Femke Leemeijer: Beetje tempo graag
10-04-2015 08:42:05 | Hits: 4016 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Voor een van mijn opdrachtgevers voer ik momenteel een inventarisatie uit naar de behoefte aan… maakt niet uit waar precies aan, het woord ‘behoefte’ zette mij aan het denken.

Waar heeft de mediawereld behoefte aan? Elan? Trots? Toekomstvisie? Zeker, daar hebben we baat bij. Het is er ook allemaal, zijn het misschien niet in de optimale mix en van het een (trots) misschien iets meer dan van het ander (toekomstvisie).

In mij kwam iets anders op. Namelijk: tempo.

Want als er iets is waar ik gek van kan worden, is het traagheid. Dagen wachten op een mail of een telefoontje, een toezegging of een handtekening. Heel vervelend, en dan hebben we het alleen nog maar over wat ik maar even ‘praktische traagheid’ zal noemen.

Erger vind ik het gebrek aan tempo waarin nieuwe initiatieven van de grond komen. Daarbij wordt je geduld pas echt op de proef gesteld. Hoeveel wordt er niet vergaderd, nagedacht, teruggekoppeld, in de week gelegd, tegen het licht gehouden, doorgerekend – om uiteindelijk geen besluit te nemen en niets te doen – kans verkeken…

Toegegeven, ik ben iemand die snel een knoop doorhakt en daarbij ook wel eens mijn neus stoot. Op diverse terreinen: te kleine schoenen gekocht, geld verloren met beleggen, te snel geoordeeld over iemand, met mijn mening klaargestaan zonder alle feiten te kennen, u hebt vast een beeld.

Maar uiteindelijk heeft het me meer opgeleverd dan gekost: ik heb mijn kansen gegrepen, met als beste voorbeeld het huis waar ik met mijn gezin al bijna zeventien jaar woon: ongezien gekocht (echt waar).

Af en toe een fout maken lijkt dus helemaal geen schande, liever dat dan tempo verliezen, kansen laten lopen en alles bij het oude laten. Hopen op een beter verleden noem ik dat.

Twee voorbeelden uit de praktijk.

Dat Spotify-abonnement voor e-books – een met een echt onbeperkt aanbod - moet er nu echt komen, dames en heren uitgevers. Stap over jullie schaduw heen, maak een deal waar alle partijen beter van worden (vergeet de auteurs niet!) en zet het in rap tempo in de markt. Ik neem vandaag nog een abonnementje zodat ik goed voorzien de vakanties in kan.

Ik weet het, er zijn allerlei beren op de weg: de techniek rammelt misschien nog, en ja het gaat kannibaliseren, maar als ik langs mijn neus weg met mensen ‘van buiten de branche’ over de ontwikkelingen in de boekenmarkt praat, hoor ik steevast de opmerking dat men niet begrijpt dat dat abonnement er nog niet is.  Tempo graag!

Een tweede voorbeeld: afspraken die uitgevers met auteurs dan wel journalisten maken. Toen Oscar van Gelderen en Martijn Griffioen onlangs in het nieuws kwamen omdat een van hun auteurs opstapte vanwege nieuwe contractvoorwaarden, lag mijn sympathie in eerste instantie bij de auteur. Toen ik er langer over nadacht en het opiniestuk van Van Gelderen en Griffioen in Boekblad las, bekroop mij een andere gedachte: zij proberen de boel tenminste in beweging te krijgen, tempo te houden in een markt die enorm verandert. In een razend tempo.

 

 

Femke Leemeijer is zelfstandig marketing consultant

www.twitter.com/FemkeLeemeijer

www.kantoorfiftyfour.nl

 

Lees van Femke ook:

27-02-2015 | Femke Leemeijer: Technologie of mensenwerk?
14-01-2015 | Femke Leemeijer: Pleidooi voor mooie tijdschriften
02-12-2014 | Femke Leemeijer: Lezen is (niet) kopen
16-10-2014 | Femke Leemeijer: De uitgever als ondernemer: lekker investeren met geld van de baas
03-09-2014 | Femke Leemeijer: Ik weet niets maar heb wel een idee

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie