[Commercial Review] Marlies Mols: Zilveren Kruis, Specsavers, KPN
04-07-2016 10:55:00 | Hits: 6811 | columnist: Marlies Mols | Tags:

Van geïntegreerde campagnes word ik altijd meteen blij. Niet alleen nadenken over de paid media die je gaat inzetten, maar vooral vanuit je eigen owned media en deze inzetten als start van een campagne. De ‘always on’ laag voor merken - oftewel de lange termijn - wat gelukkig steeds meer merken doen.

Zilveren Kruis

Zilveren Kruis ontwikkelde een online platform voor al je vragen met betrekking tot een doktersbezoek. En dat past perfect bij de payoff van Zilveren Kruis, voor raad en daad. Heel logisch allemaal en een mooie brug die gemaakt wordt. Gebaseerd op de insight dat best veel mensen nog vragen hebben rondom een doktersbezoek. Ik kan me dat volledig voorstellen.

Een nuttig platform voor vele mensen, vanuit owned media gedacht en de campagne gestart, en vooral met een langetermijnvisie. Dit platform is pas het begin met de eerste campagne die het topic doktersbezoek behandelt, maar hier kunnen allerlei campagnes natuurlijk de revue gaan passeren dit jaar. Ik zie dat al helemaal voor me. De content op het platform is duidelijk weergegeven, waarbij video en tekst elkaar goed afwisselen. Ik zeg mooi gedaan en vooral heel nuttig.

Specsavers

Met deze gedachtegang vind ik daarom de samenwerking tussen ANWB en Specsavers zo jammer. Ik vind het een goed idee: goed zicht in het verkeer en een logische fit met beide merken. De timing van de start van de campagne is ook oké in verband met de zomervakantie die eraan komt. Maar ik zie in de samenwerking vooral ook een langetermijnrelevantie zoals we bij Zilveren Kruis ook zien. Een platform bouwen voor een insight/probleem. Deze samenwerking zou een startsein moeten zijn van een langetermijnstrategie. Dat zal het ook zeker zijn, maar deze TVC is echt verschrikkelijk. Ik vind dit nou niet echt een visitekaartje afgeven, maar misschien ligt dat aan mij? En mijn inziens is er niet nagedacht over de lange termijn of het goed uitnutten van het idee ‘goed zicht in het verkeer’. Daar kan je alle kanten mee op zou ik zeggen. Er is nog wat werk aan de winkel of misschien ben ik te voorbarig en komt dat nog!

KPN

Als we in de hoek goede initiatieven blijven zitten, dan is KPN een goede tweede deze keer. KPN maakt via KlasseContact mogelijk dat kinderen weer mee kunnen doen in de klas. Kinderen die lang ziek zijn, missen uiteindelijk het sociale contact met hun klas maar kunnen ook achterop komen met de leerstof. Een campagne die heel niche is, maar wel laat zien dat KPN via technologie kinderen weer kind laat zijn in een klas. Mooie gedachte en uitvoering.

Technologie helpt deze campagne een handje en in de toekomst zal technologie ons alleen maar meer gaan helpen. Op basis van datasignalen de creativiteit bepalen en deze meer dan relevant maken, is nu al aan de orde. Er is al zoveel data beschikbaar via personal devices, DOOH, maar ook straks via addressable TV. Dan worden dit soort campagnes alleen maar relevanter voor een doelgroep, waar je nog gerichter op kan targeten. En er is nog meer toekomstmuziek als we straks alle data van de smart devices kunnen gaan gebruiken, on top of wat we nu al aan data beschikbaar hebben. Relevantie wordt dan helemaal het keyword. Het one size fits all principe valt dan volledig weg. We gaan real time optimaliseren en creativiteit doet mee. De toekomst wordt leuk met data, heel leuk zelfs.



Marlies Mols
 is Head of Moxie bij Moxie Amsterdam

www.twitter.com/MoxieAmsterdam
www.facebook.com/MoxieAmsterdam
www.moxieamsterdam.nl

 

Lees van Marlies ook:

09-05-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Tele2, PLUS Supermarkten, HEMA
03-03-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Under Armour, MasterCard, SPORTLIFE
08-01-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: KLM, Center Parcs, Fit For Free


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie