Jeroen Verkroost: Hey, robot kopen? Objectieve journalistiek, kan dat? Alexa aan je vinger? Social Media Infographic?
29-09-2019 10:25:00 | Hits: 2144 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:
Boston Dynamics' Spot Robot Dog Goes on Sale

Martin Ford stelde in 2015 in zijn veelgeprezen boek Rise of the Robots (gratis PDF) vragen als What are the jobs of the future? How many will there be? And who will have them?. Sindsdien houden robots ons bezig. Maar, inmiddels vijf jaar verder, komen we nog steeds niet veel verder dan novelty Robot Strippers en Boston Dynamics’ Spot de Robothond.

Nadat Boston Dynamics koffers vol geld ontving van MIT, het Pentagon, Google en Softbank en alle militaire projecten mislukten, lanceerden ze deze week eindelijk dus robothond Spot. Van deze eerste commerciële robot is niet duidelijk wat je er überhaupt mee kunt of wat hij moet kosten. Boston Dynamics komt niet verder dan “Denk aan ongeveer de prijs van een auto” en “We hopen samen met onze klanten toepassingen te bedenken.”

Vijf jaar na Rise of the Robots zijn robots vooral goed om views te genereren op YouTube of om te dienen als clickbait voor de Daily Mail; The robots won’t replace real dancers. De revolutie laat nog even op zich wachten

Waarom witte mensen soms wel en vaker niet zwarte schrijvers kunnen interviewen

Is objectieve journalistiek is een onhaalbaar ideaal? Is de interesse van een journalist per definitie subjectief? Kun je een groep bestuderen waar jij niet toe behoort? Kunnen mensen uit die groep dat zelf niet veel beter? Is het handig, laat staan verstandig, om mannen over vrouwen te laten schrijven, of witte mensen over zwarte? Hoe dan? Interessant stuk van Linda Duits.

Visualizing the Social Media Use of Each Generation

15 jaar geleden bestond social media nog niet, maar vandaag besteden we er wereldwijd gemiddeld 1 tot 3 uur per dag (!) aan. Elke generatie verlangt naar connectie, maar de manier waarop we social media gebruiken verschilt sterk tussen leeftijdsgroepen en continenten. Visualcapitalist brengt het in beeld met infographics uit wereldwijde data over platformen en gebruik.

China looks to AI future as subways adopt facial recognition technology

Betalen voor diensten met gezichtsherkenning neemt snel toe in populariteit in China. Betalen met je smartphone is zó 2017, dus internetreuzen Ali en WeChat installeren in hoog tempo kiosks waar je met gezichtsherkenning kunt betalen. En als er wat mis gaat en iemand anders imiteert met succes jouw stralende lach? Dan betaalt AliPay je gewoon terug.

In de metro van world tech capital Shenzen kan nu ook worden ingechecked via gezichtsherkenning. Vooralsnog onder het mom van gratis toegang voor bejaarden en militairen, maar de koppeling met het Chinese social credit systeem ligt voor de hand.

Je zou denken dat deze massa surveillance vanuit de staat de burger zorgen baart, maar een onderzoek gepubliceerd door China’s State Payment and Clearing Association in 2018 liet zien dat 85 procent van de consumenten er geen probleem mee heeft. Nothing to see here, move along.

Amazon Hardware Event: All the new devices that were announced

Smart Speakers in het huishouden zijn in opmars en Nederland is Google-land. Logisch, want de Google Assistant spreekt Nederlands, en Alexa van Amazon (nog) niet. Maar Amazon brengt veel meer en vaker devices uit en dat is interessant om te volgen.

Deze week was het weer raak. Heel veel nieuwe apparaten, van een Echo speaker met 3D geluidskwaliteit voor 199 dollar en een concurrent voor Apple’s AirPods, genaamd Echo Buds, tot meer exotische dingen zoals een slim stopcontact, de Echo Smart Oven die automatisch je eten bereidt en zelfs een Echo Fetch om je hond mee te tracken.

Voor het eerste stapt Amazon ook in wearables; zo is er een concept bril met ingebouwde microfoons, Echo Frames, en de Echo Loop, een ring, voor snackable notifications. Alexa aan je vinger. Leuk? CNCBC laat het zien in een video (5:08 min).

This Art Collective Turns Street Covers and Tiles into Bespoke Printing Presses

Wegens groot succes ook weer een tip om mee naar buiten te gaan; dit Duitse kunstenaarscollectief vangt de unieke footprints van Europese steden in hoodies, T-shirts en tassen. Leuk om te doen! Trek gewoon je eigen dorp of stad in, de designs liggen op straat! Wel na gebruik netjes de inkt verwijderen, je weet toch… Veel plezier! (video, 1:15 min)

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager

www.verkroost.com

 
Lees ook:

22-09-2019 | Jeroen Verkroost: Zingende handtassen, waarom? Hoe hack je Waze? Louis Vuitton met Supreme? Redt Dematerialization de planeet?
16-09-2019 | Jeroen Verkroost: Wat is een E-Girl? Door locatiedata veroordeeld voor moord? Live AI die fake news produceert?
08-09-2019 | Jeroen Verkroost: Blendle | Silicon Valley | Disney+ | Komodo draken | Gartner Hype Cycle
27-06-2019 | [Column] Jeroen Verkroost: grote toekomst voor Talpa Nieuws

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie