[Commercial Review] Marlies Mols: Specsavers, Coop, IKEA
18-01-2017 11:43:00 | Hits: 4470 | columnist: Marlies Mols | Tags:

Heibel tussen prijsvechters en audiciens kopte de Volkskrant nog afgelopen november. Niks nieuws onder de zon zou je zeggen. Prijsvechters en kwaliteitsvechters, het blijft altijd bestaan. Dit keer betreft het de hoorbranche, deze investeert massaal in reclamecampagnes, waarbij de gevestigde audiciens het opnemen tegen de prijsvechters. Specsavers is zo’n prijsvechter, die zich in haar laatste commercial slim als kwaliteitsaudicien positioneert.

Specsavers ken je wel van de altijd actiematige afsluiter "Was nou maar naar Specsavers gegaan". De meeuw die door een volleyballer uit de lucht wordt geslagen, de vrouw op het perron die de verkeerde vent zoent en de sportinstructrice die met gettoblaster de seniorenbingo binnenvalt. Grappig, maar door de internationale uitstraling te generiek aanvoelend.

Specsavers startte daarentegen vorig jaar met een minder jolige campagne waarbij favoriete geluiden centraal staan. In de nieuwe tv-commercial draait het om de aandacht die de Specsavers-audicien voor het gehoor van zijn klant heeft. We zien een man die zijn oldtimer onder een doek vandaan haalt en een vrouw met liefde een kop heerlijke koffie zetten. Want "bij het beleven van veel passies speelt gehoor een grote rol". Een goed inzicht, dat visueel en auditief zeer smaakvol wordt gebracht. Fraaie camerastandpunten, subtiele zoombewegingen, prachtige belichting en vanzelfsprekend kraakhelder geluid. Daar draait het tenslotte om.

Het bruggetje naar de Specsavers-audicien is snel gemaakt met "de aandacht die u voor uw passie heeft, hebben wij voor uw gehoor". Toch mis ik het zien van de passie van deze Specsavers-audicien zelf. Door het ontbreken daarvan blijft ook deze commercial – ondanks de esthetiek – toch wat generiek aanvoelen. Jammer, want er was voldoende ruimte voor geweest.

Coop

Coop wil de komende jaren groeien als betrokken supermarkt, die middenin de samenleving staat. Samenwerken zit al meer dan 125 jaar in het bloed van deze supermarktcoöperatie, die dat nu aan heel Nederland wil vertellen.

In haar nieuwe tv-campagne staat de kracht van samen centraal. De commercial laat sfeervol zien dat je samen het verschil maakt. We zien een supermarkt die middenin de samenleving staat. Een frisse, moderne look en hand-held gefilmd. Vanzelfsprekend figureren echte klanten en medewerkers. Tegenwoordig bijna overbodig om te noemen. Van daaruit wordt de brug gemaakt naar supermarktcoöperatie, waaraan voordeel voor de klant en principes gehangen worden. Welk voordeel en principes dit dan precies zijn, blijf toch wel heel onduidelijk. Dat noem ik nou een gemiste kans, want daarmee maak je natuurlijk écht het verschil.

IKEA

De slogan Aandacht maakt alles mooier wordt in de nieuwe commercial van IKEA gekoppeld aan de term MVO, wat nou niet per se spannend is. Alles is al snel maatschappelijk verantwoord tegenwoordig. Toch doet IKEA dat dit keer anders, zij plaatsen het MVO-vraagstuk dicht bij de consument.

IKEA laat zien wat duurzaamheid betekent voor de organisatie en hoe zij ervoor willen zorgen dat de consument door middel van de producten en initiatieven van IKEA zelf ook bewuster leeft en een steentje bijdraagt aan maatschappij en milieu. Duurzaamheid koppelen zij aan hun eigen producten, weergegeven in een herkenbare huishoudelijke setting zoals we ze gewend zijn van IKEA. Herkenbare voorbeelden worden getoond met herkenbare producten in een setting die we allemaal uit de catalogus kennen of uit de IKEA-wandelgangen. De verschillende producten - van een dak naar een groentebal - maakt het aannemelijk dat jij als consument al snel mee kunt helpen aan een duurzamer bestaan. Hierdoor komt het verhaal omtrent duurzaamheid gemakkelijker binnen, want iedereen kent het IKEA-concept, de sfeer vanuit het IKE- handboek wat vanaf jongs af aan op de mat valt.

De manier van filmen is ook beter in plaats van alle testimonials die we al eeuwen kennen. Juist door vertrouwd beeldmateriaal te kiezen, dat ons meeneemt in de IKEA-feeling en -vibe gecombineerd met een prettige voice-over, zorgt ervoor dat je wordt meegenomen en niet de kritische kijker uithangt die alle woorden twijfelachtig van zich afschudt omdat het de volgende commercial is met MVO geneuzel.

Kortom: een slimme zet van IKEA, die betrokkenheid en trots creëert bij de consument met herkenbare voorbeelden. De volgende ronde bij IKEA wordt dus een ronde duurzaamheid.

Marlies Mols is Head of Moxie bij Moxie Amsterdam

www.moxieamsterdam.nl
@MoxieAmsterdam
www.facebook.com/MoxieAmsterdam

 

Lees ook:

12-12-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Reaal, de Consumentenbond, Ben
14-11-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Nibud, TomTom Sports, Philips

19-09-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Hornbach, NESCAFÉ Dolce Gusto, Royal Club

22-08-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Tele2, SEAT, NCOI

04-07-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Zilveren Kruis, Specsavers, KPN

09-05-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Tele2, PLUS Supermarkten, HEMA
03-03-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Under Armour, MasterCard, SPORTLIFE
08-01-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: KLM, Center Parcs, Fit For Free

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie