Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home
26-10-2020 14:09:00 | Hits: 913 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

Washington Post: the powerful have realized they don’t need us

Als je één link aanklikt vandaag, doe dan deze maar. We verliezen namelijk de controle. Machtsmisbruik wordt steeds moeilijker aan de kaak te stellen, doordat de rol van de journalistiek kleiner wordt. Steeds meer machthebbers en grote bedrijven onttrekken zich aan de controle van de onafhankelijke pers, door die pers simpelweg te negeren. En door in plaats daarvan eigen, welgevallige versies van de waarheid naar buiten te brengen via eigen kanalen, sympathiserende media en internet.

De journalistiek verdwijnt als vierde macht, als het zichzelf niet opnieuw uitvindt. En democratie kan niet zonder journalistiek. Ja, dit is een Amerikaans artikel, maar het is geen Amerikaans probleem. De “playbooks” uit Amerika worden in Nederland ijverig gekopieerd door (populistische) politici. De vraag is; what are we going to do about it? Als journalist is dat niet eenvoudig, als consument gelukkig wel. Neem een abonnement. Op een goede, onafhankelijke krant, of op Follow The Money bijvoorbeeld. Het is hard nodig, want het probleem groeit. Link

AOC's 'Among Us' Twitch stream pulls in over 400,000 viewers

We kijken naar Twitch. Leuk (en vrij onschuldig) voorbeeld van een politica die het publiek benadert via zo'n ander kanaal. Alexandria Ocasio-Cortez, prominent Democratisch politcus uit New York, wil jongeren overtuigen te gaan stemmen en speelde onlangs online Among Us, het spel dat Fortnite inmiddels doet verbleken qua populariteit. Het lijkt aardig op het kaartspel Weerwolven. Simpel, leuk en prima te spelen op een smartphone.

Met haar sessie op streaming kanaal Twitch bereikte Amerika’s jongste congreslid live bijna een half miljoen jonge mensen, wat haar vervolgens ook in andere media weer veel exposure opleverde onder die doelgroep. Zo is de stream inmiddels vele miljoenen keren bekeken op YouTube, uitgebreid besproken op Reddit, etc. etc. “Officially declaring orange sus”. Geniaal. Link

Watch FORMULA 1 on YouTube

We kijken naar YouTube. Nou ja, de jeugd in elk geval. Formule 1, traditioneel een tv-sport, heeft al een tijdje zijn eigen betaalde F1 Pro TV app waar je alles op kunt zien, maar het officiële YouTube-kanaal van de Formule 1 heeft inmiddels ook al 4,5 miljoen abonnees. Je kunt je afvragen hoe lang de Formule 1 de tv nog nodig heeft.
 
Bijvoorbeeld, de Duitse Grand Prix op de Nürburgring werd via YouTube live door meer dan tien miljoen racefans bekeken. Een derde keek via een computer, één derde via connected tv, de rest via de mobiele telefoon. Twee derde van de kijkers was jonger dan 35, één derde zelfs jonger dan jonger dan 25. Het F1 kanaal doet inmiddels zo'n 41 miljoen views. Per week. Link
 
 
 
We kijken niet naar mid-form. Bedrijf Quibi haalde een kleine twee miljard op om begin dit jaar met semi-korte kwaliteits-filmpjes van grote namen de wereld te gaan veranderen. “Netflix voor mobiel” zeiden ze. Het verdiende in het half jaar na de lancering slechts 153 miljoen terug. Voor 99 procent uit advertenties, want geen consument wilde voor de content betalen. Leuren met het bedrijf en de aangeschafte content wilde ook niet meer helpen. Geen belangstelling. Einde oefening.
 
Het management geeft corona de schuld. Het echte probleem? Te groot voor het tafellaken, te klein voor het servet. Geen long-form, geen short-form. De items pasten niet in een online newsfeed en duurden te lang voor de mobiele omgeving, maar het bedrijf weigerde streaming op tv te ondersteunen. Tenminste, tot twee dagen voordat het aankondigde te moeten stoppen. Toen kwamen er ineens tv app live. Man, man, man… Dure flop! Link
 
 
 
We kijken naar Netflix. Het bedrijf nadert de nooit eerder vertoonde hoeveelheid van 200 miljoen abonnees wereldwijd. Ja, de groei vertraagde afgelopen zomer, maar neemt u maar van mij aan dat dit niet echt een issue is. Het meest gehoorde adagium in media is “je moet een goed verhaal niet kapot checken”, maar de nummer twee is toch wel “vrouwen bloot, handel dood.” Met andere woorden; dit is gewoon een gevalletje seizoensinvloed, zien we elk jaar. Of die 200 miljoen echt gehaald wordt, weten we begin volgend jaar. De concurrentieslag dit najaar wordt pas écht spannend. Link
 
