De Nederlandse Publieke Omroep wil dat er meer jongere kijkers naar NPO TV gaan kijken, want “Nu is 80 procent van de kijkers ouder dan 50”. Daarmee is NPO het hospice van de tv geworden. Gelukkig heeft de NPO de oplossing al: Meer tv voor jongeren! Schitterende strategie, er is alleen iets fundamenteel mis mee; het werkt niet. Er is namelijk totaal geen behoefte aan tv-programma’s bij jongeren. Dat ligt niet aan de programmaformats, het is ook niet dat video geen krachtig medium is, het is de vórm die zijn relevantie verloren heeft.
Ik geef als hobby af en toe een gastcollege mediageschiedenis op een feest, partij of hogeschool, dus even een vergelijking, als ik mag. Als je 150 jaar geleden thuis naar muziek wilde luisteren, nodigde je een goede pianist of een leuk strijkkwartetje bij je thuis uit. Familie en vrienden erbij en samen genieten van Schubert. Top!
De behoefte aan muziek is er nog steeds, maar nu hebben we Spotify. Het medium is nog steeds relevant, de vorm (strijkkwartet) niet meer. Jongeren kijken meer video dan ooit, maar niet in de vorm van een tv-programma.
"Juist jongeren hebben behoefte aan inhoudelijke journalistieke programma’s" Dat zegt Antoinette Hertsenberg. Denkt u er zelf maar even een WC Eend-bril en laboratoriumjas bij. Ook haar programma Radar moet inleveren. Onrecht! Zo jammer ook, dat die stomme jongeren zelf niet begrijpen dat ze juist wél behoefte aan tv-programma’s hebben…
Omroepdirecteur Frans Klein wil vanaf volgend jaar meer gaan investeren in online om jongere doelgroepen beter te kunnen bereiken: “Het is nu een transitieperiode. In de nieuwe programmeerstrategie gaan we misschien naar één lineair kanaal en één on-demand-omgeving.”
Misschien moet je daar ook eens in investeren, Frans, in een on-demand-omgeving die wél 4K-beeld heeft en een fatsoenlijk algoritme voor aanbevelingen. Want dat is al lang de standaard bij concurrenten zoals Netflix, of Disney+, maar heeft de NPO nog steeds niet voor elkaar. Met een goedwerkend algoritme zou je de publieke taak om allerlei doelgroepen te bereiken met publieke content een stuk makkelijker realiseren.
Soit. Dat is niet eens het belangrijkste punt. in 2021 ging 5 procent (!) van het programmabudget naar online of on-demand tv-programma’s’. Ja, tv-programma’s, dus. Dat is de eenheid waarin gedacht wordt. Zolang de NPO het probleem simpelweg niet begrijpt, gaat het ook niet met de goede oplossing komen.
Zo krijgen we nog veel meer relletjes over geliefde, inhoudelijke tv-instituten die plaats moeten maken voor dramatische, op jongeren gerichte programma’s zoals Showcolade of Tik M Aan. Waar sowieso bijna niemand naar kijkt en al helemáál geen jongeren. Niks gênanter dan oude mensen die de plank misslaan terwijl ze hip proberen te doen.
Hallo, NPO? Je kunt je strijkkwartetje wel hits van Snelle & Maan laten coveren, maar daar wordt het niet ineens weer relevant van… Link
De eerste 20 jaar van deze eeuw was nieuws gratis, online, maar langzaam verandert dat. Veel consumenten aarzelen nog steeds om voor nieuws te betalen, maar degenen die de stap zetten, wenden zich tot de bekende, betrouwbare bronnen. Visual Capitalist rangschikte nieuwswebsites op basis van betaalde abonnees. Mooie visualisatie! Link
Oude mensen willen graag geloven dat social media slecht is voor jongeren. OK Boomers… Net zoals beatmuziek slecht voor de jeugd was in de jaren 60 zeker? Gelukkig is er nu een écht serieuze studie gedaan naar het fenomeen. Voor de studie in Oxford is gebruik gemaakt van gegevens van meer dan 430.000 jongeren, verzameld over een periode van 28 jaar. En, inderdaad, er is geen link tussen het gebruik van technologie en de mentale gezondheid van jongeren. Kunnen we dat fabeltje ook op bed leggen. Link
Via lezer Bert Jan (dank!) dit interessante artikel over Adobe, vooral bekend van foto- en design-software, maar nu helemaal klaar om voor app- en siteeigenaren de rol van technologische opperheer te gaan spelen.
Het heet Project Catchy Content, en het gebruikt AI om online inhoud te analyseren, van de teksten, de contentstructuur en het van design tot de fotografie. Op basis daarvan kan het je vervolgens vertellen of het wel of niet gaat aanslaan bij je doelgroep, en waarom.
De software analyseert je app of site en doet suggesties, van beter kleurgebruik of andere foto’s tot zelfs het aanpassen van je teksten, om zo de best mogelijke respons van je publiek te krijgen.
Het linke is natuurlijk dat AI de neiging heeft om naar een specifiek punt te optimaliseren, waardoor, als we alle aanbevelingen heel serieus zouden opvolgen, apps en websites van een bepaald type nóg meer op elkaar zouden kunnen gaan lijken dan ze nu al doen… Link
Via lezer Mieuw (thx!) Universal Everything is een op afstand samenwerkend collectief van digitale kunstenaars, experience designers en futuristen die heel toffe dingen maken
Deze video is een geactualiseerde versie van een kunstwerk dat het collectief tien jaar geleden maakte. Het is een continu wandelende figuur die allerlei spectaculaire transities doormaakt, gemaakt met de nieuwste software voor visuele effecten. Erg cool! (Video, 6 min). Link
Mandy van der Wal is directeur video en platforms binnen Mediahuis Nederland. Te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt ze over de integratie van video en digitale platforms binnen Mediahuis... kijk dit interview hier
Marc Stubbé is directeur en mede-eigenaar van Bisbrick, het bedrijf dat met het low-codeplatform een toolkit biedt om krachtige online interacties met B2B klantente bouwen. Als campagne of product op zich, of ter ondersteuning van bedrijfs-, marketing- en salesprocessen. Bij Nederlands Media Netwerk TV spreken we hem over zijn bedrijf... kijk dit interview hier
Michel van der Voort is sinds december 2010 Managing Director van Screenforce, de marketingorganisatie van Nederlandse tv-spelers. We spreken hem over actuele ontwikkelingen in de markt, waaronder de zeer goede recente resultaten in de tv-reclamemarkt
Mireille van Ark is sinds 1 februari 2020 bij FD Mediagroep hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio en werkt sinds 2014 voor deze commerciële nieuwszender. We spreken haar over de coronacrisis alsmede over de huidige en toekomstige ontwikkelingen bij de nieuwszender
Arnoud van der Valk is commercieel directeur van de Media Info Groep, het bedrijf dat voor klanten exact bijhoudt hoe, wanneer en waar ze in de media verschenen. We spreken hem over de innovaties en ontwikkelingen in de branche
Nederland was tientallen jaren lang het pioniersland als het om de televisiesector gaat. Inmiddels wordt gesproken van de videosector met de komst van alle streamingdiensten
Misschien had ik het nieuws wel gemist als ik niet zelf een verse eigenaar van een hond ben, maar onlangs was er veel te doen over agressieve hondenrassen
De netto televisiereclamemarkt steeg in het eerste kwartaal met 24,3 procent. Een behoorlijke stijging die niet vergelijkbaar is met de stijgingen in het eerste kwartaal in Duitsland
Marscha Krouwel is Country Manager van Hearst Netherlands. Het afgelopen jaar maakte het crossmediale tijdschriftenbedrijf flinke ontwikkelingen door en veel veranderingen om klaar te kunnen staan voor de toekomst... luister dit interview hier
Hüseyin Yildiz is CEO van de INOA Group. Hij heeft een bedrijfseconomische achtergrond en is een rasechte ondernemer. Onder de INOA Group valt onder meer Debiteurnet.com. Te gast bij Marketing Report Radio vertelt Hüseyin Yildiz over zijn bedrijven... luister dit interview hier
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.