Deike Schulz: Stakeholdermanagement in de media-industrie. Wees eens de reisleider!
15-01-2015 13:52:00 | Hits: 9115 | columnist: Deike Schulz | Tags:

De toekomstige mediamanager zou zich meer moeten opstellen als een reisleider in mediazaken, dus een expert die stakeholders ophaalt en begeleidt, die ervoor zorgt dat ze goed geïnformeerd zijn, dat ze kritisch reflecteren naar zichzelf en anderen en die bemiddelt bij conflicten in de groep.

In mijn moedertaal Duits spreekt men tegenwoordig ook over Zielgruppen abholen, dus doelgroepen ophalen; bijvoorbeeld op internet, sociale media of POS. De neudeutsche marketing slang richt zich volop op onderweg zijn. Een ander populair begrip is bijvoorbeeld: consumenten zijn ganz vorn mit am Start. Dit betekent de consument vooraan staat en actief meedoet. Verder praat men over Konsumenten und Zielgruppen die schon angekommen sind, dus zij die al weten wat ze willen en waar ze het kunnen vinden.

Hierbij past een opmerking die Professor Edward Freeman in 2014 tijdens een congres over Corporate Social Responsibility maakte: "Doing stakeholder dialogue episodically is not working. Every day is stakeholder dialogue day".

Freeman, die de meeste managers kennen als een van de grondleggers van de stakeholdertheorie is naast zijn rol als managementwetenschapper ook een gepassioneerd muzikant. Daardoor kwam hij later nog met een andere interessante quote: "Musicians listen to each other while playing. We have to listen to what people are not saying. Articulate the silence."

Dat klinkt in eerste instantie een beetje wollig en ook niet makkelijk te realiseren, de stilte articuleren. Ik denk dat Freeman erop doelt dat wij op verschillende signalen moeten letten: verbale en non-verbale, grote en kleine signalen. Gewoon luisteren dus, naar wat stakeholders ons (niet) vertellen. Echter, wij (de bedrijven en de media-industrie) schrikken wel regelmatig van wat wij te horen krijgen via goed of slecht bedoeld commentaar. Sommigen adviseren dan om even niets te doen… misschien is dat een moment om te luisteren naar de stilte? Of misschien is het beter om je af te vragen, wat zou de reisleider nu doen?

 

Deike Schulz is docent voor Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

www.stenden.com

 

www.twitter.com/deikeschulz

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media en marketingcommunicatie