 
 
Maar wat kijken we op Netflix? De vraag “Wat gaan we vanavond kijken” is van alle tijden, maar als de zendercoördinator niet meer voor jou kiest, moet je zelf aan de bak. Twee hulpmiddelen daarbij zijn de Podcast Wat Flix Je Me Nu met onder anderen Rob Stenders en Guidinc.nl, de nieuwe gepersonaliseerde streaming tv-gids met de onmogelijke naam. Beide hebben hebben nu de handen ineen geslagen om je te helpen te bepalen wat voor jou de beste nieuwe serie is. Handig. Link
 
 
 
We kijken TV. Nou ja, in elk geval kijken we naar Lubach. Zijn aflevering over de Fabeltjesfuik van YouTube werd door mijn netwerk vaker online gedeeld en besproken dan welk ander tv-programma ook de afgelopen jaren. Ook best een effectieve aflevering van Lubach: de week daarop werd rapper en graancirkeldeskundige Lange Frans van YouTube gehaald. Al was dat toeval, en had het niets met Lubach te maken, zegt YouTube. Hmm.
 
Enfin, de term fabeltjesfuik is geweldig gevonden, maar Lubach slaat de zaak wel erg plat. Algoritmen zijn ook niet per definitie fout. David Graus legt in dit artikel helder uit dat de zaak wel wat genuanceerder ligt. Zelf kiezen voor eenzijdige informatieconsumptie en dan klagen over de kwaliteit is net zoiets als een maand lang bij de McDonalds eten en dan klagen dat dat niet goed was voor je lijf. Ja, duh. En bovendien, je kunt door middel van algoritmen de diversiteit van consumptie ook verhógen. Goed verhaal. Link
 
 
 
We kijken naar elkaar. Nu we noodgedwongen steeds meer online doen, wordt onze online presentatie ook steeds belangrijker. Avatars zijn overal, van Snaps Bitmoji tot de Memoji van Apple, maar die zijn nogal eenvoudig.
 
Het bedrijf Genies maakte al duizenden gepersonaliseerde avatars voor beroemdheden, van atleten tot popsterren zoals J-Lo, Rihanna en Justin Bieber. Het biedt deze technologie nu ook aan consumenten aan.
 
Ik zie dit wel gebeuren. Nu nieuwe generaties steeds meer geld uitgeven aan vormen van digitale content, kun je succes voor 3D-avatars ook wel verwachten. Als het dit bedrijf lukt om persoonlijke avatars te maken die op allerlei verschillende platforms ingezet kunnen worden, voorspel ik ze een mooie toekomst. Link
 
 
 
De inkoopafdeling van de klant is voor veel bureaus een soort boeman. Nadat je in je mooiste outfit een sexy dansje in de pitchrondes gedaan hebt, is de inkoper degene die je uitkleedt, fileert en alle marge van je botten schraapt. Maar dat kan ook anders. In een paneldiscussie deden Trinity P3’s Julian Barrans en Essence’s Alex Woodford onlangs uit de doeken hoe je de samenwerking kunt verbeteren. Zo kun je misschien zelfs wel voorkomen dat je klant die volgende pitchronde uitschrijft. Belangrijk, want in tachtig procent van de pitches kiest de klant uiteindelijk voor een nieuw bureau… #Gras #Groener. Link
 
 
 
Oh, had ik nog maar een klein kind dat ik hier blij mee kon maken… ;) Creatief en innovatief van Nintendo: Je kunt nu met een echte Mario Kart door je eigen huis racen terwijl je hem bestuurt via de Switch. Op het scherm daarvan zie je je eigen huiskamer, met een aantal poortjes die je daarin geplaatst hebt om een circuit uit te zetten.
 
De software voorziet de race daarna van tegenstanders, obstakels en power-ups, waardoor je kart bijvoorbeeld tijdelijk sneller gaat. Het is lastig uitleggen, maar bekijk vooral de video even om te zien hoe het werkt. Spectaculair (en doe mij zo'n huiskamer). Geniaal hoe Nintendo steeds weer met dit soort toffe dingen komt. Link
 
Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier
 
 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:

19-10-2020 | Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!
14-10-2020 | Jeroen Verkroost: Over platencontracten, Facebook en Crocs
05-10-2020 | Jeroen Verkroost: Nu met Tools!
28-09-2020 | Jeroen Verkroost: Influencers, Hugo de Jonge, Monies & meer
21-09-2020 | Jeroen Verkroost: Het internet gaat ten onder, maar we kunnen eraan verdienen!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie