Esther Overmars: 5dingen waardoor ik tóch niet overstap naar Triodos
23-12-2014 09:42:00 | Hits: 17018 | columnist: Esther Overmars | Tags:

Banken doen hun uiterste best om de sympathie en het vertrouwen van consumenten terug te winnen. Er is er één die mij werkelijk raakt: Triodos.

Het verhaal van Triodos valt op, ik blijf er naar kijken. De bank prikkelt mij al twee jaar met het idee dat een socialere en eerlijke wereld mogelijk is. Nu is daar de kikker die zich niet laat koken en deze regel: “Je bent tot meer in staat dan je denkt”. Nieuwsgierig bezoek ik de website 5dingen.org.

De site nodigt uit, ik lees door en vind bewijsvoering. Ik ben onder de indruk (van meer dan de flashy navigatie) en stel vast dat mijn voorkeur voor dit merk inmiddels zo groot is, dat ik om ben: ik stap over! Maar een overstapknop is helaas niet te vinden. Drempel #1.

Als ik later op de veel saaiere, reguliere site de nodige gegevens heb ingevuld, bekoelt mijn enthousiasme enigszins: ik ontvang over 3 werkdagen een brief, moet zaken controleren, aanvullen, bijvoegen en terugsturen. Begrijpelijk, maar ook: gedoe. Drempel #2.

Drie dagen later blader ik eens goed door alle paperassen. Het dringt tot me door dat ik vanaf nu zal moeten wennen aan overschrijven met een identifier. Ik denk aan de mailtjes van collega’s die zo nu en dan voorbij komen: “Iemand een random reader bij zich?”.

Onhandig, steeds zo’n ding in je tas. Ik heb als ING klant altijd het voordeel van overschrijven met sms-codes ervaren. Drempel #3.

En dan is er straks een nieuw rekeningnummer. De nummerbehoud service die de telecomsector biedt, is in bankenland niet beschikbaar. Drempel #4.

En last but not least: mijn zeer geliefde en gebruiksvriendelijke ING app. Ik open hem iedere dag om saldo te checken of een rekening te delen. Ik doe al mijn bankzaken met mijn mobiel, tot grote bedragen als de hypotheek aan toe. En dat alles zonder identifier! Niet voor niets is de ING app de best beoordeelde mobiel bankieren app in de App Store. Drempel #5.

Ik blijk niet de enige. De Consumentenbond concludeerde vorig jaar dat slechts 65.000 mensen in 2012 switchten van bank terwijl dat er in 2009 nog 94.000 waren. Nieuwe banken voelen dat misschien wel het beste. Bij KNAB bleef massale toestroom uit. De bank hoopte 30.000 klanten te kunnen verwelkomen in debuutjaar 2012, maar eind 2013 was dat aantal nog steeds niet gehaald.

Overstappen naar een andere bank is rompslomp. Ondanks gratis overstapservice. Zelfs een echt onderscheidend verhaal kan daar maar moeizaam tegenop. Volg ik mijn hart, dan kies ik Triodos. Gebruik ik mijn hoofd, dan blijken gemak en gewenning toch belangrijker dan ik dacht.

 

Toevoeging: Naar aanleiding van dit stukje heeft Triodos contact met mij opgenomen om de genoemde drempels waar mogelijk weg te nemen. Sympathiek! Ik ga er nog eens goed over nadenken.

 

 

Esther Overmars is Strategy Director bij UM

www.twitter.com/EstherOvermars

www.um.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie