in verband met de opkomende adblockers, instant messaging apps om een steeds persoonlijkere band op te bouwen met je doelgroep (ik val in herhaling), concierge-like services et cetera.

Op basis van deze trends ben ik de commercials gaan reviewen van KLM, Center Parcs, en Fit For Free.

KLM

KLM heeft de mobile first strategie letterlijk genomen en hebben commercials opgenomen middels mobile. Ik vind het al fantastisch als je dit doet en durft. Je maakt de boodschap persoonlijker, wat een consument maar al te graag wil, en zet het device centraal in de gehele campagne. De boodschap komt authentieker over en daar zijn consumenten toch ontvankelijker voor. De campagne blijft gericht op korting, ook al maakt KLM er heel mooi de Werelddeal Weken van. Het jasje er omheen vind ik een toevoeging. Ik ben benieuwd naar de resultaten van de campagne en of er een uplift is in sales. 

Fit For Free

Altijd een goed voornemen voor velen is weer gaan sporten op 1 januari en afvallen in 2016. De sportscholen puilen weer uit en onefit is overvol geboekt in Amsterdam de aankomende maand. Zelf heb ik een hekel aan 1 januari en goede voornemens, maar blijkbaar ben ik één van de weinige, want heel Nederland staat weer in de sportschool te knallen.

Zo dus ook de commercial van Fit For Free. Hierin hebben ze getracht de commercial minder cliché te maken en relevanter voor een ieder. Insight: doelen stelt iedereen en is voor iedereen weer anders. Maar een doel tastbaar maken helpt en motiveert bij het sporten.

Op basis van deze data/insight vind ik het een goede insteek van de campagne. De communicatie van de consument staat centraal en is persoonlijk aangevlogen. Goed naar de consument gekeken en ook doorgetrokken naar de andere kanalen (Online, Outdoor etc.). Door in de fitnessclubs ook deze muur letterlijk neer te zetten zodat iedereen zijn doelen kan opschrijven en behalen, vind ik een leuke toevoeging. In ieder geval een veel betere insteek van Fit For Free dan het prijsvechtersimago waarmee ze de markt eerst betraden.

Center Parcs

De campagne van Center Parcs moest ik een aantal keer bekijken en laten bezinken, zeg ik heel eerlijk. Mensen en natuur bij elkaar brengen en jezelf kunnen zijn staan centraal in de campagne. In meerdere TVC’s zien we verschillende voorbeelden van jezelf zijn. Op zich is dat een goede insteek, zodat iemand zich wel in iets moet kunnen herkennen. Alleen vind ik dat vrij lastig door de snavel van een groen monster… Waardoor ik persoonlijk de herkenning lastig vindt.

Dan heb ik het toch liever door de snavel van een uil, van de Efteling. T'is een oudje...klopt, uit 2013. Maar daar vond ik het nog wel grappig en had ik empathie voor de uil. Heerlijke tekst: "gezellig in een huisje, warm, samen, met elkaar".

Lijkt mij in ieder geval een mooi streven voor 2016, laten we samen, met elkaar, er een mooi en warm 2016 van maken!

Marlies Mols is Head of Moxie bij Moxie Amsterdam

www.twitter.com/MoxieAmsterdam
www.facebook.com/MoxieAmsterdam
www.moxieamsterdam.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie