Femke Leemeijer: Lezen is (niet) kopen
02-12-2014 09:00:00 | Hits: 4215 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Onlangs hield ik een kleine enquête onder mijn studenten. Niet representatief, statistisch waarschijnlijk uiterst onbetrouwbaar, maar desondanks toch interessant. Vond ik. ‘Mijn klas’ studeert Commerciële Economie aan de Hogeschool van Amsterdam, Leeftijd: tussen de 19 en 24 jaar. Ik vroeg hun of ze nog wel eens een boek en/of een tijdschrift lazen.

Eerst de boeken. Van de 28 ondervraagde studenten lazen er 11 nog wel eens een boek. Dat is 39%. Wat me niet tegenviel, tot ik las dat gemiddeld slechts 17% van de Nederlanders nooit een boek leest. En 83% van de Nederlanders dus wel (lijkt mij overigens rijkelijk veel).

Enfin, door naar koopgedrag. 9 van die 11 lezende studenten kochten ook wel eens een boek. Het wordt al minder. Ik vroeg ze of ze van papier lazen of ook ebooks. Welgeteld één student meldde wel eens een ebook te lezen. Hoe hij daaraan kwam, vroeg ik. ‘O, daar betaal ik niet voor.’ Hmm.

De tijdschriften leken er iets beter voor te staan. Maar liefst 13 studenten slaan wel eens een magazine open. Dat is toch maar mooi 46%. Het wordt weer wat zorgelijker als je bedenkt dat 86% van alle Nederlanders (13+) wel eens een tijdschrift van binnen ziet. Maar verhoudingsgewijs kopen ze dan wel weer vaker: 39% zei wel eens een tijdschrift aan te schaffen, variërend van Quest, Quote en Grazia tot The Economist.

Digitaal worden ze echter weer nauwelijks gelezen. En in het geheel niet gekocht. Als redenen om niet te kopen, gaven ze aan dat ze de boeken en magazines vaak te duur vinden (maar dat lijkt me logisch als je van een studiebeurs moet leven en ook nog uit wilt in het weekend), dat ze te weinig tijd hebben (ook een open deur) maar ook, en dit vond ik weliswaar geen nieuw inzicht maar wel interessant, dat ze ‘al zoveel gratis kunnen lezen dat kopen niet nodig is’ en dat ze ervoor betalen ‘onzin vinden’. Vooral de vanzelfsprekendheid waarmee ze dit meldden, was boeiend.

Bovendien: waarom een tijdschrift lezen als je alles actueler en net zo goed op gespecialiseerde blogs kunt vinden? Die lezen ze namelijk allemaal, die blogs. Over fashion, beauty, interieur, gezondheid, reizen etc. Herkent u de klassieke pijlers van de bladen?

Nogmaals, mijn kleine enquête is volkomen onbetrouwbaar. Toch denk ik dat velen onder u het beeld herkennen. Het kan natuurlijk aan de leeftijdsgroep liggen - je hoort vaker dat men tussen pakweg de 20 en de 30 nauwelijks leest, laat staan een boek koopt. Maar ik denk dat er meer aan de hand is. Want dat digitale lezen, waar wij uitgevers toch allemaal in geloven, hoe krijgen we dat tussen de oren bij onze klanten? En dan het liefst zo, dat men ervoor betaalt?

Eerlijk is eerlijk: ik weet het even niet meer. Suggesties welkom.

 

Femke Leemeijer is zelfstandig marketing consultant

www.twitter.com/FemkeLeemeijer

www.kantoorfiftyfour.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie