[Commercial Review] Marlies Mols: Tele2, SEAT, NCOI
22-08-2016 10:44:00 | Hits: 6595 | columnist: Marlies Mols | Tags:

Data driven marketing wordt gelukkig steeds meer de toekomst. Langetermijndenken, daar houd ik wel van. Niet alleen nadenken over de huidige campagne, maar juist verder denken dan deze ene campagne. Concepten of thema’s die langer meegaan of kunnen meegaan. Oftewel mileage hebben. En die daarnaast ook nog op basis van een goede insight zijn. Daardoor gaan we steeds relevanter werk maken voor de beoogde doelgroep, worden deze veel gerichter ingezet en dat zien we ook terug in de performance van campagnes. Oh zo belangrijk voor de marketeer, maar ook zeker voor bureauzijde. Data, data, data, het wordt alleen maar belangrijker. Straks kunnen we alle media gaan verbinden en zal een van de grootste voordelen hiervan steeds duidelijker worden: een holistische marketingbenadering waarbij alles (niet alleen betaalde media) via één platform met elkaar verbonden kan worden.

Tele2 

Het idee om niet omdat het moet, maar omdat het kan door te trekken naar internetgebruik in het buitenland wordt in deze campagne wel heel letterlijk doorvertaald. Deze campagne laat zien dat Nederlanders zich geen zorgen hoeven te maken over hun datagebruik in het buitenland, maar het vertrouwde Nederlandse Tele2-gedrag (trek het internet helemaal leeg) in het buitenland gerust kunnen blijven uitoefenen. Er wordt slim ingespeeld op een herkenbaar moment voor de gemiddelde vakantieganger: de grensovergang waar iedereen een sms ontvangt met de tekst Welkom in België, Duitsland of waar je dan ook een grens passeert. In de hoofden van menigeen vindt op dit moment kortsluiting plaats. Internet uit en wel nu! Data in het buitenland kost klauwen met geld en voor veel Nederlanders een onduidelijk terrein over hoe het nu precies zit. Volwassenen, maar ook jongeren zien de mobiele telefoon toch een verlengstuk van hun leven en het inspelen op het grens-gevoel is gevat. Een duidelijk en herkenbaar probleem waar nu een oplossing voor is gevonden, wordt in deze campagne goed en op een grappige manier weergegeven. Ik zeg: mooi gedaan!

SEAT

Mileage creëren kan ook door middel van een nieuwe of andere positionering te kiezen. En dat is zeer welkom in de autobranche. De commercials met auto’s die over bergweggetjes rijden, ik kan ze bijna niet meer zien en wat is nu het onderscheidende tussen alle merken? Het kan toch echt wel wat spannender denk ik dan. We hebben hier te maken met een high involved product, dat meestal ook nog eens een mooi design heeft. SEAT doet dat met de Atecacampagne erg goed. De campagne benadrukt dat nog eens met de tekst Ontdek een ander perspectief en belicht op een originele manier de voordelen van de auto. Niet alleen door gebruik te maken van personen die anders kijken door hun beroep maar ook door de verhalen die meegenomen worden en de zienswijze, visie en beleving van deze drie personen. De zinnen zijn te interpreteren op de SEAT wat de campagne erg sterk maakt en overkoepelend terugslaat op de slogan. Het benadrukt het beleven van de auto met je zintuigen maar verbindt hierdoor ook de woorden aan het design van de auto. SEAT maakt zo duidelijk waar de campagne, het design en boodschap van de auto door geïnspireerd zijn. Sterke insight en mooi uitgevoerd ook. 

NCOI

NCOI is al jaren de lat aan het claimen en dat doen ze ook goed. Je weet precies wat je aan de NCOI hebt en wat ze doen: opleidingen en trainingen aanbieden voor werkend Nederland. Boodschap begrepen. Dit wordt doorgetrokken in alle communicatieuitingen, dus aan synergie geen gebrek. In de commercial wordt de lat nu eindelijk eens wat anders ingezet, maar nog steeds blijft het niet spannend en inspirerend. Je moet toch geïnspireerd worden om aan je eigen kennis en ambitie te werken? Getriggerd worden om nog meer kennis te vergaren, je te verbreden of te verdiepen. Allemaal met een beter resultaat voor jezelf. Ik mis die extra laag in de commercials en had gehoopt dat dat nu eens naar voren zou komen. Helaas. Ik denk dat de beste remedie is dat NCOI zelf de lat wat hoger legt, dan komt het vanzelf wel een keer goed.  


Marlies Mols
 is Head of Moxie bij Moxie Amsterdam

www.twitter.com/MoxieAmsterdam
www.facebook.com/MoxieAmsterdam
www.moxieamsterdam.nl

 

Lees van Marlies ook:

04-07-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Zilveren Kruis, Specsavers, KPN
09-05-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Tele2, PLUS Supermarkten, HEMA
03-03-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Under Armour, MasterCard, SPORTLIFE
08-01-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: KLM, Center Parcs, Fit For Free

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie