[Forum Advertentiemarkt 2016] René Zeedijk: 2016 is het jaar van live marketing!
17-12-2015 12:38:00 | Hits: 3279 | columnist: René Zeedijk | Tags:

In 2016 gaat de consument steeds meer centraal staan in (online) marketing. Marketing maakt een switch van push naar pull, waarbij de consument bepaald. Met de komst van de digitale ja/nee sticker heeft de consument steeds meer de vrijheid om advertenties te ontwijken. Relevantie en gebruiksvriendelijkheid worden hierdoor steeds belangrijker.

Schreeuwerige advertenties gaan steeds meer verdwijnen en maken plaats voor geïntegreerde advertenties waaronder native. Kwaliteit van advertenties neemt door de ontwikkeling toe.

2016 is het jaar van…

Live marketing! Data, media en creatie worden samengebracht en met de beste technologieën wordt live bepaald of en welke uiting wordt getoond. De consument staat centraal. Waar is de consument naar op zoek? Wat wil de consument horen? Met data gestuurde creaties wordt de boodschap realtime aangepast. En data breidt zich uit…

Welke ontwikkelingen mogen we verwachten in 2016?

Programmatic is volwassen

Afgelopen jaar hebben we programmatic steeds meer zien groeien in het advertentielandschap. In de eerste helft van 2015 groeide programmatic al met 47% ten opzichte van dezelfde periode 2014. We kunnen wel zeggen dat programmatic advertising volwassen wordt in een breder landschap. Programmatic is namelijk ook steeds meer ingevoerd in digitale outdoor en radio.

Lokale markt stap in programmatic marketing

Binnen de wereld van programmatic marketing gaat de lokale markt meer een plek innemen. Voor regionale merken en bedrijven wordt het steeds interessanter om via data programmatic marketing in te zetten. De techniek zorgt ervoor dat dit gemakkelijk is te realiseren tegen zeer lage kosten. Vooral social media biedt een laagdrempelig platform om de consument per regio te bereiken.

Desktop daalt ten gunste van mobiel

Het aandeel per device verschuift van populariteit naar mobiel/tablet. Desktop zakt nog iets en gaat zich meer stabiliseren. Mobiel wordt steeds belangrijker en zal zelfs voor vele adverteerders het belangrijkste device gaan worden.

Echt bereik onder echte mensen

In-efficiency in programmatic marketing wordt steeds meer tegengegaan. Er is meer aandacht voor zichtbaarheid, targeting en de aanpak non-human traffic. De nieuwste technologie DMA Connect zorgt voor een gemakkelijke integratie met digitale campagnes. Door de integratie met ons dataplatform Vision Insights brengen wij nauwkeurig de online zichtbaarheid en audience insights in kaart.

 Dag cookie! Hallo connected ID

Het is dé oplossing voor crossdevice targeting en het antwoord op alle onduidelijkheden in cookieregelgeving. Met connected ID wordt de cookie overbodig. Door middel van onder andere inloggegevens in social media wordt de consument over verschillende devices gevolgd en herkend. Je herkent alles devices per gebruiker. Uiteraard verdwijnt hiermee de cookiewet en de privacywet niet.

Native advertising

In een wereld waarin de ervaring van de consument centraal staat neemt earned media toe. Native advertising, de vorm die advertenties laat aansluiten bij de content van het platform, wordt daardoor ook steeds belangrijker.

Personal DM

Ook online direct marketing zoals e-mail wordt steeds persoonlijker door de directe koppeling met CRM systemen en data platformen. Daarnaast wordt de alom bekende fysieke DM (de direct mail door de brievenbus) steeds persoonlijker. Het is al mogelijk om tegenwoordig 2 miljoen verschillende fysieke DM’s te produceren per dag. Iedereen ontvangt steeds een gerichtere mailing en er wordt direct een koppeling gemaakt met digitale media. Wij noemen dit ook wel DM360.

Digital Radio Unicast

De retargeting banners waarbij producten worden getoond waar de websitebezoeker interesse in heeft getoond kennen we inmiddels wel. Gepersonaliseerde marketing gaat verder en neemt stappen richting offline kanalen. De komst van radio unicast is een feit. Unicast is het tegenovergestelde van broadcast. Luisteraars horen gepersonaliseerde radioreclames op de persoon afgestemd. Dit is een feit voor de zomer van 2016.

Addressable TV

Ook addressable TV krijgt meer en meer vorm, waarbij adverteerders gericht televisiecommercials kunnen inzetten. Daarnaast verschuift online tv-content richting offline. Content wordt online getest en wanneer het aanslaat, krijgt het op zender ruimte voor uitzending. Wij verwachten eerste tests bij de verschillende omroepen in 2016.

Social media

Afgelopen jaar was een veelbewogen jaar in social media. Instagram en WhatsApp openen hun advertentiedeuren en Facebook krijgt steeds meer macht. Mede doordat context belangrijker wordt, wordt de rol van social media groter. Daarbij gaat Facebook met het netwerk Atlas data ontsluiten voor extern gebruik zoals data verrijking voor display inzet buiten Facebook.

Video

Video is niet meer weg te denken in de marketingmix. De inzet wordt goedkoper en makkelijker. Daarnaast is het bekijken van video’s populair bij de consument. Video marketing is een creatief en effectief middel dat zich steeds meer ontwikkelt tot een musthave in een effectieve marketingstrategie.

René Zeedijk is Managing Partner bij MediaScience
www.mediascience.nl

 

Deze bijdrage is onderdeel van Forum Advertentiemarkt 2016

Dat forum staat hier