[Column] Herman Bos: De buddy hond van KNGF heeft terecht de Gouden Loeki gewonnen!
20-01-2015 09:21:00 | Hits: 2704 | columnist: Herman Bos | Tags:

Afgelopen week heeft de Buddyhond van KNGF Geleidehonden de Gouden Loeki gewonnen. Tijdens de live uitzending hebben de meeste kijkers op deze tv-spot gestemd. De winnaar zeer blij en de verliezers ietsjes minder blij. Iedereen denkt dat het oproepen van je achterban om te gaan stemmen van grote invloed kan zijn om als meest favoriete commercial van het kijkerspubliek te eindigen. Dat zou echter te kort door de bocht zijn en ook geen recht doen aan waar een publieksprijs voor staat. Het is daarom goed om te begrijpen waarom deze commercial nu uiteindelijk heeft kunnen winnen.

De hamvraag is daarom hoe de mening van het publiek tot stand komt. In onderzoek zijn we gewend om dit te peilen nadat we mensen gedwongen hebben een commercial in zijn geheel te bekijken (De “Forced Exposure”). De echte waardering van het publiek begint echter met het willen kijken. Mensen krijgen veel reclameprikkels op een dag te verwerken en hebben een perfecte methode om daarmee om te gaan, namelijk door niet te kijken. Om die reden zouden we moeten meten of mensen überhaupt bereid zijn een commercial te bekijken en te blijven kijken.

Bij onderzoek  van DVJ Insights is voor alle genomineerden vastgesteld of en in welke mate mensen deze commercials nu echt wilde bekijken. Dit is op de meest directe manier gemeten zonder rekening te houden met de grootte van de achterban of de hoogte van het mediabudget. En wat blijkt: ook hier heeft de “Buddyhond” gewonnen. Deze commercial wordt door de meeste mensen het langst bekeken en verdient daarmee de publieksprijs. De verklaring hiervoor is wat complexer dan het alleen maar relateren aan humor of onderscheidenheid.

De mening van het publiek is belangrijk, maar begint met de bereidheid van mensen om te kijken. Een film is niet succesvol als er geen mensen in de zalen zitten en een restaurant rendeert alleen als er gasten zijn die willen eten. Dat geldt ook voor communicatie: mensen moeten willen kijken. Willen ze dat niet dan heeft het niet zo veel zin om een rapportcijfer te vragen of op een andere manier de mening te peilen.

 

Herman Bos is Managing Consultants bij DVJ Insights

www.dvj-insights.com

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media en marketingcommunicatie