Jeroen Verkroost: De man achter Facebooks AI, Mediahuis INMA-case, Van Dusseldorp snapt events
22-03-2021 14:17:00 | Hits: 2963 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

He got Facebook hooked on AI. Now he can't fix misinformation

Het is te simpel om Joaquin Quiñonero Candela de man achter het Facebook-algoritme te noemen, maar het was zijn AI-team dat Zuckerbergs honger naar groei moest stillen. De journalist die dit artikel schreef, sprak jarenlang regelmatig met Joaquin. Hij is Facebooks Director of AI en de baas van het Responsible AI team.
 
Ik vind dit artikel de moeite waard omdat de journalist direct toegang had tot Candela en hem over die periode vele malen gesproken heeft. Heel anders dan 99 procent van de artikelen over Facebook, die geschreven worden door mensen die van een afstandje observeren en proberen te begrijpen wat er gebeurt. Het een bijzonder artikel geworden dat veel inzicht geeft, zowel over de man zelf als over de keuzes van Facebook. Link
 
 

 

Dit is een mooie digitale-transformatiecase, en niet alleen voor de liefhebbers van nieuwsmedia. Het Haarlems Dagblad, een van vijf Noord Hollandse regionale nieuwsmerken van Mediahuis, bestaat al sinds 1656. Dan loop je het risico dat je vastgeroest raakt in een bepaalde manier van dingen doen, zou je kunnen zeggen ;)
 
In dit artikel beschrijft de redactie wat ze de afgelopen jaren heeft gedaan en welke culturele verandering er voor nodig was om de bovenstaande grafiek te realiseren; het aantal Premium-nieuwsartikelen dat wordt gelezen op de sites. Het is een verhaal over verandering, kwaliteit, cultuur, werkwijze en visie. Erg interessant en een hele mooie prestatie. Link
 
 
 
Een echte aanrader op het gebied van Events is de nieuwsbrief van Monique van Dusseldorp. Ze doet in haar nieuwsbrief verslag van haar onderzoek naar de toekomst van online en hybride events - wat er gebeurt en waar het naartoe gaat in de wereld.
 
Monique is al vele jaren freelance conference en seminar curator (Picnic, TEDx, CrossmediaCafé, Mediapark Jaarcongres, Mediafuture Week, etc.) en volgt als vakmens met een heel inhoudelijke bril de ontwikkelingen op dit gebied.
 
De nieuwsbrief verschijnt wat onregelmatig en wordt gepubliceerd op het zwaar met groeigeld gesponsorde maar o zo hippe Substack-platform. Er is ook een serie video/audio interviews met events professionals in de maak. Volgen kan hier: Link
 
 
 
Viel het op wat ik zei over Substack in de vorige alinea? Er is namelijk wel wat schimmigs aan de hand bij Substack. Het lijkt namelijk net alsof Substack hét platform is dat spontaan wordt omarmd door topschrijvers uit de wereld van techsites, magazines en journalistiek. Hotshots die een naam hebben en hun eigen followers hebben, en dat verder uitbouwen op het Substack-platform, waar je abonnees kunt laten betalen voor nieuwsbrieven.
 
Wat er werkelijk gebeurt, is dat Substack een onbekend aantal van dit soort grote namen aan zich gebonden heeft met het groeigeld van investeerders. Deze schrijvers krijgen een deal waarbij ze een voorschot krijgen dat zo riant is dat ze het zich kunnen veroorloven hun vaste baan op te zeggen en ze zich minimaal een jaar lang helemaal op Substack kunnen richten. Daarmee stelt Substack zich trouwens op als een uitgever en maakt het dus ook journalistieke keuzes, waar het zich verder niet voor verantwoordt.
 
De populariteit van Substack (dat gewoon een tool is zoals vele andere) is dus niet ontstaan omdat het zo'n revolutionair platform is, die populariteit is gekocht. Substack is geen level playing field voor schrijvers om zelfstandig hun brood te verdienen. Stiekem betalen ze een elite, een geheime groep schrijvers om schrijven van Substack nieuwsbrieven veel lucratiever te laten lijken dan het in werkelijkheid is (geloof me, een nieuwsbrief schrijven is slechts een hobby). En dan blijkt ook nog eens dat de betaalde schrijvers vaak uit een heel specifiek deel van het politieke spectrum komen… Link
 
 
 
Gebruik jij nog steeds Google Assistant of Alexa als kookwekker? Dat is zó 2020… Er is een veel leukere manier om in de gaten te houden wanneer je pasta klaar is. Met de Spotify-playlists van Barilla weet je namelijk precies wanneer je penne, spaghetti of linguini klaar is - als de playlist is afgelopen.
 
Perfect getimed, met verschillende nummers die per pastavariant samen de exacte kooktijd vormen. Er is een aparte playlist voor elke soort pasta en de muziek is zeker niet de standaard O Sole Mio-soundtrack uit het doorsnee pizzarestaurant, maar behoorlijk hip, internationaal en verrassend. Prima marketing. Link
 
Letterlocking
Announcing a world first! Our amazing interdisciplinary team has virtually unfolded and read an unopened letter from 1697 without breaking its seal, and officially launched #letterlocking as a field of study in Nature Communications. https://t.co/LWUqQhVXvq #OA [going live today] https://t.co/jZc9rJaKoy

Een fantastisch verhaal. Lees in deze serie tweets hoe onderzoekers erin slaagden om de inhoud van een verzegelde brief uit 1697 te kunnen lezen. Inderdaad, zonder het zegel te verbreken of de brief open te vouwen. Impressive!

 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:

08-03-2021 | Jeroen Verkroost: Killer AI, Clubhouse is fout, Oceaan Drama, Praten met Jeroen, méér Hacks? Bitcoin nu mainstream?
01-03-2021 | Jeroen Verkroost: Groot nieuws van Spotify, LinkedIn als banensite? Mediahuis al getransformeerd? Voice, maar dan nuttig?
22-02-2021 | Jeroen Verkroost: Facebook heeft gelijk, de digitale transformatie van Disney+ en Walmart
15-02-2021 | Jeroen Verkroost: Wortelberg, Apple-bril, Rolling Stone's Thought Leaders, Tissue Symposium
08-02-2021 | Jeroen Verkroost: The Great Unbundling, Apple vs. Facebook, De Nederlandse Facebook, Contextual Advertising

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie