Esther Overmars: Facebook verslaafd
29-10-2014 09:10:14 | Hits: 4317 | columnist: Esther Overmars | Tags:

Op de stoep voor het pand waarin ik woon, ligt zaterdagochtend een bos stukgeslagen rode rozen. De geknakte stelen en kapotte bloemen bestrijken een oppervlak van enkele vierkante meters. Ik sta er een beetje wezenloos naar te kijken, tuur omhoog langs de vijf etages, maar er is niets te zien of te horen.

Ik spoel de film terug. Hoe hij die vrijdagavond thuiskwam met een lastminute boeket van het tankstation. Opnieuw laat. Opnieuw geen tijd om de kinderen naar bed te brengen.

Of hoe hij eerder die week hun trouwdag niet vergat, maar enkele dagen later wel dat ze het weekend naar haar ouders zouden gaan. Hoe de ruzie tot explosie kwam en zij in een opwelling de rozen uit het raam smeet.

Even is daar de verleiding om mijn iPhone te trekken. Het resultaat van deze relatiecrisis zou ik met een druk op de knop kunnen veranderen in een mediamoment. Een moment voor mij om even lekker scherp uit de hoek te komen en likes te oogsten op Facebook.

Ik haat mezelf om die gedachte. Ik wil niet zijn zoals gemene schoolpleinbitches. Die meisjes die hun eigen status boosten over de rug van een ander. De populaire griet uithangen om maar vrienden te hebben, volgelingen.

Facebook is niet anders. Te koop lopen met je mooie gezicht, je nieuwe gadget, je vette sneakers, de tofste feestjes. Eigenlijk vind ik het bloedirritant. Die hunkering naar zelfbevestiging, naar het etaleren van onze levens. En het internet blijft maar vragen:

 ‘Wie ben je?’,

‘Wat heb je te delen?’,

‘Waar ben je nu?’

Er zijn mensen die altijd op scherp staan. Zien ze ook maar iets dat de moeite waard is, laten ze alles uit hun handen vallen. Auto ongeluk gezien? Het gaat online. Hond kwijlend van de honger? Gedeeld! Ziek? Posten! Echo gemaakt? Uploaden!

Volgens Dr. Shannon Rauch van de Benedictine University is verveling en de behoefte aan afleiding een van de belangrijkste redenen dat wij social media gebruiken. Voor wie regelmatig zijn status update, is er elke keer weer een aanmoediging in de vorm van reacties en likes. En we weten allemaal dat gedrag dat voortdurend beloond wordt, moeilijk te stoppen is.

Wij zijn, ook in de echte wereld, altijd op zoek naar de like knop. Naar de post van de dag. Maar hoeveel momenten laten we gewoon tot ons doordringen, zonder ze te laten verworden tot een digitale quick-fix?

 

 

Esther Overmars is Strategy Director bij UM

www.twitter.com/EstherOvermars

www.um.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie