Jeroen Verkroost: DWDD en cultuur, online event, hoe dan? Verandert corona onze muzieksmaak? Wat is jouw whisky?
06-04-2020 14:11:00 | Hits: 1935 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche. 

Micha Wertheim feliciteert Matthijs van Nieuwkerk met zijn vakantie en wil nog even wat kwijt over DWDD en cultuur

Micha Wertheim, cabaretier maar geen pleaser, heeft altijd een haarscherp analytisch oog. Bij de Correspondent plaatste hij een prachtig afscheidsverhaal voor Matthijs van Nieuwkerk en De Wereld Draait door. Micha vertelt openhartig over zijn persoonlijke relatie met de mensen achter de schermen, laat zien hoe belangrijk DWDD écht was voor de culturele sector en doet uit de doeken wat er nou eigenlijk precies voor nodig was om bij Matthijs aan tafel te mogen aanschuiven. Mooi leesvoer! Link
 
 
 
Pivoting wordt door start-ups vaak gebruikt als term voor het ineens inslaan van een totaal nieuwe richting (overigens vaak nadat een eerdere strategie kansloos bleek). Als maatschappij maken we nu versneld een pivot door naar een virtuele wereld. Echt een enorme draai, zeker voor events, die we steeds vaker online (moeten) organiseren. In dit document geeft Google gedegen advies hoe je dat het beste aan kunt pakken. In een helder stappenplan komen aanpak, ontwerp, set-up, interactiviteit en engagement bij online events aan de orde. Link
 
 
 
Oh wat zit de communicatie strategie van Spotify toch simpel maar goed in elkaar. Bij grote maatschappelijke momenten gebruikt Spotify haar data om ons te laten zien hoe wij daar gezamenlijk mee omgaan, via de invloed op de muziek die we streamen, in dit geval naar onze quarantaineplekken. Corona lijkt een nieuw tijdperk in te luiden, meer introspectie, minder hectiek, gezamelijke thematische playlists en de onverwachte comeback van klassiekers als Don’t stand so close to me van The Police. Lees hier hoe corona onze muzieksmaak verandert. Link
 
 
 
Wat ik niet alleen zelf ervaar, maar ook veel om me heen zie, is dat we in een nieuwe fase terechtkomen, met een soort ingetogen hedonisme. We mogen niet naar buiten, dus hebben we meer aandacht voor de kleine wereld dicht bij huis. We genieten meer van wat we in huis hebben en halen de buitenwereld naar binnen. Zo heb ik genoten van John Watts (Fischer-Z) die onlangs, heerlijk onwennig en gewoon met zijn telefoon, zijn eerste mini concert streamde via Facebook. Op Songkick vind je een gids voor livestreams van artiesten die ook thuis zitten en toch optreden. Bekijk de agenda voor huiskameroptredens, van Metallica tot Melissa Etheridge en van The London Symphony Orchestra tot Diplo. Link
 
 
 
Als je dan toch binnen moet blijven, is de verleiding groot om het nóg gezelliger te maken met snacks en (virtuele) borrels. Ik ga in elk geval in een veel hoger tempo door mijn whiskyvoorraad heen, merk ik. Op zoek naar inspiratie ontdekte ik deze prachtige Diageo whisky selector. Ook interessant voor niet-whiskydrinkers, want dit is een mooi voorbeeld voor iedereen die klanten online door een keuzeproces heen wil helpen, op een fraaie, heldere manier. Ontdek je persoonlijke FlavorPrint en zie welke whisky goed bij je smaak past. Link
 
 
 
Om mensen te motiveren om thuis te blijven werd deze briljante billboardcampagne bedacht; als je tóch naar buiten zou gaan, zou je het risico lopen om spoilers tegen te komen over de afloop van populaire Netflix-series. De campagne werd bedacht door twee studenten uit Duitsland. Helaas inmiddels afgewezen door Netflix, maar de campagne ging toch, eh, viraal. Netflix spint overigens garen bij corona; het aantal nieuwe unique streaming users zou al met 25 procent gestegen zijn. Zelf heb ik het nog niet geprobeerd, maar Netflix introduceerde onlangs ook een Netflix Party-functie waarmee je samen naar een show of serie kijkt en tegelijkertijd met elkaar kunt chatten. Misschien toch wel effectiever dan een spoilercampagne… Link
 
Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier
 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:
 

30-03-2020 | Jeroen Verkroost: ZOOM? Doe maar niet. Houdt het internet het? Waardoor falen start-ups? Hoe blijf je creatief?
23-03-2020 | Jeroen Verkroost: Minecraft verplettert censuur, Russische spionnen in Ghana, zes coole robotdieren
16-03-2020 | Jeroen Verkroost: Synthetische Media? Hoe kun je AI vertrouwen?
09-03-2020 | Jeroen Verkroost: Zit jouw gezicht ook in de Clearview-app? Billie Eilish in gesprek met AI?
03-03-2020 | Jeroen Verkroost: Alle melodieën ooit, nu gratis? Wanneer gaat 't internet op zwart?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie