[Forum] Bart Kleijn De toekomst van de folder
20-02-2019 16:09:00 | Hits: 2099 | columnist: Bart Kleijn | Tags:

Geen reden tot paniek. De folder is nog een lang leven beschoren. Ondanks de introductie van de ja/ja-sticker blijft de folder over het geheel genomen een waardevol en krachtig middel voor merk- en productcommunicatie. Natuurlijk is het zorgelijk dat het bereik is afgenomen in de regio’s met een hoog percentage ja/ja stickers. Maar vooralsnog is de brievenbus een belangrijk ‘entry-point’ (Byron Sharp) in de klantreis van veel consumenten. Want het gaat natuurlijk altijd om en/en.

Uit de vele onderzoeken die wij bij MediaTest op het gebied van klantcommunicatie doen, blijkt keer op keer dat veel vooroordelen over brievenbus-communicatie eenvoudigweg niet kloppen. Het is niet zo dat iedereen die ‘troep’ ongelezen weggooit en het klopt ook niet dat alleen 70+plussers de folders lezen. Sterker nog, wij zien een voorzichtige trend dat juist jongeren openstaan voor print. Wil je bij Millennials en Gen Z opvallen, stuur ze dan vooral geen digitale dingen toe. Die verdwijnen in de overload aan communicatie die zij voor hun kiezen krijgen. Nee, verras ze met iets in hun brievenbus! Ze krijgen immers bijna nooit meer post.

Wel is kwaliteit natuurlijk een punt van aandacht. Kies voor iets meer dan de allergoedkoopste papiersoort, besteed net wat meer aandacht aan ontwerp en vormgeving. Als je er zo in slaagt om de folder een cadeautje te laten zijn, als je de consument het gevoel geeft dat je niet alleen zoveel mogelijk producten wilt pushen maar dat je een interessant aanbod hebt, dan heb je een dankbaar podium voor communicatie.

Dat er een groep is die je met de folder níet bereikt, is niets nieuws onder de zon. Dat die groep misschien iets groter wordt dankzij de ja/ja-sticker, leidt voor elk merk tot een paar vragen. Geldt dat ook voor mijn doelgroep? Zo ja, op welke entry-points moet ik voor deze doelgroep dan meer de nadruk leggen? En hoe kan ik relevanter zijn voor de consumenten die ik wel bereik met mijn folders?

Kortom, een goede analyse en vervolgens slimmere segmentatie en targeting. En dan kan je als merk nog heel veel plezier van de folder hebben.

Bart Kleijn, is Client Director bij MediaTest

www.mediatest.nl

 

Deze bijdrage is onderdeel van ons forum over de toekomst van folders.

Dat forum staat hier

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie