Jeroen Verkroost: Alle melodieën ooit, nu gratis? Wanneer gaat 't internet op zwart?
03-03-2020 09:26:00 | Hits: 1110 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche. 

Musicians Algorithmically Generate Every Possible Melody, Release Them to Public Domain

Ik vind dit een geweldig project. Noah Rubin en Damien Riehl namen samen met behulp van software elke mogelijke melodie op. Vervolgens maakten ze al deze muziek in midi-formaat online beschikbaar met een Creative Commons Zero license, zodat iedereen er voortaan onbeperkt gebruik van mag maken. Dat deden ze om ervoor te zorgen dat muzikanten nooit meer aangeklaagd kunnen worden voor het gebruik van een bepaalde melodie. Dat gebeurt nu namelijk soms, omdat een specifieke melodie mogelijk ooit al eerder deel uitgemaakt zou hebben van een ander muziekstuk. Kijk, plagiaat is niet OK, maar elke artiest wordt natuurlijk bewust en onbewust geïnspireerd door eerdere melodieën. Om daarvoor straffen uit te delen gaat veel te ver. Dit zou wel eens een mooie oplossing kunnen zijn. Dank aan lezer Wessel voor deze tip! Zie de TED Video (17 min) of het artikel. Link
 
Edelman deed in Amerika onderzoek naar consumentenvertrouwen in merken. Opvallend genoeg blijken twaalf van de vijftien meest polariserende merken uit de nieuwsmedia te komen. Er zijn grote verschillen in vertrouwen in media tussen Democraten en Republikeinen. Overigens is dat niet alleen te danken aan Trump met zijn fake news-geroeptoeter. Ook Bernie Sanders kan er wat van; hij beklaagt zich er regelmatig over dat de mainstream media hem maar blijven neerzetten als een soort randfiguur in plaats van als serieuze presidentskandidaat.
Artikel gaat dieper, maar kijk om te beginnen even naar de grafiek hierboven; één derde van de geïnterviewde Democraten vertrouwt de media niet meer, bij de Republikeinen is dat zelfs twéé derde van de respondenten. Maar zonder het vertrouwen van consumenten wordt het voor de journalistiek steeds moeilijker om machthebbers effectief te controleren… Link
 
Gaat het internet binnenkort op de bon, zoals de koolrapen in de oorlog? Volgens universitair docent Fons Wijnhoven van de Universiteit Twente is er niet genoeg stroom om de enorme hoeveelheid dataverkeer ook in de toekomst te kunnen handhaven. Wijnhoven vindt dat de overheid maatregelen moet nemen om te zorgen dat het stroomgebruik ingeperkt wordt. Elke influencer Insta post kost tenslotte energie. Het wordt nog interessant om te zien hoe die inperking dan plaats moet gaan vinden… Link
 
 
De Europese Commissie heeft een speciale Europa-uitgave van de Donald Duck laten maken. Op zich niks bijzonders, bij Sanoma kunnen merken en bedrijven een speciale editie zoals deze kopen, dat staat als product gewoon op de tariefkaart. Wat blijkt echter? Na een door Follow The Money gedaan WOB-verzoek werden e-mails van Sanoma en de opdrachtgevers bij de EU vrijgegeven. Wat blijkt? De Commissie drong aan op een zo positief mogelijk beeld van de EU en streepte in teksten waarin de financiële bijdrage van de burgers aan de EU iets te expliciet werd genoemd. Link
 
 
 
Digitale transformatie lijkt op het eerste gezicht te gaan over technologische veranderingen, disruptie en nieuwe businessmodellen. Maar eigenlijk is de kern vaak of en in hoeverre een organisatie erin slaagt om werkelijk toekomstgericht te opereren in het licht van al deze veranderingen. En dat is vooral een kwestie van cultuur. In deze interessante blogpost van Petra van Veen komen de cultuurprincipes voor toekomstgerichte organisaties van Banach op een mooie overzichtelijke manier aan de orde. Bij het interview dat ze er over had met Arjen Banach pakt ze daarna ook meteen door met een aantal praktische tips, dingen die je zelf kunt doen om binnen je bedrijf aan de slag te gaan met de theorie. Erg lezenswaardig. Link
 
 
Twee studenten van de TU Delft maakten een stukje hardware waarmee je van je Android telefoon een distraction free device kan maken. Goed bedacht! Mét de Unpluq aan je telefoon kun je alle apps normaal gebruiken, maar als je hem afkoppelt blijft alleen toegang over tot een lijst apps die je zelf selecteert. Zo kun je, wanneer je productief wilt zijn, alle apps die je uit je flow halen of af dreigen te leiden simpel uitschakelen. Inmiddels is er een Kickstarter-campagne waar je hem kunt bestellen. Ze zitten met nog 18 dagen te gaan al op ruim 70 procent van het benodigde budget om de Unpluq in productie te gaan nemen. Dat gaat ze vast wel lukken! Link (toegankelijk voor krantenabonnees)
 

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager

www.verkroost.com

Lees ook:

24-02-2020 | Jeroen Verkroost: Redt streaming de muziekbusiness? Wil de consument Netflix, Disney, Prime én HBO?
18-02-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?
10-02-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe geeft Trump een miljard uit aan misinformatie? Hoe zet je Netflix autopreview uit?
03-02-2020 | Jeroen Verkroost: Waarom tv-tijd stijgt, verzekeren via AI, hoe je méér bezoekers op je nieuwssite krijg
27-01-2020 | Jeroen Verkroost: Wie wint social? Amazon Advertising rukt op, Sonos door het stof, trends in media en marketing en de eerste slimme bril is er!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie