Femke Leemeijer: Technologie of mensenwerk?
27-02-2015 14:33:46 | Hits: 4753 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Een term die opeens veel op mijn pad komt, is programmatic ad buying, oftewel geautomatiseerde inkoop van advertentieruimte. Vast heel handig, want “before programmatic ad buying, (digital) ads were bought by ad buyers and sold by sales people, which are expensive and unreliable.” Aldus Digiday. Dat klinkt alvast gezellig.

Een paar weken geleden vertelde iemand me dat er in Duitsland wordt geëxperimenteerd met het geheel automatisch vertalen van een Engelstalig magazine. Op een eindredacteur na zou de volledige redactie naar huis zijn gestuurd. De inhoud van het blad gaat door de vertaalmachine, wordt automatisch opgemaakt en vervolgens naar de drukker gestuurd. Bijna geen mensenhand meer nodig.

Wie de Technology, Media and Telecommunications Predictions 2015 openslaat, het jaarlijkse rapport van Deloitte over de te verwachten marktontwikkelingen in de komende twaalf tot achttien maanden, vindt ingeklemd tussen een enerverende opsomming van ontwikkelingen op het gebied van onder andere the Internet of Things, drones, 3D-printing en nanosatellieten enerzijds en smartphone-upgrades, breedband-snelheden en contactloos betalen anderzijds een interessant stuk over de ontwikkelingen in de media.

Dat die ontwikkelingen voor een heel groot deel technologie-gestuurd zijn, zal niemand verbazen. De vraag is in hoeverre de techniek de rol van mensen in een bedrijfstak als de media gaat vervangen. Worden tijdschriften die voor de Amerikaanse markt zijn gemaakt en een-op-een automatisch zijn vertaald, net zo succesvol als hun lokaal geproduceerde broertjes/zusjes? Of blijft de rol van de redacteur, die zijn/haar thuismarkt als geen ander kent en een neus heeft voor lokale trends, onmisbaar?

En is het erg dat sales people een beetje expensive en unreliable zijn? Eens, je wilt als adverteerder zoveel mogelijk waar voor je geld en accountability is belangrijk, maar is er niet ook nog zoiets als sfeer, umfeld? Is dat te vangen in technologie?

Wat ik leuk vond om in het Deloitte-rapport te lezen, is de stelling dat het niet gaat om het voorspellen van de ophanden zijnde technologische ontwikkelingen, maar van de acceptatie van die ontwikkelingen. Denk nog even terug aan de Google Glasses, hip en nerdy maar niemand kocht hem. Gaat het opeens toch weer over mensen.

De mediawereld is een amalgaam van business, commercie, techniek en mensen. En dat is precies het aantrekkelijke ervan. Stilstand is achteruitgang, je zult mij niet horen zeggen dat we alles bij het oude moeten laten. Zet techniek in waar handig en efficiënt maar laat mensen de regie houden. Want, om met The Stylistics te spreken, people make the world go round.

p.s. Nog even over het Deloitte-rapport: Millenials betalen weer voor content! En hoe denkt u dat ze het liefst een boek lezen? Van papier…

 

Femke Leemeijer is zelfstandig marketing consultant

www.twitter.com/FemkeLeemeijer

www.kantoorfiftyfour.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie