[Commercial Review] Marlies Mols: Nibud, TomTom Sports, Philips
14-11-2016 12:05:00 | Hits: 3920 | columnist: Marlies Mols | Tags:

De consument van nu vindt beleving, gemak en social veel belangrijker geworden. Ze surfen online rond om alle aanbieders gemakkelijk met elkaar te kunnen vergelijken op prijs, maar ook op product. Er komen steeds meer nieuwe services bij zoals Foodora. Het aanbod voor de consument wordt alleen maar groter en groter. Om gedragsverandering bij de consument teweeg te brengen middels campagnes, vraagt om het beïnvloeden en overtuigen van datgene wat je voor ogen hebt. Maar het vraagt ook om het juiste moment op de juiste plek te zijn. 

Om op het juiste moment aanwezig te zijn, heb je alle data nodig van je consument om deze op waarde te kunnen schatten. Het is geen rocket science dat je ontvankelijker bent als een boodschap voor jou op een juist moment gegeven wordt. Als een merk deze data gebruikt en ervoor zorgt dat bijvoorbeeld de nieuwsbief wordt aangepast aan jouw profiel, SEA ingezet, FB en dynamic bannering. Dan kan het persoonlijke beïnvloedingsproces beginnen en is er de mogelijkheid om gedragsverandering teweeg te kunnen brengen.

Als onderdeel van het beïnvloedingsproces kan ook zeker TVC een onderdeel hiervan zijn, van de gehele CX (consumer experience) loop. Om te zorgen dat een merk van niet bekend (unaware) naar bekend(er) (aware) gaat. Onderstaande campagnes proberen gedragsverandering teweeg te brengen en ieder op zijn eigen manier. Of om juist middels data en het duidelijk kennen van je consument relevante producten of diensten aan te bieden.  

Nibud

Het doel van het Nibud is om budgetvoorlichting te geven aan de consument. Een heel goed doel, maar ook een moeilijk doel lijkt mij. De campagne PortemoJA, PortemonNEE is een bewustwordingscampagne om mensen dus bewuster te maken van hun uitgaven en financiën aangezien dit een steeds breder erkend probleem is. Middels online video, radio en TVC wordt de consument hierop gewezen en is er een site besteedbewust.nl opgezet om alles samen te laten komen van alle ideeën en voorlichting. Mooi idee, maar of het werkt? Dit vraagt namelijk best wel om een grote gedragsverandering van een consument. Ik zal het zo zeggen: ik hoop dat het werkt, maar ik denk dat het een hele opgave is om dat teweeg te brengen. Dit vraagt om een perfecte timing bij een consument en zelf denk ik dat het aanspreken op straat als mensen al aankopen hebben gedaan, niet het juiste moment is.

TomTom Sports

TomTom Sports heeft een geheel ander doel voor ogen. Zij willen laten zien dat ze met TomTom Sports er zijn voor alle sporters van klein tot groot. Hen inspireren actiever te zijn en hier producten voor te maken. Met deze campagne richten ze zich op de beginnende sporter. Get going! Een andere invalshoek dan de meeste sportmerken vinden zij zelf. Ze helpen bij de momenten waar het het moeilijkste is voor de consument, namelijk het begin. Het beginnen met sporten en het volhouden. Niet een heel spannende insight, al denk ik wel dat een grote groep sporters daar zeker tegenaan loopt. Het beginnen en volhouden van sporten tussen alle bedrijven en planningen door. Misschien kunnen ze daar ook suggesties voor doen? Daar ben ik dan ontvankelijk voor, we hebben het namelijk druk zat. 

Lees ook: [Interview] Patrick Stal over TomTom Sports (red.)

Philips

Philips is al sinds het begin van dit jaar bezig om het contentplatform Innovation and You te laden. Middels persoonlijke verhalen wordt op dit platform getoond wat Philips voor een mens kan betekenen in de zorg. Een langlopende campagne dus, met elke keer een ander onderwerp als centraal idee of gedachte. Dat vind ik een goed idee, het langetermijndenken.
Philips kijkt goed naar de consument en de behoeftes die deze heeft. Zo pakken ze elke keer een onderwerp en zorgen dat ze een innovation hebben om dit te illustreren. De consument helpen staat voorop en deze vooral helpen het leven te verbeteren. Ze kennen de consument en middels technologie maken ze het leven een stuk makkelijker. Goed uitgangspunt, mooi streven en de consument is goed centraal gezet.

Marlies Mols is Head of Moxie bij Moxie Amsterdam

www.twitter.com/MoxieAmsterdam
www.facebook.com/MoxieAmsterdam
www.moxieamsterdam.nl

 

Lees ook:

19-09-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Hornbach, NESCAFÉ Dolce Gusto, Royal Club
22-08-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Tele2, SEAT, NCOI

04-07-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Zilveren Kruis, Specsavers, KPN

09-05-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Tele2, PLUS Supermarkten, HEMA
03-03-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Under Armour, MasterCard, SPORTLIFE
08-01-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: KLM, Center Parcs, Fit For Free

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie