[Commercial Review] Rik toe Water: Jillz, Neckermann Reizen, Johnnie Walker
31-12-2015 10:34:00 | Hits: 2776 | columnist: Rik toe Water | Tags:

Jillz

Jillz. Ontstaan dankzij de interne ideeënbus bij Heineken HQ. Een slimme dame aldaar merkte op dat er in de kroeg maar weinig te kiezen valt voor vrouwen, als het op drank aankomt. Naast de zure witte en rode wijn die doorgaans ver voorbij de consumptiedatum zijn, kom je al snel uit bij de likeurtjes. Allemaal ongeschikt om een avond lang tot je te nemen. Gelukkig is daar Jillz, hèt drankje voor vrouwen en twijfelende mannen. Jillz is een cider, maar dat weet lang niet iedereen. En ook in de nieuwe reclame moet je echt zoeken om te weten dat het hier om een cider gaat. Bewuste keuze?

Anywho..., de ‘oude’ commercial was gevuld met bloedmooie vrouwen in zwierige jurkjes op een dansfeestje met net iets teveel Armin van Buuren en net iets te weinig gemiddelde Nederlander. Superleuk, super Jillz, supersuper allemaal. Maar dat mag dus niet meer. Want Jillz is zoet, maar niet te zoet. Dus dat moest anders. Zie daar de nieuwe commercial. Alle ingrediënten zijn aanwezig om lekker ouderwets clichématig uit de hoek te komen. Er is nog steeds een mooie vrouw, ditmaal omgeven door een getatoeëerde bardame en een sukkelige hockeyer die zijn kansen schoon ziet. Je voelt hem al aankomen.

Vrouw bestelt drankje, man schuift aan, man vraagt telefoonnummer, vrouw schrijft dit op een bierviltje, man is hoopvol, vrouw geeft nummer aan bardame, man druipt af, barvrouw is in haar nopjes, Jillz is van en door vrouwen, mannen verfoeien Jillz en Nederland is een reclame rijker. Vooruitstrevend aan de ene kant, ietwat binnen de lijntjes aan de andere. Trek haar dan over de bar en ga all the way. Dit kan zo veel spannender. Overigens wel benieuwd of de bardame gebeld heeft, en of er nog een vervolg komt. Het drankje mag dan wel voor vrouwen zijn, wij mannen zijn benieuwd naar de afloop.

Neckermann Reizen

De laatste keer dat ik met Neckermann op vakantie ging is ruim 20 jaar geleden. Voor bijna noppes naar Lloret de Mar, samen met 500 andere pubers volgepropt in een bus met nul komma nul beenruimte. Maar dat mocht de 72 uur durende reispret richting de Costa del Sol niet drukken. We hadden lauw bier aan boord, DJ Paul Elstak op de speakers en de film ‘Lethal Weapon’ werd achter elkaar afgespeeld. Nu 20 jaar later zie ik mezelf nooit, maar dan ook nooit meer naar zo’n plek gaan. Ook de toegankelijke familieoorden uit het aanbod van Neckermann wekken mijn weerzin op. Vooral de All-in variant.

Daarbij staan twee zaken vast: je moet om 06:30 uur opstaan om de ligstoelen veilig te stellen en in week 2 ben je aan de buikloop dankzij het (weg)lopende buffet. Al boden ze het me gratis aan! Dagelijks in de polonaise tussen klagende Nederlanders, je moet er maar zin in hebben. Dan de commercial, die vind ik eerlijk gezegd erg leuk. Klein ventje met vin op z’n rug doet zijn dansje en maakt er een feestje van. Als vader van net zo’n beweeglijk ventje kan ik er om lachen. Ik vind ‘m leuk. En ik ben niet de enige, gezien de positieve reacties op Twitter. Het ventje ontpopt zich als een ware hartendief. 

Johnnie Walker

Last but not least. Misschien wel de beste, onofficiële, commercial van het jaar. Een afstudeerproject van twee studenten aan de Duitse Filmakademie Baden-Württemberg. Als ik Johnnie was, zou ik ze een zak geld en een contract geven. Het is een prachtig vervolg op deze epische commercial.

We zien twee broers door de mistige vlaktes en onherbergzame gebieden van Schotland wandelen. Ze ondersteunen elkaar en staan soms stil om te reflecteren. Een warme broederband. Zover is duidelijk. De video is doordrenkt met karakter, vrijheid, prachtig natuurschoon, een meesterlijke voice-over en een ontroerende twist. Het verhaal? See and hear for yourself. Ik wil de boel niet verklappen, dit is sowieso 1,5 minuut van je tijd goed besteed. Niet voor niets een viraal succes op social media. Dit is storytelling in optima forma. Kippenvel zelfs.

Rik toe Water is Creative Director bij MEC Amsterdam
www.mecglobal.nl
@Heimerik

 

Lees van Rik ook:

04-12-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: Eurosport, Leen Bakker, VPRO
17-09-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: LOI, GANT, Andrélon

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie