[Commercial Review] Marlies Mols: Tele2, PLUS Supermarkten, HEMA
09-05-2016 12:24:00 | Hits: 4236 | columnist: Marlies Mols | Tags:

De juiste doelgroep vinden en targetten is makkelijker gezegd dan gedaan.

Op TV is dat nog altijd de massa die je bereikt en hopelijk voelt de doelgroep zich aangesproken waar jij je specifiek op richt. Een individu bereiken op TV die jouw boodschap relevant vindt, specifiek voor hem of haar, blijft nog altijd een lastig pakket. Daarom is het juist zo fijn dat we steeds meer crossmediaal gaan denken en dat TV vaak een onderdeel is van een gehele campagne. Hulde! Maar dan moet die communicatie op TV in ieder geval op een specifieke doelgroep zijn gericht en die campagne positioneren.

Tele2

Tele2 zet door met zijn campagne “Niet omdat het moet maar omdat het kan” met uitdagende en opvallende communicatie, maar dit keer voor een andere specifieke doelgroep dan de eerdere “jongeren” die ze aanspraken. Heerlijk hysterisch, tenminste gedurfd en onderscheidend tussen alle andere telecomaanbieders. De boodschap datarevolutie blijft hetzelfde, trek het internet helemaal leeg. Mooie insight om de strijd aan te gaan met de concurrentie. Data moet tenslotte ook niet duur zijn. Dit keer hebben ze alleen hun pijlen gericht op ouderen. Voor jongeren was data al oh zo relevant, maar wie zegt nou dat ouderen geen data streamen? Interessante insight om een campagne op te baseren en zo ook een andere doelgroep aan te spreken. Mooi weer in lijn met de eerdere campagne, die zo lekker in je hoofd blijven zitten….niet omdat het moet, maar omdat het kan!  

PLUS Supermarkten

PLUS daarentegen richt zich met de campagne om goed eten voor iedereen bereikbaar te maken. Een campagne dus voor iedereen, maar met TVC’s die gericht zijn op specifieke onderwerpen en/of doelgroepen. Best lastig. Waarbij PLUS zichzelf wil positioneren met “goed eten, daar houden we van”, inspelend op de trend uiteraard dat voeding steeds belangrijker wordt en vooral van waar het vandaan komt. Oké, dat snap ik. De TVC’s vind ik alleen wat ‘gewoontjes’ in een markt die veel last heeft van concurrentie. Dan zou ik eerder verwachten dat je jezelf veel uitgesprokener uit in communicatie om onderscheid te maken.

Ook online zie ik weer de standaard supermarkt info en producten, jammer. Dus niet goed een doorvertaling gemaakt als je je zelf wil positioneren als goed eten, daar houden we van. Ik verwacht dan meer beleving online en bijvoorbeeld goede fotografie van de producten voor meer beleving. Maar misschien verwacht ik ook wel te veel van een supermarkt.  

HEMA

HEMA pakt het anders aan en zet de moeders rond Moederdag in het zonnetje, en in de letterlijke spotlight. Moederdag als insight voor de campagne en voor alle moeders van Nederland. Een brede doelgroep, maar oh zo Nederlands en dus passend bij HEMA. Netjes door vertaald naar online en POS in de winkel, zodat de consument dit meteen kan vinden. En met de TVC laat HEMA ook weer zien dat het echt HEMA is. Ze waren al even gelukkig weer de goede en oude vertrouwde richting in geslagen (Met liefde gemaakt). Ik hoor de oude vertrouwde VO weer, Anneke Blok. Daar worden we toch blij van! Lekker weg blijven uit de retail strijd om prijs, maar back to the roots. Bijzondere eenvoud. Zo moet het tenslotte zijn. Echt HEMA…

Marlies Mols is Head of Moxie bij Moxie Amsterdam

www.twitter.com/MoxieAmsterdam
www.facebook.com/MoxieAmsterdam
www.moxieamsterdam.nl

 

Lees van Marlies ook:

09-05-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Tele2, PLUS Supermarkten, HEMA
03-03-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Under Armour, MasterCard, SPORTLIFE
08-01-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: KLM, Center Parcs, Fit For Free
30-11-2015 | [Commercial Review] Marlies Mols: Heineken, Tele2, Zalando en Calvin Klein
29-10-2015 | [Commercial Review] Marlies Mols: Rijksmuseum, ABN AMRO, Nuon
13-08-2015 | [Commercial Review] Marlies Mols: Calvé, Vodafone, Bavaria
09-07-2015 | [Commercial Review] Marlies Mols: Vodafone, Bol.com, Jupiler

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie