Jeroen Verkroost: Data liegen!, facial reenactment, podcasts
25-10-2021 15:38:00 | Hits: 1244 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

Data data data.
Data liegen.
 
Met de data die je uit één foto van iemand haalt, kun je met software een hele video maken waarin die persoon rondloopt, wandelt, lacht en je toespreekt. Fake. Data liegen.
 
Data van 50.000 mensen zijn genoeg om vast te stellen dat een omroep een waardevolle toevoeging is aan ons publieke bestel. Ook als die omroep een tegenstander is van de uitgangspunten van dat bestel. Waardevol? Data liegen.
 
Met data kun je bepalen welke podcast de beste is, de beste van 50 podcasts die soms met 0 euro budget gemaakt worden, soms door een heel team, soms alleen op een zolderkamer, soms met platte grappen, soms journalistiek en soms door een bekende, een professional, of zelfs een omroeporganisatie. Wat is dan de beste? De data van de stemmen bepalen het. Data liegen.
 
De data die je achterlaat bij Google maken van de zoekmachine een soort tijdmachine, waarmee Google (en de overheid) terug in de tijd kunnen reizen om te zien waar aan, of aan wie jij op een bepaald moment in het verleden dacht. Maar ze zien niet waarom je dat intypte. Data liegen.
 
De data waaruit je bestaat bij de overheid vormen de sleutel om vrij rond te kunnen bewegen of een lening af te sluiten bij de bank. Ze vormen je ID. Maar wat als die data bij de overheid gestolen worden? Ben jij het dan, die die lening afsluit? Of toch iemand anders? Data liegen.
Ja, data zijn waardevol. Zo waardevol dat je er zelfs een gratis snickers mee kunt krijgen. Of een Bounty, uit de Deeply Personal Vending Machine. Ja, we moeten data vooral gebruiken. Om objectieve beslissingen te nemen. Om te toetsen. Om te leren. Maar data zijn niet absoluut. Data zijn niet goed of fout. Het gaat uiteindelijk altijd om de interpretatie. En die is menselijk. Veel leesplezier!
 
 
 
Dat is pas marketing! Een persoonlijke videoboodschap voor je. Van iemand die je enorm bewondert. Overduidelijk aan jou gericht, met een oprechte blik in de camera, persoonlijk opgedragen aan jou. Van Max Verstappen. Sigrid Kaag. Arne Slot. Linda de Mol. Of zelfs van Prince of Nelson Mandela. Wie wil dat nu niet?
 
Het kan, dankzij een Indiase startup die het facial reenactment principe toepast om zo artificial intelligence–generated avatars, based on real people te maken. Die real people kunnen levend of zelfs dood zijn, ze kunnen ze vervolgens eigenlijk alles laten zeggen. Op video. Op basis van slechts één foto, die door de AI onder handen genomen wordt.
 
In India krijg je zo inmiddels een video met een persoonlijke begroeting van een van Bollywood’s grootste filmsterren kado, bij aankoop van een doosje Cadbury’s chocolade. Allemaal dankzij de software van Rephraise.ai. Nieuwe techniek creëert altijd nieuwe mogelijkheden in media. Je zou je daarbij kunnen focussen op de ethische vraagstukken die dit oproept, maar in India maken ze er gewoon chocola van.
 
 
Ze komen echt. Doordat ons omroepbestel zo lek als een mandje is hebben we er binnenkort weer een stel paradijsvogels bij op de publieke zenders. Waaronder deze club van maatschappelijk teleurgestelden die van boos zijn hun beroep gemaakt hebben. Inderdaad, Ongehoord Nederland wist een plekje in het Nederlands omroepbestel te bemachtigen. Het zou grappig zijn als het niet zo droevig was.
 
Terwijl de journalistiek en zelfs social media platforms fake news proberen te identificeren en uit de media te verbannen, haalt Hilversum een stel doorgewinterde complotdenkers binnen, gerenommeerde NOS-bashers die om het hardst schreeuwen dat de Main Stream Media niet te vertrouwen zijn. Maar die dan ook weer niet te beroerd zijn om er vrolijk tussen te gaan staan en mee te eten uit de ruif van Hilversum. Smh. De Groene Amsterdammer analyseert het fenomeen.
 
 
 
Hoera hoera hoera! Onze pPodcast De Jeroenen is genomineerd en dus officieel een van de 50 beste podcasts van Nederland! De Jeroenen is een vrolijke tweewekelijkse podcast over media, marketing en technologie die ik samen met Jeroen Unger maak. Wij zijn een beetje de Statler en Waldorf van deze top 50 vol met media personalities en beroemdheden, dus we kunnen je stem goed gebruiken ;) Maar natuurlijk zijn die andere 49 ook heel erg de moeite waard! Nieuwe podcasts ontdekken? Zie hier alle 50 genomineerden.
 
 
 
Google jij weleens iets? Hou er dan ook rekening mee dat al die data niet alleen bewaard worden door Google (ja, óók je ‘In Private’ searches), maar dat die data ook op elk moment opgevraagd kunnen worden door de overheid.
 
“Het doorzoeken van de Google zoekgeschiedenis stelt de politie in staat om mensen te identificeren op basis van waar ze aan hebben gedacht, om welke reden dan ook, op een bepaald moment in het verleden. Dit is een virtueel sleepnet door de interesses, overtuigingen, meningen, waarden en vriendschappen van het publiek, vergelijkbaar met gedachtenlezen, aangedreven door de Google-tijdmachine,” zegt Jennifer Granick, cybersecurity adviseur bij de American Civil Liberties Union.
 
“Deze techniek bedreigt de grondwettelijke belangen en zal er onvermijdelijk toe leiden dat onschuldige mensen worden opgepakt, vooral als de zoekopdrachten niet uniek zijn en het tijdsbestek niet precies. Tot overmaat van ramp doet de politie dit momenteel in het geheim, waardoor de praktijk wordt afgeschermd van publiek debat en regulering.”
 
 
 
Dankzij een slordige ambtenaar heeft een hacker de gegevens van álle identiteitskaarten van de gehele bevolking van Argentinië gestolen. Man man man. De persoonlijke gegevens zijn inmiddels natuurlijk te koop aangeboden op het dark web en worden vrolijk doorverkocht.
 
Het gaat om in totaal zo'n 45 miljoen inwoners - onder wie koningin Máxima en Lionel Messi. Lionel vond inmiddels al een kopie van zijn ID terug op Twitter. Lees hier alles over de hack en de gevolgen…
 
 
 
Hij staat voor een snoepautomaat met allerlei soorten lekkers. Tot 100 procent korting, leest hij verbaasd. Het display knippert: Bevestig je leeftijd. Het apparaat heeft al gezien dat hij een man is en geeft ook alvast zijn geschatte leeftijd weer. Kies Bevestigen voor 25 cent korting. Even akkoord gaan met de kleine lettertjes… Het werkt :) Door de machine meer data te geven, zoals gewicht en lengte bijvoorbeeld, krijgt hij zijn snickers echt helemaal gratis!
 
De deeply personal vending machine is een ontwerp van Tom Schouw. Met het apparaat wil hij mensen leren nadenken over het weggeven van data. “Tot nu toe geeft iedereen zonder nadenken alle data weg. Ik heb ook een weegschaal gehackt zodat BMI en gewicht zichtbaar zijn, daar kwamen wél boze reacties op”, vertelt hij. Lees hier meer over het project. Je kunt het apparaat bij ook Tom huren, bijvoorbeeld voor bij een event over data of privacy.
 
 
Jeroen Verkroost is directeur digitale transformatie bij Holland Casino en adviseur bij Verkroost.com.