[Commercial Review] Rik toe Water: TUC, Lexa, Reebok
18-07-2016 11:45:00 | Hits: 7278 | columnist: Rik toe Water | Tags:

Het is komkommertijd. Traditioneel gezien zorgt dat voor creatieve armoede op tv, maar gelukkig is daar het internet. Op internet is het 365 per jaar feest en kennen we geen vakantie. Op dit moment zweeft daar een pareltje rond van Reebok. Daar later meer over. De imperfecte reclamecampagne van Lexa mag ik natuurlijk niet onbehandeld laten evenals de vreselijk irritante reclame van TUC, met hun ‘alles kan land’. 

What the TUC! 

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. TUC heeft zowaar de meest infantiele reclame van het jaar de telebuis opgeslingerd. Als je hem nog niet gezien hebt, klik vooral niet op de play button. Zowel, dan zal je ongetwijfeld je ongenoegen geuit hebben op social media net als de rest van Nederland. TUC, het zoutje van vroeger, bekend en berucht geworden dankzij de kunstmatige kaassmaak. Niet uit je gehemelte weg te branden. Het denkt nu grappig te zijn, maar is eerder zoutloos in mijn optiek.

Zonder enige introductie maakt de kijker kennis met ‘alles kan land’. Een land waar een mislukte hipster samen met een geit een motoritje maakt, een potje biljart speelt en nog wat flauwigheid. Gewoon typische dingen die je met een geit als beste vriend doet. Ik snap er echt he-le-maal niets van. Ben razend benieuwd wat er in het water zit van het reclamebureau die dit bedacht heeft. Zoeken op ‘alles kan land’ via Google levert vrijwel niets op en de laatste update op Facebook dateert van 2015. Dit is een typisch geval van een buitenlandse campagne vertalen naar het Nederlands zonder enig plan of strategie. Lekker kosten efficiënt. Absurdisme scoort vaak, maar dan wel als het op een goede manier wordt uitgevoerd. Dit raakt echter kant nog wal.

Lexa

Als er een campagne is die afgelopen tijd de nodige tongen heeft losgemaakt op social, is het Lexa wel. Een flinke spelfout werd gespot op een billboard nabij het Amstelstation. En binnen no-time wist heel Twitterend Nederland hiervan. Imperfectie werkt dus. Want nog geen twee weken later was er weer ‘iets mis’ met een billboard van Lexa. Nu geen spelfout, maar de tekst stond in spiegelbeeld. En heel social media minnend Nederland klom weer massaal in de (zure) pen. Tja, zoiets wekt argwaan. Dus ga je zoeken en dan kom je al heel snel uit bij de follow up van de imperfectie campagne uit 2015. Het blijft interessant om te zien dat zodra je een (in dit geval opzettelijk) misstap begaat als merk, zoiets meteen buzz oplevert. Benieuwd wat het rendement aan awareness geweest zou zijn als Lexa een perfecte campagne had gevoerd… food for thought. 

Lexa heeft met haar campagne net als Cupido wederom raak geschoten waarin ze claimen dat niemand perfect is waardoor men automatisch uniek is. Eerlijk is eerlijk, we zijn er allemaal ingetrapt. Ik ook. Daarnaast vind ik dat ze de campagne goed doorgetrokken hebben naar offline om juist online rumoer te creëren. Mooie ronde campagne met een pijl en een boog.

Reebok

En dan de uitsmijter van deze week. Wanneer absurdisme en opzettelijk gespeeld amateurisme op een perfecte manier vertolkt worden door een eersteklas acteur. Palace is een skateboard winkel uit London die zo nu en dan speciale en exclusieve collecties uitbrengt. Het heeft topacteur Jonah Hill weten te strikken voor hun laatste video. Hoe ze dat geflikt hebben weet ik niet, maar Hill heeft er geen centimeter voor hoeven reizen in ieder geval. Want hij staat namelijk voor een ‘green screen’ ergens in Amerika en is later in de video gemonteerd.

Dit is een combinatie van Tell Sell en een regionale omroep reclame. Alles, maar dan ook echt alles lijkt gefilmd te zijn door dat ene familielid die ‘ook wel wat met computers, paint en video kan’. Iets opzettelijk slecht maken en daarmee elke plank raak slaan is echt heel knap, want humor luister erg nauw. Dat heeft te maken met timing, verwachtingen en foutjes die zo goed zijn fout gemaakt dat ze weer goed zijn. Snap u het nog? Van het moment dat Jonah de winkel binnenloopt (lees: glijden), de ongemakkelijke een-tweetjes met klanten tot en met het verlaten van het pand. Mimiek, intonatie, het klopt allemaal. Waar bij TUC alles fout gaat, gaat hier alles goed. 

Rik toe Water is Creative Director bij MEC Amsterdam
www.mecglobal.nl
@Heimerik

 

Lees van Rik ook:

24-05-2016 | [Commercial Review] Rik toe Water: Centraal Beheer Achmea, ŠKODA, Greg Norman
25-02-2016 | [Commercial Review] Rik toe Water: Aegon, Energie-Nederland, Longfonds
01-02-2016 | [Commercial Review] Rik toe Water: South Africa Tourism, Expedia, Coca-Cola
31-12-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: Jillz, Neckermann Reizen, Johnnie Walker
04-12-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: Eurosport, Leen Bakker, VPRO
17-09-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: LOI, GANT, Andrélon

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie