Frank Waals: Yes, we can!
16-02-2015 09:08:00 | Hits: 12767 | columnist: Frank Waals | Tags:

Dus Obama gebruikt een selfie stick. Niet echt natuurlijk (denk ik) maar ter promotie van een filmpje waarin hij zijn persoonlijke speerpunt ter sprake brengt. Onder de geuzennaam ObamaCare presenteert het hoofd van Het Witte Huis zijn zorgverzekering uiteraard al maandenlang op de minister Edith Schippers manier door een gewichtige speech te geven, maar ook middels de minder geijkte invalshoek waar zijn beide dochters zich op school inmiddels voor schamen. Gekke bekken voor de spiegel, de zonnebril van vicepresident Joe Biden en hier en daar een Yolo maken deel uit van Barack’s strategische mediaoptredens richting de Amerikaanse jeugd. In dit geval op de website voor die doelgroep: Buzzfeed.com.

Je kon erop wachten. Zogenaamde deskundigen die de video afkeuren en bestempelen als president-onwaardig. Obama is echter zowel wars van etiketten als dat hij er een begenadigd beoefenaar van is. Eindelijk zit er eens een president in The Oval Office die door de kids van nu niet als oude lul wordt gezien en tegelijkertijd door volwassenen gewichtig genoeg wordt bevonden, gaan we daar weer met z’n allen over mierenneuken. Wat Barack doet is moeilijker dan je denkt. Hoewel momenteel pas 24 procent van alle ingeschrevenen in de jongerencategorie valt, weet ondertussen wel 88 procent van de Amerikaanse bevolking wat men bedoeld met ObamaCare, officieel Affordable Care Act geheten. Volgens mij is dat stap één.

Losgezien van zijn politieke actie’s en agenda, heeft Barack Obama in zes jaar tijd het bereik van zijn regering en het geluid dat het wilt laten horen, vergroot naar een grote groep mensen die daarvoor allerminst in politiek geïnteresseerd waren en elke vier jaar slechts stemden op de presidentskandidaat met het knapste kapsel of de leukste glimlach. Iets wat Pim Fortuyn, op een geheel andere wijze, in Nederland ook ooit voor elkaar kreeg. Met nog slechts twee jaar voor de boeg is het de vraag hoezeer zijn boodschap nog aankomt maar voor zijn opvolger heeft Obama in ieder geval een goede basis gelegd hoe je via verschillende media-uitingen andere doelgroepen kunt bereiken. Zijn motto: stap uit de vergeelde jaren tachtig met dito middeleeuwse opvattingen en denk in het nu. Het Buzzfeed filmpje zal wellicht niet Obama’s eerste keuze zijn geweest, hij loopt er ook niet voor weg als hij weet dat hij daarmee zijn doelgroep bereikt.

Facebook, Twitter en Instagram. Leuk voor jou en mij maar toch zeker niet voor een instituut als The White House of The Capitol? Obama durfde het echter wel aan en bereikte daarmee zelfs dat verschillende Europese vorstenhuizen hetzelfde zijn gaan doen. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op @KoninklijkHuis, @BritishMonarchy of @CasaReal. Allen volgden ze zijn voorbeeld en tweeten er inmiddels lustig op los. Zo’n video van de president met een danspasje hier en een gemaakte glimlach daar past misschien niet op een officieel staatsbanket, ondertussen praat wel weer iedereen erover en daarmee ook over dat wat POTUS wilt verkondigen: zijn zorgverzekering. En dat een selfie stick daar dan eenmalig en kortstondig voor moet worden ingezet is niet erg. Je moet je pas echt zorgen gaan maken wanneer je dat ding dagelijks nodig hebt om je merk * Kuch, je eigen gefakete wereldje * in leven moet houden om nog enig bestaansrecht te behouden in de media * Kuch, Sylvie * Kuch, Yolanthe *. Die laatste zou overigens een advocaat hebben gezet op het internet-item van Tim den Besten omdat hij iets naars over haar zou hebben gezegd. Kind, get a life.

 

Frank Waals is journalist en programmamaker.

www.twitter.com/frankwaals

Zijn boeken bestel je hier.

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie